Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Kontrola bola vykonaná v mestách, ktoré nie sú sídlom okresu, v mestských častiach a v obciach s počtom obyvateľov nad 3 000. Najvyšší kontrolný úrad SR v rámci kontrolnej akcie preveril v 13 subjektoch územnej samosprávy v šiestich mestách, v piatich obciach a v dvoch mestských častiach za obdobie roka 2012 so zameraním na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom, aj financovanie základných škôl s osobitným zreteľom na mzdové prostriedky.

Pri kontrole zostavenia, úprav a plnenia rozpočtov kontrolovaných subjektov sa zistili viaceré porušenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. V niektorých rozpočtoch uplatnená rozpočtová klasifikácia – neviedla sa operatívna evidencia o vykonaných rozpočtových opatreniach, zmeny rozpočtu sa neuskutočnili formou rozpočtových opatrení, nevykonalo sa monitorovanie a hodnotenie plnenia programov, resp. boli vykonané nesprávne alebo nedostatočne. V jednom prípade nebol zostavený programový rozpočet na tri rozpočtové roky, súčasťou rozpočtu nebol rozpočet základnej a materskej školy, v rámci jednotlivých programov neboli rozpísané kapitálové výdavky, rozpočet neobsahoval zámery a ciele programov a dotácie neboli rozpočtované na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov.

Porušenie zákona o obecnom zriadení bolo zistené v prípade, keď návrh rozpočtu pred jeho schválením v zastupiteľstve nebol zverejnený spôsobom obvyklým.

Záverečný účet bol vo všetkých prípadoch zostavený v stanovenom termíne ako súhrnný dokument o rozpočtovom hospodárení. Kontrolou procesu zostavenia a úplnosti záverečných účtov za rok 2012 sa zistili porušenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, keď došlo k nesprávnemu vyčísleniu prebytku hospodárenia, rezervný fond bol tvorený v nižšej ako predpísanej výške, údaje uvedené v záverečnom účte boli nesprávne, zastupiteľstvo pri prerokovaní záverečného účtu nerozhodlo o použití prebytku rozpočtu, záverečný účet neobsahoval všetky zákonom predpísané náležitosti, alebo keď prerokovanie záverečného účtu v zastupiteľstve nebolo uzatvorené jedným zo zákonom stanovených výrokov.

V rámci kontroly bola preverená aj zadlženosť kontrolovaných subjektov. Ani v jednom prípade nebolo preukázané, že by kontrolovaný subjekt nespĺňal podmienky na prijatie alebo splácanie návratných zdrojov financovania určené v zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Kontrolované subjekty boli zriaďovateľmi spolu 14 základných škôl ako rozpočtových organizácií s právnou subjektivitou. Financovanie škôl sa z veľkej časti hradilo zo štátneho rozpočtu formou normatívnych a nenormatívnych prostriedkov poskytovaných na prenesený výkon štátnej správy. Školy mali k dispozícii aj finančné prostriedky poskytnuté z rozpočtov kontrolovaných subjektov v rámci originálnych kompetencií a iné prostriedky z vlastnej činnosti (napríklad dary). Kapitálové výdavky tvorili iba 1,4 % z celkového objemu výdavkov škôl. Nízky podiel vynakladania kapitálových výdavkov na obnovu a technické zhodnotenie dlhodobého majetku v správe základných škôl zakladá predpoklad vyšších kapitálových výdavkov na obnovu majetku v budúcnosti. Mzdo

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály