V príspevku sa venujeme uplatňovaniu ekonomickej rozpočtovej klasifikácie v rozpočtoch subjektov územnej samosprávy, a to formou zodpovedania najčastejšie kladených otázok týkajúcich sa použitia rozpočtových položiek a podpoložiek v rámci ekonomickej rozpočtovej klasifikácie.
Povinnosť uplatňovať ekonomickú rozpočtovú klasifikáciu je pre subjekty územnej samosprávy zakotvená v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), konkrétne v § 4 ods. 7, podľa ktorého sa v rozpočte obce a v rozpočte vyššieho územného celku uplatňuje rozpočtová klasifikácia v súlade s osobitným predpisom, ktorým je zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“). Podľa § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa v rozpočte verejnej správy, pri sledovaní plnenia rozpočtu verejnej správy a pri pohyboch na účtoch finančných aktív uplatňuje rozpočtová klasifikácia, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu verejnej správy vrátane ich vecného vymedzenia, a finančné operácie s finančnými aktívami.
? Otázka č. 1: Zaraďujeme finančné prostriedky získané od štátu na prenesený výkon štátnej správy pod položku 312 Transfery v rámci verejnej správy a podpoložku 312001?
Príjem finančných prostriedkov od štátu na prenesený výkon štátnej správy klasifikujeme ako tuzemský transfer, ktorý sa podľa charakteru činností, na zabezpečenie ktorých je určený, delí na bežný a kapitálový:
- 310 Tuzemské bežné granty atransfery – príspevky na bežnú činnosť,
- 320 Tuzemské kapitálové granty a transfery – príspevky na obstaranie kapitálových aktív, a to buď kúpou existujúcich alebo výstavbou nových.
Pod rozpočtovú položku 312 Transfery v rámci verejnej správy a 322 Transfery v rámci verejnej správy patria transfery zo štátneho rozpočtu. Transfery určené na financovanie bežných činností, napr. na činnosť štátneho účelového fondu, verejným vysokým školám, príspevkovým organizáciám, na aktívne opatrenia trhu práce, za verejno-prospešné práce sa triedia pod rozpočtovú podpo