Poplatok za odpady
Počet vyhľadaných dokumentov: 24
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 24
Zoradiť podľa:
Je potrebné prerokovať, teda informovať poslancov na zastupiteľstve o VZN o miestnych daniach a poplatkoch za komunálny odpad na ďalší rok, ak nedochádza k zmene VZN a je platné od roku 2023 bez prijatia uznesenia? Informujeme sa na základe skúsenosti inej obce, ktorej prokurátorka vytkla, že neprerokovali takéto VZN na zastupiteľstve.
Chcela by som sa spýtať, na čo všetko môže obec použiť prostriedky vybrané od rodičov za školné v MŠ a na čo možno použiť prostriedky vybrané za poplatok za komunálne odpady? Môže to byť použité aj na mzdové prostriedky (pracovník odpadového hospodárstva - eviduje odpady, vydáva smetné nádoby, zabezpečuje prevádzku zberového dvora) a členské poplatky v odpadových spoločnostiach?
- Článek
Slovenská republika má pred sebou nevyhnutnú úlohu v napĺňaní cieľov v oblasti odpadového hospodárstva v súlade s odpadovou politikou Európskej únie. Napomôcť dosiahnuť spoločný cieľ EÚ recyklovať 65 % komunálneho odpadu do roku 2035 a znížiť objem skládok na najviac 10 % komunálneho odpadu do roku 2035 majú aj zvýšené poplatky za uloženie odpadu na skládky. K zvýšeniu poplatkov na rozdiel od iných krajín EÚ zatiaľ u nás nedošlo. Významným nástrojom pre dosiahnutie stanovených cieľov môže byť aj finančná motivácia občanov k triedeniu komunálneho odpadu, ako uvádzame v tomto článku.
Obec v decembri 2024 schválila na OZ sadzobník cien na rok 2025. Môže obec v priebehu roka 2025 doplniť a zmeniť poplatky formou schválenia OZ.
- Článek
Obec má zavedený množstevný nevážený zber komunálneho odpadu. Všetci poplatníci majú zberné nádoby s RDFI čipom. Obec má k dispozícií zostavu, ktorá obsahuje údaje o tom, kto a koľkokrát vyviezol nádobu na komunálny odpad. Na základe tohto zoznamu sa vyrubuje poplatok za komunálny odpad jednotlivým poplatníkom. Sú to domácnosti, právnické osoby, ale aj fyzické osoby - podnikatelia, ktorí prevádzkujú v obci prevádzky. Ako postupovať v prípade, ak poplatník nemá zaznamenaný ani jeden vývoz komunálneho odpadu za celý rok 2024?
- Článek
Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov.
Pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým - osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta?
Obec vyberá dane z nehnuteľností, poplatky za komunálny odpad. Suma pre daňovníka, ktorú má napríklad zaplatiť, je 23,83 eura. Ako správne vyberať daň? Ako správne daňovníkovi vydať? (lebo zákon o cenách sa netýka výberu daní).
- Článek
V našej obci vlastnia rodinný dom manželia z Ukrajiny, kde manžel má pobytový preukaz a manželka spolu s dvoma deťmi majú potvrdenie o udelení/predĺžení tolerovaného pobytu na území SR (Dočasné útočisko). Chcem sa spýtať, či môže obec takýmto občanom vyrubiť daň z nehnuteľnosti za rodinný dom, ktorý v obci vlastnia, a poplatok za odpad.
Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov. Pre právnické osoby a fyzické osoby-podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Obraciame sa na Vás so žiadosťou o usmernenie, ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým-osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta. Pri neváženom zbere komunálneho odpadu sa podľa zákona č. 582/2004 Z.z. totiž vypočíta poplatok ako súčin sadzby poplatku, frekvencie odvozov a objemu zbernej nádoby, ktorú poplatník užíva. Nakoľko budovanie podzemných kontajnerov mestami predstavuje obrovský potenciál pre zlepšenie kvality verejných priestranstiev a udržiavanie čistoty v okolí podzemných kontajnerov, čím ďalej tým viac miest a obcí sa bude uberať touto cestou. Podľa nášho názoru by bolo nevyhnutné legislatívne upraviť aj tento spôsob ukladania komunálneho odpadu resp. legislatívne upraviť spôsob výpočtu poplatku pri neváženom ukladaní komunálneho odpadu do takýchto podzemných kontajnerov.
V našej obci vlastnia rodinný dom manželia z Ukrajiny, kde manžel má pobytový preukaz a manželka spolu s dvoma deťmi majú potvrdenie o udelení/predlžení tolerovaného pobytu na území SR (Dočasné útočisko). Chcem sa spýtať, či môže obce takýmto občanom vyrubiť daň z nehnuteľnosti za rodinný dom, ktorý v obci vlastnia a poplatok za odpad?
- Článek
Nový rok prinesie pre občanov veľa zmien, ale aj nepríjemných zistení. Jedným z nich bude aj ďalší rast poplatkov za komunálny odpad. Oproti minulým rokom bude teraz nárast takmer vo všetkých mestách a obciach pomerne dramatický a občania to výrazne pocítia. Je tento nárast opodstatnený alebo si samosprávy týmto riešia výpadky v príjmovej časti rozpočtov?
- Článek
Firma zabezpečujúca vývoz a uloženie komunálneho odpadu v obci si účtuje aj poplatok podľa zákona č. 329/2018 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Poplatok nie je vyrubený rozhodnutím obce a platí sa firme a nie obci. Prostredníctvom ktorého nákladového účtu sa má účtovať poplatok za uloženie odpadu, ktorý fakturuje firma zabezpečujúca vývoz komunálneho odpadu?
- Článek
V súvislosti s povinnosťou platenia miestneho poplatku za komunálny odpad sa v príspevku zaoberáme otázkou, či pre určenie poplatníka v zmysle § 77 ods. 2 písm. a) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) je právne významná okolnosť, že vlastník byt fakticky neužíva z dôvodu zriadeného práva doživotného bývania v prospech inej fyzickej osoby.
- Článek
Zákonom č. 335/2022 Z. z. sa zmenil a doplnil zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov. Novela zákona, ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. novembra 2022, upravuje možnosť určenia miestneho poplatku za komunálne odpady, ktorých zber prebieha vážením na zbernom vozidle pri vyprázdňovaní každej zbernej nádoby. Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) upravuje miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej len „poplatok“) v § 77 až § 83.
- Článek
V provincii Treviso, situovanej v severnom Taliansku, sa o odpad stará verejná zberová spoločnosť Contarina, patriaca združeniu obcí. Dnes je tento región špičkou Európske únie v prevencii vytvárania odpadu a v recyklácii. V roku 2022 dosiahol región obsluhovaný Contarinou mieru triedenia 89,9 % a produkcia zmesového odpadu na obyvateľa a rok bola len neuveriteľných 30 kg. Pre porovnanie – priemerný Slovák v roku 2021 vyprodukoval 200 kg zmesového odpadu.
- Článek
Príspevok sa venuje § 7 zákona č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o zálohovaní“), ktorý podrobne rozoberá povinnosti správcu zálohového systému.
- Článek
Nasledujúci článok predstavuje prehľad niektorých legislatívnych zmien za rok 2019 týkajúcich sa obcí, miest a vyšších územných celkov.
- Článek
Dňa 1. 1. 2019 nadobudol účinnosť zákon č. 312/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 312/2018 Z. z.).
Zákonom č. 312/2018 Z. z. bol doplnený okrem iných zákonov aj zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“).
V príspevku uvádzame, aké sú možnosti obce pri zahrnutí nákladov do poplatku podľa zákona o miestnych daniach účinného od 1. 1. 2019 v nadväznosti na § 81 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“), ktorý upravuje nakladanie s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi.
- Článek
Obec doteraz klasifikovala a rozpočtovala príjem z odvodu poplatkov za uloženie odpadov na skládke v k.ú. obce od prevádzkovateľa skládky na podpoložke 133013, kód zdroja 41. Nadväzujúc na zmeny v zákone č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení zákonov v z. n. p. v znení zákona č. 111/2019 Z. z. tento príjem od roku 2019 obec dostane cez Environmentálny fond, ktorý by sa mal klasifikovať na podpoložke 312002 – Zo štátneho účelového fondu, kód zdroja 45. Je správny postup obce vykonať rozpočtové opatrenie presunom rozpočtovaných prostriedkov z daňových príjmov na tuzemské transfery v rámci verejnej správy, pričom ide o účelovo určené finančné prostriedky?
- Článek
Dňa 1. januára 2019 nadobudne účinnosť nový zákon o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Tento zákon upravuje platenie poplatkov za uloženie odpadov na skládku odpadov a na odkalisko. Týmto zákonom sa súčasne zrušuje dovtedajší zákon č. 17/2004 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov v z. n. p. (Znenie zákona o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. v čase uverejnenia príspevku ešte nebolo publikované v Zbierke zákonov SR.)