Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Inventarizácia majetku účtovnej jednotky

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) predmetom účtovníctva je zisťovanie skutočností o stave a pohybe majetku, stave a pohybe záväzkov, rozdiele majetku a záväzkov, výnosoch, nákladoch, príjmoch, výdavkoch, výsledku hospodárenia účtovnej jednotky.

Účtovná jednotka je povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva, a o finančnej situácii účtovnej jednotky. Zobrazenie v účtovnej závierke je verné, ak obsah položiek účtovnej závierky zodpovedá skutočnosti a je v súlade s ustanovenými účtovnými zásadami a účtovnými metódami. Zobrazenie v účtovnej závierke je pravdivé, ak sú pri ňom použité účtovné zásady a účtovné metódy, ktoré vedú k dosiahnutiu verného zobrazenia skutočností v účtovnej závierke. Účtovná jednotka je povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim ­trvalosť účtovných záznamov.

Zostaveniu účtovnej závierky predchádzajú prípravné práce, ktoré zahŕňajú:

  • inventarizáciu a odsúhlasenie zo­statkov,
  • kontrolu a zaúčtovanie použitia transferov,
  • účtovanie rezerv a opravných po­ložiek,
  • účtovanie časového rozlíšenia ná­kladov a výnosov,
  • účtovanie nevyfakturovaných dodávok,
  • zaúčtovanie kurzových rozdielov,
  • zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nesmú mať konečný zostatok,
  • špecifické účtovné prípady podľa typu účtovnej jednotky,
  • kontrolu zaúčtovania odpisov,
  • kontrolu bilančnej kontinuity,
  • kontrolu nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty,
  • výpočet výsledku hospodárenia a dane z príjmu.

Účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov podľa § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.

Inventarizáciou sa overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.

Okrem zákona o účtovníctve upravuje proces inventarizácie aj opatrenie MF SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „postupy účtovania“).

Kedy sa vykonáva inventarizácia?

Inventarizáciu vykonáva účtovná jednotka ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna alebo mimoriadna účtovná závierka (§ 29 ods. 2 zákona o účtovníctve).Riadna účtovná závierka sa vykonáva k poslednému dňu účtovného obdobia. Mimoriadna účtovná závierka sa vykonáva:

  • ku dňu zániku,
  • ku dňu zrušenia bez likvidácie,
  • ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie alebo deň účinnosti vyhlásenia konkurzu.

Pre potreby zostavenia priebežnej účtovnej závierky sa vykonáva inventarizácia len na účely vyjadrenia ocenenia podľa § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve.

Inventarizácia sa môže vykonávať aj kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia, ak si to vyžadujú okolnosti, napr.:

  • v prípade prevzatia alebo odovzdávania časti organizácie – odovzdávacie/delimitačné protokoly by mali byť podložené inventarizáciou k dátumu odovzdania majetku,
  • v prípade odchodu pracovníka s hmotnou zodpovednosťou (pokladník, skladník...) – inventarizuje sa len zverený majetok,
  • v prípade mimoriadnych udalostí – napr. živelné pohromy, vlámanie.

Pri hmotnom majetku (okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti) môže účtovná jednotka vykonať inventarizáciu v inej lehote, ako je ustanovená v § 29 ods. 2 zákona o účtovníctve, ktorá však nesmie prekročiť štyri roky.

Peňažné prostriedkyv hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

Inventarizáciou sa zabezpečuje:

  • preukaznosť účtovníctva,
  • preukaznosť účtovnej závierky,
  • správnosť ocenenia zložiek majetku a záväzkov v účtovnej závierke,
  • ochrana majetku a zodpovednosť za majetok,
  • overenie stavu vzájomných pohľadávok a záväzkov pre účely konsolidácie.

Proces inventarizácie zahŕňa:

  • presné zistenie skutočného stavu majetku a záväzkov, ktoré sú predmetom inventarizácie k stanovenému termínu a jeho záznam,
  • porovnanie skutočného stavu so stavom v účtovníctve a vyčíslenie rozdielov,
  • overenie správnosti ocenenia majetku – porovnanie účtovného ocenenia s jeho reálnou hodnotou,
  • vyčíslenie inventarizačných rozdielov a prešetrenie a objasnenie každého rozdielu,
  • zaúčtovanie vysporiadania inventarizačných rozdielov.

Inventarizácia a inventúra

V účtovnej jednotke sa inventarizuje:

  • dlhodobý majetok vrátane oprávok,
  • zásoby,
  • pohľadávky,
  • opravné položky,
  • peňažné prostriedky v hotovosti a na ceste,
  • bankové účty, cenné papiere,
  • účty časového rozlíšenia,
  • rezervy,
  • transfery,
  • úvery,
  • záväzky (voči dodávateľom, zamestnancom, štátu a iným subjektom),
  • vlastné imanie.

Inventarizácia predstavuje proces zistenia skutočného stavu, porovnanie s účtovným stavom, vyjadrenie v reálnej hodnote, zohľadnenie rizík a zaúčtovanie výsledkov (rozdielov).

Inventúra predstavuje zistenie skutočného stavu. Proces zistenia skutočného stavu sa vykonáva zmeraním, spočítaním, prevážením, iným spôsobom, ktorý spočíva v zistení množstva majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.

Spôsob vykonávania inventúry:

  • fyzická inventúra – vykonáva sa najmä pri majetku hmotnej povahy, a to prevážením, spočítaním alebo fyzickým overením existencie. Využíva sa najmä pri dlhodobom hmotnom majetku, zásobách, peňažných prostriedkoch;
  • dokladová inventúra – vykonáva sa prostredníctvom účtovných dokladov, pomocou rôznych písomností, spisov, zmlúv, dohôd a pod. Vykonáva sa pri dlho­dobom nehmotnom majetku, cenných papieroch a vkladoch na bankových účtoch, peniazoch na ceste, tovare a materiáli na ceste, pohľadávkach a záväzkoch, poskytnutých zálohách, transferoch, rezervách a opravných položkách, účtoch časového rozlíšenia, účtoch vlastného imania;
  • kombinovaná inventúra – ide o kombináciu obidvoch predchádzajúcich spôsobov. Využíva sa v prípade, že je potrebné ­overiť stav majetku fyzicky aj podľa dokladov, napr. pri nehnuteľnostiach, kde sa overuje existencia nehnuteľnosti, overuje sa aj doklad potvrdzujúci vlastníctvo (zmluva o obstaraní, list vlastníctva), pri nedokončených investíciách sa porovnáva rozpracovanosť s dokladmi.

Fyzickú inventúru hmotného majetku okrem zásob, ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia.

Fyzickú inventúru zásob môže účtovná jednotka vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia. Pritom sa musí preukázať stav hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od skončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály