Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií

Vydáno: 6 minút čítania

Témou príspevku zo seriálu o inštitúte predbežnej finančnej kontroly v územnej samospráve je realizovanie predbežnej finančnej kontroly výdavkových finančných operácií, ktoré majú hotovostný charakter. V príspevku je definovaný spôsob vykonávania predbežnej finančnej kontroly na praktických príkladoch z praxe. Výdavkové finančné operácie v subjektoch územnej samosprávy predstavujú nepochybne najväčší objem, pričom tok týchto výdavkových operácií je pravidelne kontrolovaný mechanizmami vnútornej kontroly aj vonkajšej kontroly.

V zmysle ust. § 6 ods. 1 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) sa každá pripravovaná finančná operácia overuje predbežnou finančnou kontrolou.

V predchádzajúcej časti príspevku zo seriálu o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly som špecifikoval príjmové finančné operácie, kde je dodržanie charakteru predbežnosti v podmienkach územnej samosprávy náročnejšie z hľadiska ošetrenia príjmu predbežnou finančnou kontrolou. Pri výdavkových finančných operáciách tento problém nastáva len výnimočne, keďže pripravenosť (očakávanosť) výdavkovej finančnej operácie je na vôli subjektu územnej samosprávy. Aj pri týchto finančných operáciách prichádza často k nedodržaniu ustanovení zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, a to najmä pri platbách z pokladnice.

Neúplné či nedôsledné vykonávanie predbežnej finančnej kontroly alebo nevykonávanie predbežnej finančnej kontroly pri všetkých hotovostných výdavkových operá­ciách je dôvodom často sa vyskytujúcich operácií a zväčša nízkych objemov verejných finančných prostriedkov z pokladnice organizácie. Nízky objem finančných prostriedkov je následko

Související dokumenty

Súvisiace články

Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Kontrola nakladania s majetkom obcí
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Vykonávanie zmien rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy
Základná finančná kontrola v príkladoch
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce
Preverenie plnení povinností obce pri overovaní jej účtovnej závierky audítorom
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pracovné cesty konateľa, spoločníka do Nemecka
Cestovné náhrady spoločníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Strava na služobnej ceste hradené firemnou kreditnou kartou
Maďarská Kft. posiela svojich zamestnancov pracovať na územie Slovenskej republiky
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Požičanie motorového vozidla
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Náklady poskytovateľa zdrav. starostlivosti
Pomoc rodinného príslušníka
Cestovné náhrady asistenta ako daňový náklad záujmového združenia PO.
Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO
Komplemenár FO - náklady komanditnej spločnosti
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Náklady pri pracovnej ceste
Cestovné poistenie ako daňový výdavok