Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní

Vydáno: 11 minút čítania

Právna úprava účtovníctva subjektov verejnej správy vychádza zo zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Podľa § 9 ods. 2 písm. c) všetky subjekty verejnej správy majú povinnosť účtovať v sústave podvojného účtovníctva z dôvodu centralizácie účtovných údajov pri konsolidácii verejnej správy.

Subjekty verejnej správy rozdeľujeme nasledovne:

  • subjekty ústrednej správy – správcovia kapitol štátneho rozpočtu a ich dcérske účtovné jednotky (štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie a pridružené subjekty),
  • subjekty územnej samosprávy – obce a vyššie územné celky (VÚC) a ich dcérske účtovné jednotky (rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a pridružené subjekty),
  • špeciálna skupina verejnej správy – verejné vysoké školy, Sociálna poisťovňa a zdravotné poisťovne, štátne fondy, štátne ústavy a úrady, štátne podniky, Železnice SR, Eximbanka,
  • ostatné subjekty (cudzie) – podnikateľské subjekty, občianske združenia, nadácie, Európska únia a ďalšie subjekty.

V zmysle zákona o účtovníctve hospodársky rok nemôžu uplatňovať subjekty verejnej správy, pričom dané ustanovenie sa rozširuje aj na právnické osoby s majetkovou účasťou štátu, právnické osoby s majetkovou účasťou obce a právnické osoby s majetkovou účasťou VÚC s účinnosťou od 1. januára 2016.

Osobitosťou výkazníctva štátnej správy a samosprávy je zostavovanie:

  1. konsolidovanej a
  2. súhrnnej účtovnej závierky verejnej správy.

Konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu zostavuje materská účtovná jednotka. Do konsolidovaného celku, resp. skupiny patrí materská účtovná jednotka a všetky jej dcérske účtovné jednotky (§ 6 ods. 4 zákona o účtovníctve).

Konsolidovanú účtovnú závierku (KÚZ) ústrednej správy zostavuje Ministerstvo financií Slovenskej republiky za

Související dokumenty

Súvisiace články

Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2015
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Účtovanie v centrách voľného času
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Daň z príjmov obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií v príkladoch
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve (II.)
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Príklad na vyplnenie daňového priznania obce za rok 2015
Ako vyplniť daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Povinnosti obcí na konci roka
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Bola uložená pokuta nezákonná?
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Uloženie pokuty za oneskorené podanie daňového priznania
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Úrok z omeškania
Počet dní omeškania
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Vyrubenie sankčného úroku
Procesný postup správcu dane
Daň za nevýherné hracie prístroje
Kde sa platia miestne dane?
Pohľadávky obce (daňové aj nedaňové)
Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Postup pri daňovej kontrole
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch