Príspevok sa zaoberá právnou úpravou pozemkových úprav v súvislosti s usporiadaním vlastníctva k pozemkom pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce alebo VÚC, podľa zákona č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 66/2009 Z. z.“).
Podľa zákona č. 66/2009 Z. z. možno majetkovoprávne usporiadať vzťah k pozemkom pod stavbami obcí alebo VÚC, ktoré na ne prešli z vlastníctva štátu priamo osobitnými predpismi. Prechod majetku z vlastníctva SR do vlastníctva obcí, resp. VÚC je upravený zákonom č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p., zákonom č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v z. n. p. a zákonom č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v z. n. p.
V tejto súvislosti môže ísť o cestné komunikácie, kultúrne domy, budovy škôlok, škôl, domovov dôchodcov, nemocníc - rozhodujúce je, či došlo k prechodu vlastníctva zo štátu na obec (VÚC) podľa uvedených osobitných predpisov. Dôležité je podotknúť, že prechod vlastníctva nastáva priamo zákonom, pričom delimitačné protokoly majú "len" deklaratórny charakter, teda potvrdzujú tento prechod, no samy osebe ho nezakladajú.
Z dôvodu socialistickej minulosti nie je výnimočné, že stavby, ktoré prešli zo štátu na obce a VÚC, stoja na pozemkoch vo vlastníctve iných osôb. Keďže pre obce, resp. VÚC z dôvodu tejto neusporiadanosti vznikali rôzne problémy (zabezpečenie prístupu k stavbe, získanie dotácií na rekonštrukciu stavieb a pod.), zákon č. 66/2009 Z. z. s účinnosťou od 1. júla 2009 v § 4 upravil právny titul vo vzťahu k užívaniu pozemku pod stavbou (vrátane priľahlého pozemku) vo