Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (6.)

Vydáno: 19 minút čítania

Čo sa deje s príjmami z poplatkov za uloženie odpadov? Kto je prvotným či konečným príjemcom daných príjmov? Odpovede na tieto otázky poskytne analýza § 7 zákona o poplatkoch za uloženie odpadov ako pokračovanie seriálu k výkladu predmetného zákona.

§ 7

Použitie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov

(1) Príjmy podľa § 6 ods. 3 vo výške podľa osobitného predpisu13) použije Environmentálny fond pre

a) obec, na území ktorej sa nachádza skládka odpadov alebo odkalisko, a obec, ktorej územím prechádza príjazdová účelová komunikácia,14)

b) obec, ktorá spĺňa podmienky ustanovené v odseku 9, do 30. júna príslušného kalendárneho roka na základe žiadosti,

c) fyzické osoby – podnikateľov alebo právnické osoby, ktoré podnikajú v odpadovom hospodárstve, a obce,15)

d) fyzické osoby – podnikateľov a právnické osoby, ktoré preukážu, že v rámci svojho výrobného procesu znížia produkciu odpadov.15)

(2) Ak sa skládka odpadov alebo odkalisko nachádza na území viacerých obcí, rozdelí sa časť príjmov podľa odseku 1 písm. a) pomerne podľa veľkosti územia, ktoré na území danej obce skládka odpadov alebo odkalisko zaberá, pričom sa vychádza z kolaudačného rozhodnutia k danej skládke odpadov alebo k danému odkalisku.

(3) Desať percent z príjmov podľa odseku 1 písm. a) odvedie Environmentálny fond obci, ktorej územím prechádza príjazdová účelová komunikácia ku skládke odpadov alebo k odkalisku. Ak príjazdová účelová komunikácia ku skládke odpadov alebo odkalisku prechádza územím viacerých obcí, rozdelí sa desať percent z príjmov podľa odseku 1 písm. a) pomerne medzi tieto obce, pričom sa vychádza z kolaudačného rozhodnutia k danej skládke odpadov alebo k danému odkalisku.

(4) Príjmy podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 odvedie Environmentálny fond obci alebo obciam, na ktorých území sa skládka odpadov alebo odkalisko nachádza, a obci alebo obciam, ktorých územím prechádza príjazdová účelová komunikácia ku skládke odpadov alebo k odkalisku, do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom mu boli odvedené príjmy z poplatkov za uloženie odpadov od prevádzkovateľov skládok odpadov a prevádzkovateľov odkalísk.

(5) Príjmy podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 obec použije na účely odpadového hospodárstva obce v súlade s hierarchiou a cieľmi odpadového hospodárstva,16) ak odsek 7 neustanovuje inak.

(6) Za použitie na účely odpadového hospodárstva sa považuje činnosť nakladania s odpadmi v súlade s hierarchiou a cieľmi odpadového hospodárstva;16) na účel použitia na odpadové hospodárstvo sa nepovažuje zníženie poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.17)

(7) Obec môže príjmy podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 použiť na účely zlepšenia životného prostredia v obci, ak

a) obci nebola v uplynulých troch rokoch uložená sankcia za porušenie osobitného predpisu18) a

b) v kalendárnom roku predchádzajúcom kalendárnemu roku, v ktorom chce obec použiť tieto príjmy na iný účel ako na účely odpadového hospodárstva, dosiahla úroveň vytriedenia aspoň 60 percent z celkovej hmotnosti komunálnych odpadov vzniknutých v tejto obci.

(8) Za použitie na účely zlepšenia životného prostredia v obci sa považuje každá činnosť v obci zameraná na zlepšenie životného prostredia, ktorá bezprostredne nesúvisí s odpadovým hospodárstvom.

(9) Obec získa príspevok podľa odseku 1 písm. b), ak

a) sa na jej území nenachádza skládka odpadov alebo odkalisko alebo jej územím neprechádza príjazdová účelová komunikácia,

b) jej nebola v uplynulý

Související dokumenty

Súvisiace články

Sadzba poplatku za uloženie odpadu 191212 na skládku odpadov
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (7.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (2.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (3.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (4.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (5.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (1.)
Ako posudzovať sadzbu za uloženie stavebného odpadu na skládku pri fyzickej osobe
Lepšia metodika môže zreálniť recyklačné poplatky
Sadzby za uloženie zmesového komunálneho opadu na skládku odpadov
Triedením a množstvovým zberom možno platiť za odpady menej
Využívanie odpadov na energetické účely
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Plážový littering
Recyklovanie odpadu v oblasti stavebného priemyslu
Budeme o rok skládkovať už len upravený odpad?
Kuchynský odpad ako vedľajší živočísny produkt
Zvýšila pandémia ochorenia Covid-19 tlak na zodpovedosť jednotlivca a spoločnosti za nakladanie s odpadmi?

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Miestne dane a poplatky
Opravná položka k nedokončenej investícii
Odovzdanie starých strojov do zberných surovín
Poplatok za komunálny odpad
Fakturácia zahraničnej osobe registrovanej podľa § 5
Režim DPH pri predaji majetku kúpeného ako oslobodeného od DPH
Odpisovanie skládky
Daňové tajomstvo
Miestne dane za náhradné pozemky
Registrácia pre DPH v ČR
Miesto dodania služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť
Dotácia z rozpočtu obce

Súvisiace predpisy

329/2018 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov