Komunálny odpad

Počet vyhľadaných dokumentov: 50

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 50

Zoradiť podľa:

  • Článek
Obaly a obalové materiály tvoria neoddeliteľnú súčasť nášho života. Do rôznych obalov, z rôznych materiálov sa balia potraviny, nápoje, čistiace a pracie prostriedky, lieky, agrochemikálie, ale aj spotrebný tovar, elektronika, stavebné materiály, nábytok atď. Ako sa vzájomne líšia balené materiály, tak sa líšia aj použité obaly, a to nielen z hľadiska tvaru a formy, ale hlavne z hľadiska použitých materiálov. Ich paleta je pritom veľmi pestrá - papier, kartón, sklo, plasty, drevo či plech. Obaly sú v podstate jednorazové, jednoúčelové výrobky s krátkou dobou životnosti. Aj preto obaly a obalové materiály tvoria relatívne najväčší podiel v komunálnom odpade.
  • Článek
Slovenská republika má pred sebou nevyhnutnú úlohu v napĺňaní cieľov v oblasti odpadového hospodárstva v súlade s odpadovou politikou Európskej únie. Napomôcť dosiahnuť spoločný cieľ EÚ recyklovať 65 % komunálneho odpadu do roku 2035 a znížiť objem skládok na najviac 10 % komunálneho odpadu do roku 2035 majú aj zvýšené poplatky za uloženie odpadu na skládky. K zvýšeniu poplatkov na rozdiel od iných krajín EÚ zatiaľ u nás nedošlo. Významným nástrojom pre dosiahnutie stanovených cieľov môže byť aj finančná motivácia občanov k triedeniu komunálneho odpadu, ako uvádzame v tomto článku.
  • Článek
V príspevku sa zaoberáme otázkou, či vzhľadom na definíciu množstvového zberu komunálneho odpadu podľa zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady možno zber komunálneho odpadu z rodinných domov považovať za množstvový zber, ak sa uskutočňuje do nádob o objeme 120 litrov, teda je merateľný.
  • Článek
Obec má zavedený množstevný nevážený zber komunálneho odpadu. Všetci poplatníci majú zberné nádoby s RDFI čipom. Obec má k dispozícií zostavu, ktorá obsahuje údaje o tom, kto a koľkokrát vyviezol nádobu na komunálny odpad. Na základe tohto zoznamu sa vyrubuje poplatok za komunálny odpad jednotlivým poplatníkom. Sú to domácnosti, právnické osoby, ale aj fyzické osoby - podnikatelia, ktorí prevádzkujú v obci prevádzky. Ako postupovať v prípade, ak poplatník nemá zaznamenaný ani jeden vývoz komunálneho odpadu za celý rok 2024?
Obec má zavedený množstevný nevážený zber komunálneho odpadu. Všetci poplatníci majú zberné nádoby s RDFI čipom. Obec má k dispozícií zostavu, ktorá obsahuje údaje o tom, kto a koľkokrát vyviezol nádobu na komunálny odpad. Na základe tohto zoznamu sa vyrubuje poplatok za komunálny odpad jednotlivým poplatníkom. Sú to aj domácnosti, ale aj právnické osoby, alebo fyzické osoby podnikatelia, ktorí prevádzkujú v obci prevádzky. Ako postupovať v prípade, ak poplatník nemá zaznamenaný ani jeden vývoz komunálneho odpadu za celý rok 2024?
  • Článek
Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov. Pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým - osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta?
  • Článek
V oblasti životného prostredia sa pomerne často menia a prijímajú zákony či legislatívne zmeny. V súvislosti s odpadmi sa odsúval začiatok zálohovania niektorých jednorazových nápojových obalov a najnovšie sa opakovanie odsúva aj povinnosť mechanicko-biologickej úpravy (ďalej len „MBÚ“) zmesového komunálneho odpadu. Hlavným cieľom tohto opatrenia má byť znižovanie objemu skládkovaného odpadu. Podľa vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 382/2018 Z.z. mala táto povinnosť platiť od 1. januára 2023. No a teraz sa účinnosť opäť odsúva, a to na 1. január 2027 z dôvodu pomoci nepripraveným samosprávam. V čom je problém a budú samosprávy o dva roky lepšie pripravené?
  • Článek
Dňa 5. novembra 2024 Rada Európskej únie hlasovala [1] o návrhu smernice Európskeho parlamentu a Rady o čistení komunálnych odpadových vôd (prepracované znenie) [2], ktorý si rozoberieme v článku.
  • Článek
V našej obci vlastnia rodinný dom manželia z Ukrajiny, kde manžel má pobytový preukaz a manželka spolu s dvoma deťmi majú potvrdenie o udelení/predĺžení tolerovaného pobytu na území SR (Dočasné útočisko). Chcem sa spýtať, či môže obec takýmto občanom vyrubiť daň z nehnuteľnosti za rodinný dom, ktorý v obci vlastnia, a poplatok za odpad.
Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov. Pre právnické osoby a fyzické osoby-podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Obraciame sa na Vás so žiadosťou o usmernenie, ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým-osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta. Pri neváženom zbere komunálneho odpadu sa podľa zákona č. 582/2004 Z.z. totiž vypočíta poplatok ako súčin sadzby poplatku, frekvencie odvozov a objemu zbernej nádoby, ktorú poplatník užíva. Nakoľko budovanie podzemných kontajnerov mestami predstavuje obrovský potenciál pre zlepšenie kvality verejných priestranstiev a udržiavanie čistoty v okolí podzemných kontajnerov, čím ďalej tým viac miest a obcí sa bude uberať touto cestou. Podľa nášho názoru by bolo nevyhnutné legislatívne upraviť aj tento spôsob ukladania komunálneho odpadu resp. legislatívne upraviť spôsob výpočtu poplatku pri neváženom ukladaní komunálneho odpadu do takýchto podzemných kontajnerov. 
Hlavné mesto SR vyrubuje komunálny odpad rozhodnutím podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v z. n. p., platiteľ DPH komunálny odpad ďalej refakturuje nájomníkom. Má vystaviť sumu s DPH alebo bez DPH?
  • Článek
Komunálny odpad je (možno krutá) daň za rozvoj civilizácie a konzumnej spoločnosti. Objem komunálneho odpadu nielen rastie, ale sa výrazne mení i jeho zloženie a štruktúra. Na trh prichádzajú nové výrobky a materiály, a tak po čase "prichádza" aj nový druh odpadu. Kým ešte nie tak dávno stačilo odpad vyvážať na skládky, dnes už treba hľadať cesty a riešenia, ako skládkovanie minimalizovať a zneškodňovanie odpadu riešiť aj inými spôsobmi.
  • Článek
Jedným z cieľov Európskej únie v oblasti odpadov je výrazné znižovanie množstva komunálneho odpadu, ktorý skončí nevyužitý a uložený na skládkach. Podľa najnovších správ však hrozí, že Slovensko si svoje záväzky v oblasti odpadov nesplní. Každý členský štát má totiž prijať také opatrenia, aby do konca roku 2025 dokázal opätovne využiť a recyklovať minimálne 55% komunálneho odpadu. Do roku 2030 to má byť 60% a v roku 2035 až 65%. Aj keď sa v recyklácii podľa údajov Inštitútu environmentálnej politiky približujeme k priemeru európskych krajín, na skládkach nám stále končí až 41% vyzbieraného odpadu. Priemer za členské štáty je pritom len 23%.
  • Článek
Firma zabezpečujúca vývoz a uloženie komunálneho odpadu v obci si účtuje aj poplatok podľa zákona č. 329/2018 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Poplatok nie je vyrubený rozhodnutím obce a platí sa firme a nie obci. Prostredníctvom ktorého nákladového účtu sa má účtovať poplatok za uloženie odpadu, ktorý fakturuje firma zabezpečujúca vývoz komunálneho odpadu?
  • Článek
V súvislosti s povinnosťou platenia miestneho poplatku za komunálny odpad sa v príspevku zaoberáme otázkou, či pre určenie poplatníka v zmysle § 77 ods. 2 písm. a) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) je právne významná okolnosť, že vlastník byt fakticky neužíva z dôvodu zriadeného práva doživotného bývania v prospech inej fyzickej osoby.
  • Článek
Z analýz odpadov na Slovensku vyplýva, že v zmesovom komunálnom odpade sa stále nachádza veľké množstvo biologicky rozložiteľného odpadu, ktorý vieme využiť. Niektoré krajiny v EÚ pre tento odpad našli využitie v synergickom efekte kompostární a biometánových staníc. Slovensko tento zdroj energie takmer nevyužíva, keďže väčšina kuchynského odpadu končí na skládkach alebo v spaľovniach. Ako bioodpad zhodnocujú v Taliansku a aké benefity im prináša?
Firma zabezpečujúca vývoz a uloženie komunálneho odpadu v obci si účtuje aj poplatok podľa zákona č. 329/2018 Z.z. Keďže poplatok sa platí firme a nie obci, v ktorej sa nachádza skládka a tento poplatok nie je vyrubený rozhodnutím obce, domnievam sa, že tento poplatok sa má účtovať prostredníctvom účtu 518 a nie 538. Otázka znie: Prostredníctvom ktorého nákladového účtu sa má účtovať poplatok za uloženie odpadu, ktorý fakturuje firma zabezpečujúca vývoz KO?
  • Článek
Zákonom č. 335/2022 Z. z. sa zmenil a doplnil zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov. Novela zákona, ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. novembra 2022, upravuje možnosť určenia miestneho poplatku za komunálne odpady, ktorých zber prebieha vážením na zbernom vozidle pri vyprázdňovaní každej zbernej nádoby. Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) upravuje miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej len „poplatok“) v § 77 až § 83.
  • Článek
V provincii Treviso, situovanej v severnom Taliansku, sa o odpad stará verejná zberová spoločnosť Contarina, patriaca združeniu obcí. Dnes je tento región špičkou Európske únie v prevencii vytvárania odpadu a v recyklácii. V roku 2022 dosiahol región obsluhovaný Contarinou mieru triedenia 89,9 % a produkcia zmesového odpadu na obyvateľa a rok bola len neuveriteľných 30 kg. Pre porovnanie – priemerný Slovák v roku 2021 vyprodukoval 200 kg zmesového odpadu.
  • Článek
Podľa aktuálne platnej právnej úpravy budú obce od 1. januára 2025 povinné zabezpečiť zavedenie a vykonávanie triedeného zberu pre nový prúd komunálneho odpadu, ktorým bude textil. Čo všetko je považované za textil však nie je aktuálne jasne definované. V článku sa pozrieme na rôzne zdroje, z ktorých možno aspoň čiastočne vyvodiť, čo by sa za textil dalo považovať. Rovnako sa zameriame na aktuálne publikované Závery BAT pre textilný priemysel.