Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Novela postupov účtovania štátnej správy a samosprávy pre rok 2019
Dátum: Rubrika: Z legislatívy
Postupy účtovania v organizáciách štátnej správy a samosprávy sú upravené v súlade s § 4 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a opatrením Ministerstva financií SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“), ktoré bolo s účinnosťou od 1. januára 2019 novelizované opatrením Ministerstva financií SR z 13. decembra 2018 č. MF/015819/2018-352.
V nasledujúcom texte si priblížime novelizované ustanovenia, v rámci ktorých sa upresňuje účtovanie transferov v štátnych fondoch, prevod správy majetku, zámena majetku, účtovanie dane z pridanej hodnoty pri obstaraní dlhodobého majetku, spresnenie účtovania transferov zo štátneho rozpočtu v samospráve, doplnenie účtovných prípadov, ktoré sa účtujú ako ostatné pohľadávky a ostatné záväzky, doplnenie účtovných prípadov, ktoré sa účtujú ako ostatné služby.
§ 6 ods. 1 postupov účtovania sa rozšíril o písmeno e):
Ustanovenie § 6 ods. 1 písm.
e) postupov účtovania e) refundácie nákladov v priebehu účtovného obdobia sa účtujú v prospech nákladov bežného účtovného obdobia; ak dôjde k refundácii nákladov minulých účtovných období až v nasledujúcom účtovnom období, refundácia sa účtuje do výnosov tohto účtovného obdobia v prospech účtu 648 – Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti.
V rámci novely sa doplnilo vymedzenie účtovania refundácie nákladov, pretože v aplikačnej praxi sa stávalo, že sa refundujú náklady z minulých účtovných období, napr. náklady na energie v roku 20XX sa účtujú MD 502/D 321 a refundácie nákladov od nájomníkov MD 311, 316, 318/D 502 a v roku 20XX+1 sa účtujú refundácie nákladov od nájomníkov MD 311, 316, 318/D 648.
§ 19 postupov účtovania sa rozšíril o ods. 15:
Ustanovenie § 19 ods. 5 postupov účtovania
(15) V účtovnej jednotke, ktorá je štátnym účelovým fondom, sa účtuje o prijatých transferocha poskytnutých transferoch ako v účtovnej jednotke, ktorá je štátnou príspevkovou organizáciou.
V novele sa spresňuje účtovanie transferov v štátnych účelových fondoch – o transferoch účtujú rovnako ako štátne príspevkové organizácie.
§ 21 postupov účtovania sa rozšíril o ods. 7:
Ustanovenie § 21 ods. 7 postupov účtovania
(7) Ako dlhodobý majetok sa neúčtuje majetok, ktorý neprináša budúce ekonomické úžitky alebo využiteľný potenciál. Využiteľným potenciálom sa rozumie schopnosť poskytovať služby, ktoré prispievajú k plneniu úloh účtovnej jednotky a umožňuje plniť jej úlohy bez nutnosti vytvárania peňažných tokov.
Od 1. 1. 2019 sa spresnila problematika účtovania dlhodobého majetku v súlade s IPSAS. Doteraz sa podľa národnej úpravy predpokladalo, že dlhodobý majetok prináša ekonomický úžitok v podobe peňažných tokov. Práve preto sa zaviedol pojem využiteľný potenciál, ktorý je definovaný ako schopnosť poskytnúť služby v organizáciách verejnej správy bez toho, aby dochádzalo k peňažným tokom. Prvotným dôvodom na držbu/vlastníctvo alebo správu budov, zariadení a iných aktív v organizáciách štátnej správy a samosprávy je ich využiteľný potenciál a nie schopnosť vytvárania peňažných tokov. Vzhľadom na typ poskytovaných služieb sa značná časť majetku používa týmito organizáciami, napr. cesty, mosty, vojenská technika. V štátnej správe a samospráve existujú organizácie, ktoré negenerujú kladné peňažné toky a sú financované v podstatnej miere z transferov. Majetok, ktorý tieto organizácie využívajú pri plnení ich hlavných úloh, má využiteľný potenciál, aj keď negeneruje peňažné toky a účtuje sa o tomto majetku.
♦ Príklad č. 1
Obec si v záujme získania prostriedkov na zveľaďovanie obce dala vypracovať tri projekty, ktoré predložila ako podklad k žiadosti o nenávratný príspevok zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Ide o projekt rekonštrukcie kanalizácie v obci za 5 000 eur, projekt výstavby náučného chodníka v katastri obce za 4 000 eur a projekt vybudovania školského ihriska v základnej škole v zriaďovateľskej pôsobnosti obce za 3 000 eur.
V priebehu nasledujúceho roka nastali nasledujúce skutočnosti:
- Nenávratná finančná výpomoc k projektu 1 (rekonštrukcia kanalizácie) nebola prijatá. Keďže kanalizácia potrebovala urýchlený zásah, obec sa rozhodla, že namiesto rekonštrukcie opraví kanalizáciu z vlastných prostriedkov. Týmto sa projekt rekonštrukcie stal prebytočným, pretože opravou sa potreba rekonštrukcie posunula na iné obdobie. Projekt vo výške 5 000 eur sa preúčtuje z účtu 042 na účet 548.
- Nenávratná finančná výpomoc k projektu 2 (výstavba náučného chodníka) nebola prijatá. Obec sa rozhodla, že výstavbu náučného chodníka nebude financovať z vlastných prostriedkov. Preto sa hodnota projektu vo výške 4 000 eur preúčtuje z účtu 042 na účet 548.
- Obec prijala prostriedky na realizáciu projektu 3 (vybudovanie ihriska). Náklady na projekt predstavujú súčasť obstarávacej ceny ihriska.
♦ Príklad č. 2
Štátna rozpočtová organizácia má v správe osobný automobil v obstarávacej cene 25 000 eur. V novembri sa stala dopravná nehoda. Podľa vyjadrenia poisťovne oprava automobilu je nerentabilná a poisťovňa uznala škodu vo výške 6 000 eur. Podľa záverov polície šofér automobilu nezavinil dopravnú nehodu. Oprávky automobilu k 31. 12. boli vo výške 17 000 eur, zostatková cena bola 8 000 eur. Keďže automobil v dôsledku toho, že je nepoužiteľný a jeho oprava by bola nerentabilná, nemá využiteľný potenciál pre účtovnú jednotku. Treba ho vyradiť, aby už nebol vykázaný v účtovnej závierke.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.