Určenie poplatníka za komunálny odpad pri zriadení vecného bremena

Vydáno: 14 minút čítania

V súvislosti s povinnosťou platenia miestneho poplatku za komunálny odpad sa v príspevku zaoberáme otázkou, či pre určenie poplatníka v zmysle § 77 ods. 2 písm. a) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) je právne významná okolnosť, že vlastník byt fakticky neužíva z dôvodu zriadeného práva doživotného bývania v prospech inej fyzickej osoby.

 
Právny základ pre vymedzenie poplatníka za komunálny odpad
V § 77 ods. 1 zákona o miestnych daniach sú vymedzené náklady a činnosti súvisiace s komunálnymi odpadmi a drobným stavebným odpadom, v ods. 2 sú vymedzené subjekty, ktoré sú povinné poplatok platiť. V prípade fyzických osôb [ods. 2 písm. a)] je poplatníkom tá fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt alebo ktorá má v obci prechodný pobyt, alebo fyzická osoba, ktorá je na území obce oprávnená užívať byt, alebo tá fyzická osoba, ktorá na území obce užíva byt (alebo iné nehnuteľnosti, objekty či ich časti), a to na iný účel ako na podnikanie.
Podľa § 77 ods. 3 zákona o miestnych daniach, ak má osoba podľa odseku 2 písm. a) v obci súčasne trvalý pobyt a prechodný pobyt, poplatok platí iba z dôvodu trvalého pobytu. Ak má osoba podľa odseku 2 písm. a) v obci trvalý pobyt alebo prechodný pobyt a súčasne je oprávnená užívať alebo užíva nehnuteľnosť na iný účel ako na podnikanie, poplatok platí iba z dôvodu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu.
______________________________
Ak má osoba podľa odseku 2 písm. a) v obci trvalý pobyt alebo prechodný pobyt a súčasne je podľa odseku 2 písm. c) fyzickou osobou oprávnenou na podnikanie a miestom podnikania je miesto jej trvalého pobytu alebo prechodného pobytu a v tomto mieste nemá zriadenú prevádzkareň, poplatok platí iba raz z dôvodu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu. To neplatí, ak sa na poplatníka vzťahuje množstvový zber v príslušnej časti obce.
______________________________

Související dokumenty

Súvisiace články

Poplatok za vážený množstvový zber komunálneho odpadu
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Ako dosiahnuť, aby začali ľudia triediť
Daň z nehnuteľnosti a poplatok za odpad
Budeme komunálnym odpadom vykurovať bytové domy?
Svetoví experti samosprávam poradili, ako efektívne využiť odpady a ešte na nich aj ušetriť
Budeme o rok skládkovať už len upravený odpad?
Ktoré odvetvie národného hospodárstva neuplatňuje povinnosti zo zákona o odpadoch?
Množstvový zber odpadov - spravodlivá cesta k znášaniu zodpovednosti za tvorbu komunálnych odpadov?
Samosprávy na Slovensku a možnosti využívania potenciálu ZEVO
Správca budovy ako nový pôvodca odpadov
Finančná zodpovednosť za komunálny odpad
100 analýz triedeného zberu
Prinesie váženie odpadov nové čierne skládky?
Súdna ochrana obyvateľa obce proti platobnému výmeru na úhradu poplatku za komunálne odpady a množstvový zber odpadov
Nakladanie s komunálnym odpadom v kontexte klimatických zmien
Má kompozit z gumy šancu?
ZEVO a jeho prínosy a negatíva pri nakladaní s odpadom
Rakúsky model triedeného zberu komunálnych a priemyselných odpadov z obalov ako vzor pre Slovensko?

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Úľava pri poplatku za komunálne odpady
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie