Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obecný úrad a úrad samosprávneho kraja - nedostatky v legislatíve a praxi

Dátum: Rubrika: Správne právo

Predmetom príspevku je poukázanie na problematické používanie pojmu „obecný úrad“ a „úrad samosprávneho kraja“ v kontexte platnej a účinnej zákonnej a podzákonnej právnej úpravy, ako aj na rozhodovaciu činnosť súdov v tejto súvislosti.

Úlohy obecného úradu vymedzuje na zákonnej úrovni § 16 ods. 1 a ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý ustanovuje:

(1) Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva a starostu, ako aj orgánov zriadených obecným zastupiteľstvom.

(2) Obecný úrad najmä

a)  zabezpečuje písomnú agendu orgánov obce a orgánov obecného zastupiteľstva a je podateľňou a výpravňou písomností obce,

b)  zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie obecného zastupiteľstva obecnej rady a komisií,

c)  vypracúva písomné vyhotovenia rozhodnutí obce,

d)  vykonáva nariadenia, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia obce.

Úlohy úradu samosprávneho kraja upravuje § 21 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p., podľa ktorého (ods. 1):

„Administratívne a organizačné veci zastupiteľstva, predsedu a ďalších orgánov zriadených zastupiteľstvom zabezpečuje úrad, ktorý tvoria zamestnanci samosprávneho kraja.“

Obecný úrad a úrad samosprávneho kraja možno z právno-teoretického hľadiska charakterizovať dvojako:
-
pozitívne (t.j. čím obecný úrad a úrad samosprávneho kraja je) a
-
negatívne (t.j. čím obecný úrad a úrad samosprávneho kraja nie je).
V pozitívnom zmysle obecný úrad a úrad samosprávneho kraja sú príslušným zastupiteľstvom povinne kreované štrukturálne formy, ktoré zabezpečujú administratívno-technickú podporu obce a vyššieho územného celku. Ich činnosť predstavuje súhrn pracovných aktivít jednotlivých odborných zamestnancov obce, resp. samosprávneho kraja. Z tejto pozície zabezpečujú organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva (zastupiteľstva vyššieho územného celku), starostu obce (predsedu samosprávneho kraja), ako aj orgánov zriadených príslušným zastupiteľstvom.
Z negatívneho hľadiska, na rozdiel od obce a samosprávneho kraja obecný úrad a úrad samosprávneho kraja nie sú právnickými osobami. Obecný úrad a ani úrad samosprávneho kraja nemá súkromnoprávnu, ako ani verejnoprávnu subjektivitu. Subjektivita obecného úradu, resp. úradu samosprávneho kraja nie je založená ani v rovine hmotného práva (hmotnoprávna subjektivita) a ani v rovine procesného práva (procesnoprávna subjektivita). Oba úrady teda predstavujú tak hmotnoprávne, ako aj procesnoprávne non-subjekty. V tejto súvislosti treba poukázať na problematické používanie oboch uvedených pojmov v legislatívnej praxi a rozhodovacej činnosti súdnych autorít.
Pokiaľ ide napríklad o pojem
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.