Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (6.)

Vydáno: 19 minút čítania

Čo sa deje s príjmami z poplatkov za uloženie odpadov? Kto je prvotným či konečným príjemcom daných príjmov? Odpovede na tieto otázky poskytne analýza § 7 zákona o poplatkoch za uloženie odpadov ako pokračovanie seriálu k výkladu predmetného zákona.

§ 7

Použitie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov

(1) Príjmy podľa § 6 ods. 3 vo výške podľa osobitného predpisu13) použije Environmentálny fond pre

a) obec, na území ktorej sa nachádza skládka odpadov alebo odkalisko, a obec, ktorej územím prechádza príjazdová účelová komunikácia,14)

b) obec, ktorá spĺňa podmienky ustanovené v odseku 9, do 30. júna príslušného kalendárneho roka na základe žiadosti,

c) fyzické osoby – podnikateľov alebo právnické osoby, ktoré podnikajú v odpadovom hospodárstve, a obce,15)

d) fyzické osoby – podnikateľov a právnické osoby, ktoré preukážu, že v rámci svojho výrobného procesu znížia produkciu odpadov.15)

(2) Ak sa skládka odpadov alebo odkalisko nachádza na území viacerých obcí, rozdelí sa časť príjmov podľa odseku 1 písm. a) pomerne podľa veľkosti územia, ktoré na území danej obce skládka odpadov alebo odkalisko zaberá, pričom sa vychádza z kolaudačného rozhodnutia k danej skládke odpadov alebo k danému odkalisku.

(3) Desať percent z príjmov podľa odseku 1 písm. a) odvedie Environmentálny fond obci, ktorej územím prechádza príjazdová účelová komunikácia ku skládke odpadov alebo k odkalisku. Ak príjazdová účelová komunikácia ku skládke odpadov alebo odkalisku prechádza územím viacerých obcí, rozdelí sa desať percent z príjmov podľa odseku 1 písm. a) pomerne medzi tieto obce, pričom sa vychádza z kolaudačného rozhodnutia k danej skládke odpadov alebo k danému odkalisku.

(4) Príjmy podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 odvedie Environmentálny fond obci alebo obciam, na ktorých území sa skládka odpadov alebo odkalisko nachádza, a obci alebo obciam, ktorých územím prechádza príjazdová účelová komunikácia ku skládke odpadov alebo k odkalisku, do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom mu boli odvedené príjmy z poplatkov za uloženie odpadov od prevádzkovateľov skládok odpadov a prevádzkovateľov odkalísk.

(5) Príjmy podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 obec použije na účely odpadového hospodárstva obce v súlade s hierarchiou a cieľmi odpadového hospodárstva,16) ak odsek 7 neustanovuje inak.

(6) Za použitie na účely odpadového hospodárstva sa považuje činnosť nakladania s odpadmi v súlade s hierarchiou a cieľmi odpadového hospodárstva;16) na účel použitia na odpadové hospodárstvo sa nepovažuje zníženie poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.17)

(7) Obec môže príjmy podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 použiť na účely zlepšenia životného prostredia v obci, ak

a) obci nebola v uplynulých troch rokoch uložená sankcia za porušenie osobitného predpisu18) a

b) v kalendárnom roku predchádzajúcom kalendárnemu roku, v ktorom chce obec použiť tieto príjmy na iný účel ako na účely odpadového hospodárstva, dosiahla úroveň vytriedenia aspoň 60 percent z celkovej hmotnosti komunálnych odpadov vzniknutých v tejto obci.

(8) Za použitie na účely zlepšenia životného prostredia v obci sa považuje každá činnosť v obci zameraná na zlepšenie životného prostredia, ktorá bezprostredne nesúvisí s odpadovým hospodárstvom.

(9) Obec získa príspevok podľa odseku 1 písm. b), ak

a) sa na jej území nenachádza skládka odpadov alebo odkalisko alebo jej územím neprechádza príjazdová účelová komunikácia,

b) jej nebola v uplynulý

Související dokumenty

Súvisiace články

Sadzba poplatku za uloženie odpadu 191212 na skládku odpadov
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (7.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (2.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (3.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (4.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (5.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (1.)
Ako posudzovať sadzbu za uloženie stavebného odpadu na skládku pri fyzickej osobe
Lepšia metodika môže zreálniť recyklačné poplatky
Sadzby za uloženie zmesového komunálneho opadu na skládku odpadov
Recyklácia plastového odpadu
Možnosti spracovania biologicky rozložiteľného odpadu v obciach
Kedy látka alebo vec prestáva byť odpadom?
Triedením a množstvovým zberom možno platiť za odpady menej
Má sa výkopová zemina považovať za odpad alebo nie?
Prípustné hodnoty hluku pre mobilné zariadenie
Novela zákona č.582/2004 Z. z.
Odpad z plastov a betón
Vedci vyzývajú na globálny tlak na odstránenie vesmírneho odpadu

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec

Súvisiace predpisy

329/2018 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov