Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Novela ústavného zákona o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov

Dátum: Rubrika: Z legislatívy

 Ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z.z. (ďalej len "ústavný zákon") upravuje:

-
nezlučiteľnosť funkcie verejného funkcionára s výkonom iných funkcií, zamestnaní alebo činností,
-
povinnosti a obmedzenia pre verejného funkcionára na účel zamedzenia vzniku rozporu osobného záujmu verejného funkcionára s verejným záujmom pri výkone verejnej funkcie a
-
zodpovednosť verejného funkcionára za nesplnenie alebo porušenie povinností a obmedzení ustanovených týmto ústavným zákonom vrátane sankcií, ktoré možno verejnému funkcionárovi za také nesplnenie alebo porušenie povinností, alebo obmedzení uložiť.
Od 1. januára 2020 dochádza k zmene ústavného zákona, a to schváleným ústavným zákonom č. 66/2019 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z.z. (ďalej len "novela ústavného zákona").
Novelou ústavného zákona sa menia viaceré jeho ustanovenia. Zameriame sa však len na tie zmeny, ktoré sa týkajú územnej samosprávy. Najdôležitejšie zmeny ústavného zákona zavedené novelou ústavného zákona budú vysvetlené v nasledujúcom texte.
Zmeny v pôsobnosti ústavného zákona
V rámci výpočtu verejných funkcionárov, na ktorých sa vzťahuje ústavný zákon, došlo novelou ústavného zákona k
oddeleniu starostov obcí a primátorov miest
, keď primátori miest vzhľadom na ich zodpovednosť s nakladaním majetku miest vysokej hodnoty majú osobitné postavenie a z hľadiska možného konfliktu záujmov budú v pôsobnosti určeného výboru Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "výbor").
Novelou ústavného zákona malo dôjsť k rozšíreniu jeho pôsobnosti aj na funkcie (iné ako tie, ktoré sú výslovne uvedené v ústavnom zákone), do ktorých sú verejní funkcionári navrhovaní, volení alebo z ktorých sú odvolávaní prezidentom Slovenskej republiky, vládou Slovenskej republiky alebo Národnou radou Slovenskej republiky okrem členov disciplinárnych senátov súdov Slovenskej republiky a členov výberovej komisie na obsadenie voľného miesta sudcu. Pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom však došlo k zmene pôvodného návrhu a pôsobnosť ústavného zákona sa mala vzťahovať aj na funkcie verejných funkcionárov (iné ako tie, ktoré sú výslovne uvedené v ústavnom zákone), ak tak ustanoví zákon.
Podľa dôvodovej správy k tomu pozmeňujúcemu a doplňujúcemu návrhu pôvodne navrhované znenie vzhľadom na rôznorodosť funkcií menovaných a volených najmä prezidentom Slovenskej republiky, ale aj vládou Slovenskej republiky a Národnou radou Slovenskej republiky môže mať za dôsledok nejednoznačnosť vplyvu takýchto úkonov vo vzťahu k občanom, a preto je vhodné upraviť spôsob ich určenia osobitnými zákonmi. K prijatiu novely ústavného zákona v znení tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu došlo 31. januára 2019.
Neskôr sa zistilo, že pri rokovaní o novele ústavného zákona došlo v jeho záverečnej časti pri hlasovaní o pozmeňujúcich návrhoch k pochybeniu, keď bol prijatý text novely ústavného zákona v znení pôvodného návrhu a súčasne i v znení pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu. Z uvedeného dôvodu bol 26. júna 2019 prijatý ústavný zákon č. 232/2019 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z.z. v z. n. p., čím došlo k odstráneniu uvedeného pochybenia a z ústavného zákona sa vypustil text pôvodného návrhu. Pôsobnosť ústavného zákona sa nebude teda vzťahovať aj na funkcie (iné ako tie, ktoré sú výslovne uvedené v ústavnom zákone), do ktorých sú verejní funkcionári navrhovaní, volení alebo z ktorých sú odvolávaní prezidentom Slovenskej republiky, vládou Slovenskej republiky alebo Národnou radou Slovenskej republiky okrem členov disciplinárnych senátov súdov Slovenskej republiky a členov výberovej komisie na obsadenie voľného miesta sudcu, ale bude sa vzťahovať
na funkcie verejných funkcionárov (iné ako tie, ktoré sú výslovne uvedené v ústavnom zákone), ak tak ustanoví zákon
.
Sprehľadnenie ustanovení o nezlučiteľnosti niektorých funkcií, zamestnaní a činností
Novelou ústavného zákona dochádza k zrozumiteľnejšej a prehľadnejšej úprave ustanovení ústavného zákona o nezlučiteľnosti niektorých funkcií, zamestnaní a činností.
Zákaz podnikania pre primátorov miest
Verejný funkcionár nesmie podnikať; to sa nevzťahuje na výkon povolania, ktoré môže vykonávať len fyzická osoba za zákonom ustanovených podmienok. V zmysle novely ústavného zákona tento zákaz bude platiť aj pre
primátorov miest
. Pre starostov obcí sa tento zákaz nebude naďalej uplatňovať. Ak teda primátor mesta bude vykonávať k 1. januáru 2020 takúto činnosť, je povinný do 31. januára 2020 jej vykonávanie skončiť alebo vykonať zákonom ustanovený právny úkon smerujúci k jej skončeniu.
Možnosť poberania náhrad preukázaných výdavkov
Verejný funkcionár nesmie byť štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, kontrolného alebo dozorného orgánu právnickej osoby, ktorá bola zriadená na výkon podnikateľskej činnosti okrem valného zhromaždenia a členskej schôdze. Tento zákaz sa nevzťahuje na:
a)
členstvo verejného funkcionára v orgáne právnickej osoby, ktoré vyplýva zo zákona alebo z výkonu funkcie verejného funkcionára,
b)
zastupovanie štátu v orgánoch právnických osôb s majetkovou účasťou štátu, na zastupovanie obce alebo vyššieho územného celku v orgánoch právnických osôb s majetkovou účasťou obce alebo s majetkovou účasťou vyššieho územného celku.
Verejný funkcionár, ktorý vykonáva činnosti pod písm. a) a b), nesmie za ich výkon poberať odmenu a iné finančné plnenie. V zmysle novely ústavného zákona však verejný funkcionár bude môcť poberať
náhrady preukázaných výdavkov
s výkonom tejto funkcie.
Spresnenie oznamovania osobného záujmu o prerokúvanú vec
Verejný funkcionár, ktorý sa zúčastňuje na rokovaní orgánu o veci, na ktorej má osobný záujem, je povinný oznámiť svoj osobný záujem o vec predtým, ako na rokovaní vystúpi. Podľa novely ústavného zákona bude mať verejný funkcionár uvedenú povinno
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.