Slovenská republika má pred sebou nevyhnutnú úlohu v napĺňaní cieľov v oblasti odpadového hospodárstva v súlade s odpadovou politikou Európskej únie. Napomôcť dosiahnuť spoločný cieľ EÚ recyklovať 65 % komunálneho odpadu do roku 2035 a znížiť objem skládok na najviac 10 % komunálneho odpadu do roku 2035 majú aj zvýšené poplatky za uloženie odpadu na skládky. K zvýšeniu poplatkov na rozdiel od iných krajín EÚ zatiaľ u nás nedošlo. Významným nástrojom pre dosiahnutie stanovených cieľov môže byť aj finančná motivácia občanov k triedeniu komunálneho odpadu, ako uvádzame v tomto článku.
V oblasti nakladania s komunálnym odpadom sme boli v poslednom období a hlavne koncom roka 2024 svedkami značne netransparentných legislatívnych zmien v súvislosti so zavedením, a v konečnom dôsledku s odložením povinnosti mechanicko-biologickej úpravy (ďalej len „MBÚ“) zmesového komunálneho odpadu pred jeho uložením na skládku nie nebezpečného odpadu. V decembri 2024 bola táto povinnosť odložená so začatím povinnej MBÚ od 1. januára 2027.
Táto povinnosť vyplýva zo smerníc Európskej únie, konkrétne zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpadoch a o zrušení určitých smerníc, a súvisiacich európskych predpisov
[1]
, ktoré členským štátom ukladajú povinnosť obmedziť skládkovanie neupraveného odpadu a podporiť recykláciu a zhodnocovanie komunálneho odpadu. Slovensko malo pôvodne zabezpečiť zavedenie povinnej MBÚ už od 1. januára 2021, avšak legislatívne zmeny a nedostatočná pripravenosť infraštruktúry viedli k opakovaným odkladom tejto povinnosti. V decembri 2024 parlament schválil ďalší odklad a nový termín začiatku povinnej MBÚ bol stanovený na 1. január 2027
[2]
. Dôvodmi odkladu boli najmä legislatívna nejasnosť, nedostatočné kapacity zariadení na MBÚ a administratívne komplikácie, ktoré znemožnili včasnú implementáciu požiadaviek EÚ. Slovensku hrozí dokonca pokuta za neplnenie si stanovených povinností v tejto oblasti
[3]
.
Aktuálny stav
Podľa zákona č. 329/2018 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
[4]
a aktuálne platného nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 330/2018 Z.z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov
[5]
, platí, že v prípade zmesového komunálneho odpadu a objemného odpadu sa poplatok za uloženie odpadu na skládku pre dané mesto či obec odvíja od úrovne vytriedenia. Čím vyššiu úroveň vytriedenia odpadu samospráva dosiahne a vykáže, tým je sadzba poplatku na tonu uloženého odpadu na skládku nižšia.
V súlade s platnou legislatívou sa naposledy poplatky za uloženie odpadu na skládku v tejto kategórii zvyšovali v roku 2021, odkedy sú sadzby rozvrstvené v siedmich pásmach od 11 eur za tonu, ak samospráva vykazuje úroveň vytriedenia viac ako 60 %, až po 33 eur za tonu pre tie mestá a obce, ktoré triedia menej ako 10 % komunálnych odpadov.
Podrobnejšie je táto skutočnosť uvedená v tabuľke 1.
Tabuľka 1 Položky a sadzby za uloženie zmesového komunálneho odpadu (20 03 01) a objemného odpadu (20 03 07) na skládku odpadov euro.t–1
| Položka | Úroveň vytriedenia komunálneho odpadu x [%] |
Sadzba za príslušný rok v eurách . t–1 (2019) |
Sadzba za príslušný rok v eurách . t–1 (2020) |
Sadzba za príslušný rok v eurách . t–1 (2021
a nasledujúce roky) |