Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií

Vydáno: 7 minút čítania

V seriáli príspevkov o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly v prostredí územnej samosprávy sa v poslednej časti zameriavam na výdavkové finančné operácie s bezhotovostným charakterom. Tieto finančné operácie nepochybne tvoria najvyšší objem z množstva finančných operácií v prostredí obcí, rozpočtových či príspevkových organizácií. Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly tohto typu finančných operácií je obligatórnym ustanovením zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“). V zmysle ust. § 6 ods. 1 tohto zákona orgán verejnej správy vykonáva predbežnú finančnú kontrolu v pripravovanej fáze finančnej operácie (pri jej výdavku).

Docieliť pripravenosť a predbežnosť finančných operácií výdavkových bezhotovostných operácií nie je problémom, keďže samotný zámer použitia verejných finančných prostriedkov je na vôli orgánu územnej samosprávy.

V porovnaní s príjmovými finančnými operáciami, ktorých pripravenosť a predbežnosť je často diskutabilná a aj ťažšie zachytenia schopná, sa výdavkové finančné operácie javia ako bezproblémové.

Predbežná finančná kontrola týchto finančných operácií sa ale z dôvodu ich početnosti stáva náročnou a jej vykonanie pri každom výdavku je pre orgán územnej samosprávy zaťažujúce.

Z dôvodu ozrejmenia spôsobu vykonania predbežnej finančnej kontroly v zmysle ust. § 9 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, sa v ďalšej časti zameriavam na jej spracovanie aj pomocou vybraných príkladoch z praxe.

Orgán verejnej správy teda po zámere uskutočniť výdavkovú finančnú operáciu alebo po zmluvne či zákonne stanovenom termíne úhrady realizuje predbežnú finančnú kontrolu.

Overuje si ňou najmä jej súlad s:

  • platným rozpočtom výdavkov na príslušný rozpočtový rok,
  • uzatvorenou zmluvou (ak tento výdavkov s ňou súvisí),
  • osobitným predpisom (interným aktom alebo normatívnym právnym aktom),
  • rozhodnutím vydaným na základe osobitného predpisu alebo interným aktom o hospodárení s verejnými prostriedkami.

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Spracovanie záverečného účtu obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Podnikateľská činnosť obce
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Práva a povinnosti rozpočtových organizácií
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Ozdravný režim a nútená správa obce
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Zostavenie rozpočtu obce na roky 2014 až 2016
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017

Súvisiace otázky a odpovede

Pomoc rodinného príslušníka
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Zaúčtovanie a zaradenie daru do obchodného majetku
Účtovanie náhrady škody
Požičovňa náradia
Povinnosti dedičov voči daňovému úradu
Predaj garáže s pozemkom a daň z príjmov
Zaúčtovanie materiálu
Cena pozemku
Automobil v podnikaní
Odpisovanie majetku
Vstupná cena vozidla
Automobil v obchodnom majetku
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Uplatnenie daňových odpisov
Nezdaniteľná časť základu dane na manželku na materskej dovolenke
Odpisy slnečných kolektorov
Motorové vozidlo vyradené z podnikania
Kúpa internetového portálu