Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Návratné zdroje financovania a rozpočet obce

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku sa venujeme problematike prijímania návratných zdrojov financovania v súvislosti so schvaľovaním rozpočtu obce. Upozorníme na zmenu pravidiel používania návratných zdrojov financovania v roku 2022 a vysvetlíme, aké sú podmienky prijímania návratných zdrojov financovania.

Podľa zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.) návratnými zdrojmi financovania sú prostriedky rozpočtu obce z prijatých úverov, pôžičiek, návratných finančných výpomocí, zo zmeniek a z komunálnych obligácií vydaných obcou. Na účely ustanovenia § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z.z. sa za návratné zdroje financovania považujú aj dodávateľské úvery prijaté obcou.
Prijatie a používanie návratných zdrojov financovania
je regulované prostredníctvom pravidiel, ktoré ustanovuje zákon č. 583/2004 Z.z. v § 17 ods. 2 až 7; dodržiavanie týchto pravidiel má za cieľ predísť neodôvodnenému zvyšovaniu zadlžovania obce a v konečnom dôsledku aj predísť zavedeniu osobitých inštitútov hospodárenia obce - ozdravného režimu a nútenej správy.
Podmienky použitia ­návratných zdrojov financovania
sú zadefinované v § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z.z. nasledovne:
-
návratné zdroje financovania možno použiť len na úhradu kapitálových výdavkov,
-
výnimočne možno návratné zdroje financovania použiť aj na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka, za podmienky, že tieto budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.
? Otázka č. 1:
Čo v praxi znamená, že obec môže výnimočne použiť návratné zdroje financovania aj na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka? Ide o možnosť obce prijať kontokorentný úver?
Oprávnenie použiť návratné zdroje financovania aj na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka znamená tzv. požičanie si prostriedkov návratných zdrojov financovania na nevyhnutnú úhradu bežných výdavkov, pričom predpokladom je, že obec má k dispozícii prostriedky návratných zdrojov financovania a môže ich použiť na tento účel.
Zákonnou podmienkou je, že obec tieto prostriedky splatí do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu. Jednou z možností pre obec je prijatie kontokorentného úveru. Kontokorentný úver je oprávnenie obce prečerpať finančné prostriedky na vlastnom účte. Poskytujú ho banky ako doplnok k bežnému účtu, ktorý má obec v banke zriadený. Kontokorentný úver je tak kombináciou vkladového a úverového účtu. Obec má v banke otvorený bežný účet a k nemu má schválený úverový rámec, tzn. sumu, do ktorej môže čerpať úver.
? Otázka č. 2:
Môže obec v roku 2022 prijať dodávateľský úver, z ktorého bude financovať opravu a údržbu miestnych komunikácií?
Výdavky na opravu a údržbu miestnych komunikácií majú charakter bežných výdavkov. Dodávateľský úver patrí medzi návratné zdroje financovania. Podľa § 36 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby ­COVID-19 môže obec počas obdobia pandémie do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov návratné zdroje financovania. Toto mimoriadne opatrenie platí do konca rozpočtového roka 2021, a teda obec v roku 2022 nemôže prijať dodávateľský úver na financovanie bežných výdavkov na opravu a údržbu miestnych komunikácií.
Podmienky prijatia návratných zdrojov financovania
sú zadefinované v § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z. takto:
a)
celková suma dlhu obce/VÚC neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka,
b)
suma splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov a suma splátok záväzkov z investičných dodávateľských úverov neprekročí v príslušnom rozpočtovom roku 25 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka znížených o prostriedky poskytnuté v príslušnom rozpočtovom roku obci alebo vyššiemu územnému celku z rozpočtu iného subjektu verejnej správy, prostriedky poskytnuté z Európskej únie a iné prostriedky zo zahraničia alebo prostriedky získané na základe osobitného predpisu, suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka,
pričom platí, že obe podmienky musia byť splnené súčasne.
Prehľad plnenia podmienok prijatia návratných zdrojov financovania: 

Celková suma dlhu:

=
súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov z investičných dodávateľ

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály