Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Podnety z praxe samosprávy v otázkach a odpovediach

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Príspevok sa venuje častým otázkam a podnetom z dennej praxe subjektov územnej samosprávy. Otázky a podnety sa týkajú najmä rozpočtových pravidiel, účtovania i pravidiel hospodárenia s verejnými prostriedkami, či majetkom vzhľadom na zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Predmetné otázky a podnety vychádzajú z posledných mesiacov, najmä z letného obdobia a sú spracované súhrnne v otázkach a odpovediach na ne.

? Musí obec ako subjekt územnej samosprávy povinne vykonávať administratívnu finančnú kontrolu aj v prípade finančných jednorazových príspevkov pri narodení dieťaťa?

Nie, takýto jednorazový príspevok sa nemusí povinne overiť administratívnou finančnou kontrolou v zmysle § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

? Používa obec povinne aj prevodové finančné operácie v rámci ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie?

Obec a vyšší územný celok takéto prevodové finančné operácie nevyužíva a ani s nimi nedisponuje a neklasifikuje ich.

? Čo sa v roku 2020 nezapočítava do dlhu obce?

Do dlhu obce sa stále nezapočítavajú:

  • záväzky z pôžičky poskytnutej z Audiovizuálneho fondu,
  • záväzky z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania na obstaranie obecných nájomných bytov vo výške splátok úveru, ktorých úhrada je zahrnutá v cene ročného nájomného za obecné nájomné byty,
  • záväzky z úveru poskytnutého z Environmentálneho fondu a záväzky z pôžičky poskytnutej z Fondu na podporu umenia,
  • záväzky z návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi najviac v sume nenávratného finančného príspevku poskytnutého na základe zmluvy uzatvorenej medzi obcou alebo vyšším celkom a tiež ani
  • suma splátok úverov v prípade ich jednorazového predčasného splatenia.

? Patrí do dlhu obce aj splácanie paušálu za mobilné telefóny?

Nie, tieto úhrady splátok mobilného telefónu (na paušál alebo mimo neho) nie sú súčasťou dlhu obce a nemajú charakter dlhovej služby.

? Ako postupovať, ak obec dostane od verejnosti pripomienky či námietky k už schválenému záverečnému účtu obce za rok 2019?

V prípade pripomienok po termíne schválenia záverečného účtu a celoročného hospodárenia už predmetnú oblasť normatívny právny akt neupravuje. Obec v tomto prípade nemá povinnosť sa pripomienkami verejnosti a občanov venovať. Takéto vyhodnotenie je teda v plnej kompetencii obce a bez normatívnej bližšej úpravy. Je potrebné uviesť, že v prípade riadnej lehoty (v čase zverejnenia návrhu záverečného účtu) sa spravidla kreuje komisia (zamestnanci či poslanci), pričom tieto osoby vyhodnotia prípadné pripomienky alebo námietky verejnosti, občanov alebo audítorov, prokurátorov a podobne.

Pre obce je povinné zverejniť a sprístupniť poslancom obecného zastupiteľstva prehľad prijatých a vyhodnotených pripomienok k návrhu záverečného účtu, a to do troch dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu záverečného účtu.

Ak obec nemá uznesením obecného zastupiteľstva schválené nepoužívanie programového rozpočtu výdavkov a ide o obec s počtom do 2 000 obyvateľov, obec má právo tiež programové výdavky nepoužívať v roku 2020?

Nie, uvedený programový rozpočet výdavkov musí aj malá obec (bez schválenia uznesením zastupiteľstva) uplatňovať podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“). Výnimku predstavujú iba malé obce (t. j. do 2 000 obyvateľov), ak takéto programové rozpočtovanie výdavkov majú upravené (a tým pozastavené, zrušené) riadne uznesením obecného zastupiteľstva.

? Ak si naša obec chce vziať lízing na motorové vozidlo, musí mať k tomuto zámeru stanovisko hlavného kontrolóra?

Nie je to povinné v zmysle normatívneho predpisu (zákon č. 583/2004 Z. z.), keďže uvedený lízing nie je dlhovou službou obce a tak stanovisko hlavného kontrolóra nie je povinné.

? Ak príspevková organizácia obce tvorí rezervný fond, musí spracovať aj vlastný záverečný účet?

Nie, spracovať záverečný účet je výlučne povinnosťou obcí a vyšších územných celkov. Obec hospodárenie svojej príspevkovej organizácie zapracuje (zapracovala) povinne do návrhu záverečného účtu obce za rok 2019.

? Akým spôsobom vplýva výška dlhu obce a výška splátok úveru na výpočet výsledku hospodárenia?

Uvedené nemá súvis s výpočtom výsledku hospodárenia, pričom finančné operácie nie sú súčasťou príjmov a výdavkov (no sú súčasťou rozpočtu obce alebo vyššieho územného celku).

? Môže naša obec použiť prostriedky rezervného fondu aj na bežné výdavky?

Áno, v roku 2020 a tiež v roku 2021 môže obec použiť prostriedky rezervného fondu aj na bežné (prevádzkové) výdavky obce, a to vždy na základe uznesenia obecného zastupiteľstva.

? Môže sa práceneschopný poslanec zúčastniť na zasadnutí obecného zastupiteľstva a hlasovať? Má poslanec právo na odmenu poslanca za účasť na rokovaní obecného zastupiteľstva počas práceneschopnosti?

V zmysle § 25 ods. 1 písm. b) zákona o obecnom zriadení je povinnosťou poslanca obecného zastupiteľstva zúčastňovať sa zasadnutí obecného zastupiteľstva a jeho orgánov, do ktorých bol zvolený, ako aj dodržiavať štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov. Predmetná situácia, keď poslanec obecného zastupiteľstva je práceneschopný, nie je doteraz riešená v spomínanom normatívnom právnom akte. V takom prípade je účasť poslanca počas práceneschopnosti plne v zodpovednosti poslanca ako pacienta s pokojovým režimom, ktorý je upravený osobitným predpisom. Treba dodať, že účasť poslanca obecného zastupiteľstva má byť počas uznanej práceneschopnosti riadne zdokladovaná orgánu obce a poslanec by sa nemal zúčastniť zasadnutia zastupiteľstva (zo zdravotných i z etických dôvodov). Je vhodné uvedené upraviť aj interne v rokovacom poriadku obecného zastupiteľstva. V prípade účasti na zasadnutí patrí poslancovi riadna odmena, ak tak ustanoví poriadok odmeňovania v nadväznosti na rokovací poriadok.

? Ako účtovať o zverení majetku do správy svojej organizácii v zriaďovateľskej pôsobnosti?

Majetok, ktorý vlastní zriaďovateľ, pričom následne ho prevádza svojej rozpočtovej organizácii/príspevkovej organizácii (prevod stavby, samostatných hnuteľných vecí a pozemkov) sa účtuje nasledovne:

P. č.

Text účtovného prípadu

MD

D

1.

Zverenie majetku do správy rozpočtovej organizácii, a to na základe protokolu o zverení majetku – stavby

− zaúčtovanie obstarávacej ceny

021

 

zaúčtovanie oprávok

 

081

zaúčtovanie zostatkovej ceny do záväzkov voči obci

 

355

2.

Zverenie majetku do správy príspevkovej organizácii a to na základe protokolu o zverení majetku – prístrojové vybavenie na zimnú a letnú údržbu (ako samostatné hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí)

− zaúčtovanie obstarávacej ceny

022

 

zaúčtovanie oprávok

 

082

zaúčtovanie zostatkovej ceny do záväzkov voči obci

 

355

3.

Zverenie majetku do správy rozpočtovej organizácii a to na základe protokolu o zverení majetku/zmluvy o prevode – pozemky

zaúčtovanie obstarávacej ceny do záväzkov voči obci

031

355

4.

Účtovné odpisy dlhodobého majetku (v obci v rámci stavby a samostatných hnuteľných vecí a súborov hnuteľných vecí) 

551

08x

5.

Vo vecnej a časovej súvislosti s odpismi k uvedenému majetku (t. j. na riadku vyššie) sa účtuje zúčtovanie kapitálového transferu od zriaďovateľa (obce) do výnosov v rámci rozpočtovej/príspevkovej organizácii

355

692

Poznámka: Majetok bol obstaraný z vlastných prostriedkov zriaďovateľa (obec). Obec už o majetku viedla evidenciu cez majetkový účet a majetok riadne odpisuje.

? Ako máme postupovať, ak nám v rozpočte zostali nevyčerpané prostriedky na základe zmlúv o poskytnutí týchto prostriedkov?

Tieto prostriedky obec prevedie na samostatný účet (pozn. autora: pozor, nie mimorozpočtový účet). Nevyčerpané prostriedky obec alebo vyšší územný celok prevedie na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradí do rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku ako príjmovú finančnú operáciu. Použitie prostriedkov na určený účel je výdavkom rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku v nasledujúcich rozpočtových rokoch.

? Ako škola v zriaďovateľskej pôsobnosti prijíma a procesne spracuje elektronickú poštu?

Škola prijíma elektronické zásielky prostredníctvom elektronickej schránky, elektronickej poš­ty a elektronických služieb. Škola má mať zriadenú hlavnú schránku elektronickej pošty. Podateľňa skontroluje obsah, formát, bezpečnosť a možnosť zobrazenia doručeného elektronického záznamu používateľsky zrozumiteľným spôsobom. Ak nie je možné elektronický záznam zobraziť používateľsky zrozumiteľným spôsobom a možno z neho zistiť adresu odosielateľa, podateľňa o tom odosielateľa včas informuje. Ak je prijatý elektronický záznam autorizovaný kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo kvalifikovanou elektronickou pečaťou, ku ktorým je pripojená kvalifikovaná elektronická časová pečiatka, overí sa bezprostredne ich platnosť pomocou elektronického systému na správu registratúry alebo cez ústredný portál verejnej správy.

Výsledok overenia platnosti kvalifikovaného elektronického podpisu, kvalifikovanej elektronickej pečate alebo kvalifikovanej elektronickej časovej pečiatky sa trvalo pripojí k prijatému elektronickému záznamu pripojením technickej správy. Doručená technická správa sa nepovažuje za elektronický záznam. Ak výsledok overenia preukázal neplatnosť kvalifikovaného elektronického podpisu, kvalifikovanej elektronickej pečate alebo kvalifikovanej elektronickej časovej pečiatky, podateľňa o tom (spravidla v praxi) bezodkladne informuje spracovateľa.

? Čo všetko má obsahovať spisový obal subjektu územnej samosprávy?

Spisový obal je neoddeliteľnou súčasťou spisu, do ktorého sa zakladajú jednotlivé registratúrne záznamy spolu s prílohami vo fyzickej forme a po vybavení a uzatvorení spisu sa vytlačí a vloží obsah spisu.

Spisový obal obsahuje:

  1. názov subjektu územnej samosprávy,
  2. názov organizačného útvaru,
  3. číslo spisu,
  4. vec,
  5. registratúrnu značku,
  6. znak hodnoty,
  7. lehotu uloženia,
  8. dátum uzavretia spisu,
  9. meno a priezvisko spracovateľa a aj
  10. označenie „Spisový obal“.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály