Ohliadnutie sa za prácou Európskeho parlamentu a Rady EÚ v roku 2024

Vydáno: 20 minút čítania
Európsky parlament ako hlavný legislatívny orgán Európskej únie má tri základné právomoci, a to legislatívnu, kontrolnú a rozpočtovú právomoc. V článku sa zameriame na jeho legislatívnu právomoc, ako aj legislatívnu právomoc Rady EÚ, a teda schvaľovanie právnych predpisov EÚ počas roka 2024. Zameriame sa na predpisy týkajúce sa životného prostredia, ktorým sa parlament a Rada venovali v prvej polovici roku 2024, či už dané predpisy boli schválené a v akej podobe, ako aj na nové predpisy, ktorými sa zaoberali ku koncu roku 2024.
Rok 2024 bol špecificky tým, že sa opäť po 5 rokoch menilo zloženie Európskeho parlamentu (ďalej len „EP“ alebo „parlament“), keďže je to jediná priamo volená inštitúcia Európskej únie (ďalej len „EÚ“). Prácu „starého“ parlamentu týkajúcu sa tém životného prostredia sme si predstavili v časopise Odpady 6/2024 v článku „Prehľad tém týkajúcich sa ŽP na rokovaniach Európskeho parlamentu január - apríl 2024“, kde sme v stručnosti bližšie informovali o jednotlivých návrhoch predpisov. Novozvolený parlament, ako aj Rada EÚ (ďalej len „Rada“) by mali plynulo pokračovať v týchto rozpracovaných návrhoch. Starý parlament sa už novým témam ohľadom životného prostredia nevenoval, na rade bola teda Rada, aby vyjadrila svoj postoj. Pozrieme sa bližšie na predpisy z posledného aprílového zasadnutia starého zloženia EP, akým vývojom si prešli a či už majú svoju finálnu podobu, ale aj na nové legislatívne návrhy, ktorým sa venovali v druhej polovici roka 2024.
 
Schválené legislatívne predpisy
 
Smernica o elektroodpade
Revízia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2012/19/EÚ zo 4. júla 2012 o odpade z elektrických a elektronických zariadení (OEEZ) bola uverejnená v Úradnom vestníku EÚ ešte v marci 2024 (19. marec 2024), pod číslom 2024/0884, s účinnosťou od 20. dňa uverejnenia. Členské štáty majú čas do 9. októbra 2025, aby prijali zákony a iné právne predpisy a správne opatrenia na jej transpozíciu.
Úprava smernice bola potrebná z dôvodu zosúladenia s rozsudkom Súdneho dvora EÚ z roku 2022, a to hlavne v náprave povinností týkajúcich sa nakladania s odpadom z fotovoltických panelov a niektorých elektrozariadení, ktoré boli do smernice 2012/19/EÚ doplnené v porovnaní s predchádzajúcou smernicou. Na tieto výrobky, ktoré boli uvedené na trh medzi 13. augustom 2005 a 13. augustom 2012, by sa povinnosti týkajúce sa financovania nákladov za nakladanie s odpadom z týchto výrobkov vzťahovali retroaktívne, preto bolo potrebné toto nastavenie upraviť a retroaktivitu zrušiť. [1] [2]
 
Smernica R2R (right do repair alebo o spoločných pravidlách na podporu opravy tovaru)
Schválenie EP aj Radou prebehlo v apríli a máji 2024, v nasledujúcom mesiaci bol akt podpísaný príslušnými predstaviteľmi EP a Rady, a v júli 2024 (10. júl 2024) zverejnený v Úradnom vestníku EÚ pod číslom 2024/1799, kedy 20 dní po uverejnení nadobudla smernica účinnosť. Členské štáty majú následne prijať právne predpisy a správne opatrenia potrebné na dosiahnutie súladu s touto smernicou, a to najneskôr do 31. júla 2026, o čom, samozrejme, bezodkladne informujú Komisiu, s uplatňovaním daných opatrení od 31. júla 2026.
Smernica upravuje nariadenie o ochrane spotrebiteľa, ako aj vybrané smernice týkajúce sa práv a ochrany spotrebiteľa. Má za cieľ podnietiť spotrebiteľov k udržateľnému správaniu a uprednostňovaniu opráv výrobkov pred kúpou nových, a to jednoduchšou dostupnosťou opravy, za primeranú cenu aj časové obdobie. Nariadenie sa momentálne týka len elektrozariadení ako sú práčky, sušičky, umývačky, chladničky, vysávače, mobilné telefóny či tovar so zabudovanou batériou pre ľahké dopravné prostriedky. Úplný zoznam je uvedený v prílohe II smernice. V prípade, že spotrebiteľ dá prednosť oprave výrobku pred výmenou za nový, predlžuje sa mu zákonná záruka o 12 mesiacov. Náhradné diely budú musieť by

Související dokumenty

Súvisiace články

Novela zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie
Novela zákona o Environmentálnom fonde
Novela zákona o odpadoch schválená v septembri 2021
Záväznosť "EIA-rozhodnutí" v následných povoľovacích konaniach podľa stavebného zákona (1. časť)
Zálohovanie jednorazových obalov na Slovensku
Záväznosť "EIA-rozhodnutí" v následných povoľovacích konaniach podľa stavebného zákona (2. časť)
Obce a nakladanie s komunálnymi odpadmi a súvislosti s dosahovaním cieľov odpadového hospodárstva
Novela zákona o odpadoch č. 216/2021 Z. z.
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2022 (2. časť)
Správa o stave životného prostredia SR v roku 2022 – obehové ukazovatele
Prehľad tém týkajúcich sa životného prostredia na rokovaniach Európskeho parlamentu
Aj zeleným projektom raz skončí životnosť
Priemyselné emisie
Legislatívne požiadavky chovu hospodárskych zvierat z hľadiska ochrany životného prostredia
Legislatívne požiadavky chovu hospodárskych zvierat z hľadiska ochrany životného prostredia (2.)
Najlepšie dostupné techniky (BAT) pre textilný priemysel a rôzne definície pojmu "textil"
Kompostovanie hnoja z hľadiska ochrany životného prostredia
Musí sa úrad zaoberať každou námietkou?
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Prefakturácia miestneho poplatku za komunálne odpady
Účtovanie o rezervách
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach