Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Obce zostavujú svoj rozpočet a predkladajú ho na schválenie v období konania volieb do orgánov samosprávy obcí. Voľby do orgánov samosprávy obcí sa konajú 15. novembra 2014. Podľa § 11 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) sa funkčné obdobie obecného zastupiteľstva končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva.

Podľa § 4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet obce. Oprávneným orgánom, ktorý rozpočet obce schvaľuje je obecné zastupiteľstvo.

Ak je záujem na obci schváliť rozpočet do termínu konania volieb do orgánov samosprávy obcí, vedenie obce musí zabezpečiť riadenie rozpočtového procesu tak, aby si splnilo svoje povinnosti pri zostavení a schválení rozpočtu obce v zákonom stanovených termínoch.

Ak sa rozpočet obce nepodarí do termínu konania volieb do orgánov samosprávy obcí schváliť, je ešte stále možnosť predložiť ho na schválenie „starému“ obecnému zastupiteľstvu, s tým, že obecné zastupiteľstvo je oprávnené uznášať sa na uzneseniach a vykonávať všetky svoje kompetencie až do zloženia sľubu novozvolených poslancov obecného zastupiteľstva.

Rovnako je zákonné rozpočet obce predložiť na schválenie už „novému“ obecnému zastupiteľstvu, t. j. v zákonom stanovenom termíne novozvolení poslanci obecného zastupiteľstva zložia poslanecký sľub a následne na zasadnutí obecného zastupiteľstva schvália rozpočet obce s tým, že rozpočet obce musí byť podľa § 9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení pred jeho schválením zverejnený najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým.

Obec v rozpočtovom provizóriu

Ak rozpočet obce nebude do 31. decembra 2014 schválený, obec bude v roku 2015 hospodáriť podľa rozpočtového provizória.

Hospodárenie obce podľa rozpočtového provizória upravuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).

Podľa § 11 cit. právneho predpisu, ak do 31. decembra bežného rozpočtového roka nedôjde k schváleniu rozpočtu na nasledujúci rozpočtový rok, obec bude hospodáriť od 1. januára nasledujúceho rozpočtového roka podľa schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka s tou podmienkou, že limit výdavkov uskutočnených počas rozpočtového provizória v každom mesiaci nebude môcť prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu ob­ce predchádzajúceho rozpočtového roka, t. j. prvého schváleného rozpočtu na príslušný rozpočtový rok bez zmien vykonaných rozpočtovými opatreniami počas príslušného rozpočtového roka.

! UPOZORNENIE: Počas trvania rozpočtového provizória obec hospodári podľa schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka – limit výdavkov uskutočnených počas rozpočtového provizória v každom mesiaci nesmie prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu obce.

Výnimku tvoria výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória, ktoré sa uhrádzajú v súlade s termínmi splácania dohodnutými v predchádzajúcom rozpočtovom roku a výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória na povinnú úhradu podľa osobitných predpisov, ide napr. o výdavky:

  • na splácanie úrokov z prijatých úverov alebo pôžičiek a poplatkov súvisiacich s prijatými úvermi alebo pôžičkami,
  • na plnenie zo zákona zvýšených daňových povinností a na platenie zo zákona zvýšených odvodov poistného do sociálnej a zdravotnej poisťovne,
  • uskutočnené z prostriedkov Európskej únie (EÚ) a prostriedkov štátneho rozpočtu (ŠR) určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ, ktoré sa uhrádzajú v súlade s termínmi splácania dohodnutými v predchádzajúcom rozpočtovom roku alebo podľa osobitných predpisov.

! UPOZORNENIE: Počas trvania rozpočtového provizória obec nesmie poskytovať dotácie z rozpočtu obce podľa § 7 ods. 4 a § 8 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy s výnimkou takých finančných prostriedkov, ktoré sa poskytujú na základe osobitného predpisu, ktorým je napr. zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ide o poskytovanie finančných prostriedkov z rozpočtu obce súkromným a cirkevným školám a školským zariadeniam).

Rozpočtové provizórium nepretržite trvá až do schválenia rozpočtu obce. Obec má počas rozpočtového provizória povinnosť schváliť rozpočet na príslušný rozpočtový rok v termíne najneskôr do 31. decembra bežného roka.

Obec musí rozpočtové príjmy a rozpočtové výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória zúčtovať s rozpočtom obce po jeho schválení.

Legislatívne východiská zostavenia rozpočtu obce

Obec zostavuje svoj rozpočet v súlade s platnou legislatívou – so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“), ktorý je základným finančným zákonom verejnej správy a zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ktorý je základným finančným zákonom územnej samosprávy a ktorý má vo vzťahu k zákonu o rozpočtových pravidlách verejnej správy postavenie osobitného zákona.

Zostavenie rozpočtu na roky 2015 – 2017 ovplyvní aj uplatnenie:

  • ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpoč
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály