Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Povinnosti obce pri zostavení viacročného rozpočtu na roky 2020 – 2022

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku sa venujeme príprave najdôležitejšieho dokumentu, ktorý je základom finančného hospodárenia obce – rozpočtu obce na roky 2020 – 2022. Obce upozorníme na dôležité zákonné povinnosti, ktoré súvisia s procesom zostavenia návrhu viacročného rozpočtu obce na roky 2020 – 2022 (ďalej len „rozpočet“).

Legislatívna úprava

Legislatívnou normou, ktorá upravuje proces zostavenia rozpočtu je:

  • zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., podľa ktorého obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet, ktorý je základom jej finančného hospodárenia;
  • zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), ktorý upravuje postavenie a obsah rozpočtu, členenie rozpočtu obce a rozpočtové pravidlá pri zostavovaní rozpočtu obce;
  • zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“), ktorý upravuje povinnosť uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu,
  • ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti (ďalej len „ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti“), ktorý vymedzuje pravidlá rozpočtovej zodpovednosti, ktoré musí obec pri zostavovaní rozpočtu dodržiavať;
  • „Príručka na zostavenie rozpočtu na roky 2020 až 2022“, ktorú vydalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/009168/2019-411; pre obce je dôležitá najmä príloha č. 1, ktorá obsahuje kódy zdrojov.

K legislatívnym východiskám tvorby rozpočtu ďalej patria najmä:

  • zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
  • nariadenie vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.

Viacročný a programový rozpočet

1. Obec má povinnosť zostaviť rozpočet ako viacročný rozpočet, ktorý budú tvoriť:

  1. rozpočet obce na rok 2020,
  2. rozpočet obce na rok 2021,
  3. rozpočet obce na rok 2022.

Táto povinnosť obci vyplýva z § 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Základnou súčasťou viacročného rozpočtu je rozpočet na rok 2020. Obec pri jeho zostavovaní vychádza z vývoja hospodárenia predchádzajúcich rokov a najmä z predpokladaného výsledku hospodárenia roka 2019. Ďalšou súčasťou viacročného rozpočtu sú rozpočty na roky 2021 a 2022, v ktorých obec zohľadní nielen predchádzajúci vývoj hospodárenia, ale zakomponuje aj ciele zo strednodobých programov, koncepcií a stratégií rozvoja obce.

Pre obec je záväzný rozpočet na rok 2020, čo v praxi znamená, že tento rozpočet schváli obecné zastupiteľstvo. Rozpočet na ďalšie dva rozpočtové roky je orientačný a nemá záväzný charakter. V praxi to znamená, že sa v obecnom zastupiteľstve neschvaľuje, ale ho zastupiteľstvo berie na vedomie.

Vzor uznesenia obecného zastupiteľstva:


UZNESENIE OBECNÉHO ZASTUPITEĽSTVA

Obecné zastupiteľstvo

berie na vedomie:

stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok ......................

Obecné zastupiteľstvo

schvaľuje:

  1. rozpočet obce na rok 2020 v členení:
    1. bežný rozpočet:
      • bežné príjmy,
      • bežné výdavky,
    2. kapitálový rozpočet:
      • kapitálové príjmy,
      • kapitálové výdavky,
    3. finančné operácie:
      • príjmové finančné operácie,
      • výdavkové finančné operácie

a ďalej v členení podľa funkčnej a ekonomickej rozpočtovej klasifikácie – príloha uznesenia zastupiteľstva.

Obecné zastupiteľstvo berie na vedomie:

  1. rozpočet obce na rok 2021,
  2. rozpočet obce na rok 2022.

 (Vzor je len odporúčaním, v tomto vzorovom prípade obec nemá rozpočtové a príspevkové organizácie a neuplatňuje programy rozpočtu.)

2. Obec má povinnosť zostaviť rozpočet ako programový rozpočet okrem obcí, ktoré sa rozhodli na základe uznesenia neuplatňovať programové rozpočtovanie.

Táto povinnosť obci vyplýva z § 4 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Poznámka: S účinnosťou od 1. januára 2014 môže obecné zastupiteľstvo obce do 2 000 obyvateľov rozhodnúť o neuplatňovaní programovej štruktúry v rozpočte obce. Toto rozhodnutie obecného zastupiteľstva o neuplatňovaní programu obce v rozpočte obce musí byť prijaté uznesením.

3. Obec má povinnosť zostaviť rozpočet v členení:

  1. bežné príjmy a bežné výdavky (ďalej len „bežný rozpočet“),
  2. kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (ďalej len „kapitálový rozpočet“),
  3. finančné operácie.

Táto povinnosť obci vyplýva z § 10 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

4. Obec má povinnosť zostaviť rozpočet najmenej na tri rozpočtové roky, pričom súčasťou návrhu rozpočtu je aj schválený rozpočet na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva rozpočtové roky:

Skutočné plnenie rozpočtu

2017

Skutočné plnenie rozpočtu

2018

Schválený rozpočet

2019

Očakávaná skutočnosť plnenia rozpočtu 2019

Návrh rozpočtu 2020

Návrh rozpočtu 2021

Návrh rozpočtu 2022

 

 

 

 

 

 

 

Táto povinnosť obci vyplýva z čl. 9 ods. 1 ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti.

5. Obec má povinnosť pri zostavení rozpočtu uplatniť rozpočtovú klasifikáciu, ktorá bola schválená opatrením MF SR z 8. decembra 2004 č. MF/010175/­2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 v z. n. p. (ďalej len „opatrenie č. MF/010175/2004-42“). Rovnako musí výdavky rozpočtu klasifikovať v zmysle vyhlášky Štatistického úradu SR č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy (SK COFOG).

Obec musí používať rozpočtovú klasifikáciu nielen pri zostavovaní rozpočtu, ale aj pri jeho rozpise, spracovaní podrobného rozpočtu, sledovaní a vykazovaní údajov o jeho realizácii, rozpočtovaní a sledovaní finančných operácií.

Táto povinnosť obci vyplýva z § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.

6. Obec má povinnosťpri zostavovaní rozpočtu vychádzať:

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály