Potenciálne stratégie miest pre znižovanie potravinového odpadu

Vydáno: 17 minút čítania
S rastom počtu obyvateľov žijúcich v mestách sa prirodzene zväčšuje množstvo spotrebovaných a nespotrebovaných potravín. Predstavitelia miest stoja pred dilemou zabezpečovania prístupu kvalitných potravín a vyvážených stravovacích služieb pre všetkých rezidentov a požiadavkou na znižovanie potravinového odpadu. Napriek zložitému rozhodovaniu mestské zastupiteľstvá disponujú pomerne širokými možnosťami ovplyvňovania ponuky vyváženej výživnej stravy, redukcie a spracovania potravinového odpadu.
Zväčšujúce sa mestské aglomerácie svojimi ekonomickými, sociálnymi, kultúrnymi a športovými aktivitami generujú veľké množstvá potravinového odpadu, ktorý tvorí významnú súčasť tuhého komunálneho odpadu. Z tohto dôvodu patrí zber a opätovné využitie vytvoreného potravinového odpadu medzi prioritné úlohy mestských zastupiteľstiev. Mestá musia v prvom rade systematicky analyzovať miesta tvorby potravinového odpadu, jeho objem a príčiny vzniku. Základnými riešeniami problému potravinového odpadu sú uprednostňovanie preventívnych opatrení pred jeho vznikom, presmerovávanie využitia potravín na ľudskú spotrebu a rea­lizovanie recyklácie na produkciu živočíšnych krmív, kompostovanie alebo výrobu energií. [1] Pre zníženie množstva potravinového odpadu v strednodobom časovom horizonte musia mestské zastupiteľstvá vypracovať podrobné plány prevencie, záchrany prebytočných potravín a metód recyklovania zvyškov potravín. Odborníci odporúčajú vytvoriť pracovnú skupinu zloženú zo zástupcov všetkých zainteresovaných oddelení mestského zastupiteľstva, z predstaviteľov zdravotníctva, charitatívnych organizácií, lokálnych komunít, potravinových bánk, spracovateľov a dopravcov organického odpadu. [2] Pracovná skupina vypracuje program, postupy, formy financovania, návrhy nariadení pre zber a spracovanie potravinového odpadu. Realizácia programu vyžaduje koordinované činnosti naprieč rôznymi odvetviami ekonomiky. Treba sa zamerať na skracovanie dodávateľských reťazcov prostredníctvom podporovania priamych spojení lokálnych výrobcov potravín so spotrebiteľmi a podporovaním výroby potravinárskych výrobkov priamo v mestách a v prímestských oblastiach. Mestá môžu napríklad poskytnúť verejné priestory pre distribúciu ovocia a zeleniny, ktoré nespĺňa estetické požiadavky obchodov. Farmári na týchto predajných miestach ponúkajú poľnohospodárske produkty spotrebiteľom, ktorí pred vzhľadovými parametrami uprednostňujú nižšie kúpne ceny. Mestá môžu znižovať potravinový odpad prostredníctvom verejného obstarávania potravinových prebytkov do svojich vlastných školských jedální a vývarovní pre ľudí v hmotnej núdzi. Mestské zastupiteľstvá sa usilujú zvyšovať povedomie verejnosti o environmentálnych, ekonomických, kultúrnych a etických dopadoch potravinového odpadu prostredníctvom informačných a vzdelávacích kampaní. S cieľom znižovania potravinového odpadu je nevyhnutné podporovať najlepšie postupy producentov a maloobchodných predajcov potravín. Mestské osídlenia pos

Související dokumenty

Súvisiace články

Triedením a množstvovým zberom možno platiť za odpady menej
Využívanie odpadov na energetické účely
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Plážový littering
Recyklovanie odpadu v oblasti stavebného priemyslu
Budeme o rok skládkovať už len upravený odpad?
Kuchynský odpad ako vedľajší živočísny produkt
Zvýšila pandémia ochorenia Covid-19 tlak na zodpovedosť jednotlivca a spoločnosti za nakladanie s odpadmi?
Musí byť ekologické aj ekonomické?
Obťažovanie pevnými a tekutými odpadmi
Množstvový zber odpadov - spravodlivá cesta k znášaniu zodpovednosti za tvorbu komunálnych odpadov?
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Blistre, tuby, tégliky
Odpad z viacvrstvových kombinovaných materiálov možno využiť viac
Samosprávy na Slovensku a možnosti využívania potenciálu ZEVO
Môže držiteľ odpadu prekategorizovať odpad pod iné katalógové číslo?
Recykláciu nezvýšia len limity
Praktická elektronická evidencia odpadu pre zberný dvor
Odpadové zákony a ich (ne)plnenie

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec