Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Delimitačné protokoly škôl

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

V poslednom období sa čoraz častejšie stretávame na školách s tzv. delimitáciou. Naposledy sa viac-menej celoplošne riešila delimitácia kvôli tzv. elokovaným pracoviskám. Od septembra 2015 museli viaceré školy doriešiť osamostatnenie svojich elokovaných pracovísk, ktoré boli mimo územia kraja. Predovšetkým sa to týkalo základných umeleckých škôl, ktoré mali svoje elokované pracoviská na dedinách a okolitých obciach.

Zákon č. 325/2012 Z. z., ktorým sa menil zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v z. n. p. novelizoval viacero zákonov (v čl. II aj zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. – ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“) a zamedzil neorganizovanému vznikaniu nových elokovaných pracovísk, pričom vyriešil aj problematiku pracovísk mimo územia kraja. Tie sa od 1. septembra 2015 stali samostatnými školami, samostatnými subjektmi s vlastným identifikačným číslom. Bolo potrebné, aby sa im nejakým spôsobom previedol majetok, resp. majetok „hlavnej“ školy prechádzal pod ich správu, aby im boli prevedení zamestnanci – teda potreba uskutočnenia tzv. delimitácie. Delimitácia je hodnoverné a preukazné zaznamenanie stavu k momentu zmien v zodpovednosti a v pôsobnostiach.

Keďže elokované pracoviská vznikali v iných priestoroch, ako boli priestory škôl a školských zariadení, a neboli na ne kladené žiadne požiadavky z hľadiska bezpečnosti práce, hygienických požiadaviek a požiarnej ochrany, a rovnako neboli určené požiadavky na ich materiálno-technickú vybavenosť, avšak poskytovali výchovu a vzdelávanie rovnako, ako školy a školské zariadenia, na ktoré sa tieto požiadavky kladú, a preto bolo potrebné, aby sa tieto požiadavky vzťahovali aj na elokované pracoviská. Toto doriešil zákon č. 325/2012 Z. z., pričom niektoré ustanovenia zákona nadobudli účinnosť 1. januá­ra 2013.

Nakoľko zmenou legislatívy sa v sieti škôl zaviedla evidencia elokovaných pracovísk, boli zadefinované tzv. prechodné ustanovenia v § 39c zákona č. 596/2003 Z. z., ktorým sa určujú pravidlá už k existujúcim elokovaným pracoviskám z dôvodu ich riadnej evidencie.

Platí teda, že elokované pracoviská škôl a školských zariadení zriadené podľa zákonov účinných do 31. decembra 2012 mimo územia kraja sa stali školami alebo školskými zariadeniami s účinnosťou od 1. septembra 2015.

Zriaďovateľ školy alebo školského zariadenia vydal zriaďovaciu listinu podľa § 22 ods. 2 zákona č. 596/2003 Z. z. V zriaďovacej listine sa neuvádzali údaje z § 22 ods. 2 písm. k) cit. zákona, teda dátum a číslo rozhodnutia Ministerstva školstva, vedy, výskum a športu SR (ďalej len „ministerstvo“) o zaradení do siete. Zriaďovateľ ďalej mal povinnosť písomne oznámiť ministerstvu súčasti škôl a školských zariadení, a identifikačné číslo (IČO) novovzniknutej školy alebo novovzniknutého školského zariadenia najneskôr do 10. septembra 2015. Ak zriaďovateľ nesplnil tieto povinnosti, škola alebo školské zariadenie zaniklo.

Proces delimitácie však treba poznať aj kvôli ostatným subjektom. Stále dochádza k rôznym zmenám v pôsobnosti škôl, uskutočňujú sa viaceré zmeny, napr. zlučujú sa školy s materskými školami. Zriaďovatelia a riaditelia dotknutých škôl musia riešiť proces delimitácie, ktorá má svoje postupy a špecifiká. Je potrebné doriešiť nielen problematiku účtovníctva, t. j. vznik – nových účtovných jednotiek z hľadiska zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), ale vykonať aj organizačné zmeny, tzv. prechod práv a povinností v prípade delimitovaných zamestnancov.

Odporúčanie: Najskôr však odporúčam určiť pravidlá delimitačného konania, aby všetci zúčastnení vedeli ako postupovať. Pravidlá delimitačného konania navrhujem vydať ako interný predpis. Vzorové pravidlá takýchto pravidiel/postupov uvádzam na konci článku.

Delimitácia a zákon o účtovníctve

Ak vznikne nová škola ako právny subjekt, ktorá prevezme niektoré práva a povinnosti (alebo časť práv a povinností) už existujúcej školy, vznikne aj nová účtovná jednotka.

Delimitácia je spojená s prechodom práv a povinností podľa zmluvy (delimitačného protokolu), na základe ktorej je delimitovaný majetok evidovaný v súvahe (dlhodobý hmotný majetok, pohľadávky, záväzky, finančný majetok). V obežnom majetku okrem zásob a pohľadávok sú aj finančné účty – pokladnica, ceniny a účty v bankách. Ak sa delimituje aj obežný majetok – pokladnica, účty v bankách – je potrebné tieto uviesť aj v delimitačnom protokole. Na základe tohto prevodu si nová zakladaná účtovná jednotka bude vytvárať počiatočné stavy v účtovných knihách, ktoré sa v novej účtovnej jednotke budú otvárať k dátumu vzniku účtovnej jednotky (v prípade ZUŠ s elokovanými pracoviskami to bol napr. dátum 1. 9. 2015.)

Podľa § 4 zákona o účtovníctve účtovná jednotka, ktorá je právnickou osobou, vedie účtovníctvo odo dňa svojho vzniku až do dňa svojho zániku. Podľa § 16 ods. 1 zákona o účtovníctve účtovná jednotka, ktorá je právnickou osobou, otvorí účtovné knihy vždy ku dňu svojho vzniku. Pri otváraní účtovných kníh sa zohľadňujú všetky zložky majetku a záväzkov.

Delimitácia a Zákonník práce

Pri organizačných zmenách má zamestnávateľ určité povinnosti vyplývajúce z ochrany práv zamestnancov, ako aj povinnosti voči Sociálnej poisťovni a príslušnej zdravotnej poisťovni.

Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) zabezpečuje v ust. § 27 až § 31 ochranu práv zamestnancov v prípadoch, keď zamestnávateľ uskutočňuje rôzne organizačné zmeny. Zabezpečiť ochranu práv zamestnancov pri organizačných zmenách zamestnávateľa je dôležité aj z dôvodu, že k realizácii organizačných zmien sa nevyžaduje súhlas zamestnanca. Zamestnávateľovi vzniká povinnosť zamestnancovi zmenu oznámiť.

Bez ohľadu na to, či ide o organizačné zmeny zamestnávateľa v súlade napr. so zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p., alebo zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., alebo ide o vnútorné organizačné zmeny zamestnávateľa, v pracovnoprávnej oblasti je nutné každú organizačnú zmenu zamestnávateľa posúdiť z hľadiska jej následkov na pracovnoprávne vzťahy.

V prvom rade je dôležité, či pri organizačnej zmene dochádza ku skončeniu pracovnoprávneho vzťahu alebo nie. Odlúčením elokovaných pracovísk vo väčšine prípadov nastala organizačná zmena zamestnávateľa, ako prevod časti zamestnávateľa k inému zamestnávateľovi bez zániku doterajšieho zamestnávateľa. To isté však nastáva v prípade, ak by sa v obci rozhodlo, že materská škola bude zlúčená so základnou školou. V prípade zamestnancov materskej školy (ktorí doteraz patrili pod obec) nastáva organizačná zmena zamestnávateľa ako prevod časti zamestnávateľa k inému zamestnávateľovi bez zániku doterajšieho zamestnávateľa.

Ak sa prevádza časť zamestnávateľa, alebo ak sa prevádza úloha alebo činnosť zamestnávateľa, alebo ich časť k inému zamestnávateľovi, nedochádza k zániku pôvodného zamestnávateľského subjektu. Iba jeho časť, úloha alebo činnosť, alebo ich časť prechádzajú k inému zamestnávateľskému subjektu, na ktorého súčasne zo Zákonníka práce prechádzajú práva aj povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov tých zamestnancov, ktorí pracovali u zamestnávateľa, jeho časti, na určitej úlohe, činnosti alebo ich časti.

Časťou zamestnávateľa sa rozumie každá organizačná zložka, ktorá môže samostatne, ekonomicky, účtovne prevádzkovať svoju činnosť.

Ak sa prevádza časť zamestnávateľa, alebo ak sa prevádza úloha alebo činnosť zamestnávateľa, alebo ich časť k inému zamestnávateľovi, prechádzajú práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov voči prevedeným zamestnancom na preberajúceho zamestnávateľa. Práva a povinnosti doterajšieho zamestnávateľa voči zamestnancom, ktorých pracovnoprávne vzťahy do dňa prevodu zanikli, zostávajú nedotknuté.

Písomná informačná povinnosť doterajšieho a preberajúceho zamestnávateľa

Zamestnávateľ je povinný najneskôr jeden mesiac predtým, ako dôjde k prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov, písomne informovať zástupcov zamestnancov. Ak u zamestnávateľa nepôsobia zástupcovia zamestnancov,priamo zamestnancov informuje o:

  1. dátume alebo navrhovanom dátume prechodu,
  2. dôvodoch prechodu,
  3. pracovnoprávnych, ekonomických a sociálnych dôsledkoch prechodu na zamestnancov,
  4. plánovaných opatreniach prechodu vzťahujúcich sa na zamestnancov.

Ak u zamestnávateľa nepôsobia zástupcovia zamestnancov, tak doterajší (pôvodný, zanikajúci) zamestnávateľ má povinnosť oznámiť priamo zamestnancovi, že dochádza k zmene zamestnávateľa a preberajúci zamestnávateľ má povinnosť oznámiť, že zamestnanca prebral a stal sa jeho zamestnávateľom.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály