Obecné obchodné spoločnosti, najmä spoločnosti s ručením s obmedzeným obce, často nedisponujú dostatkom finančných prostriedkov na svoju činnosť. Je to, prirodzene, podmienené tým, že vykonávajú činnosti, ktoré samy osebe neprinášajú zisk, napríklad údržbu miestnych ciest, verejnej zelene, osvetlenia. Príspevok vymedzuje právny rámec, ako správne usporiadať finančný vzťah medzi obcou a komunálnou obchodnou spoločnosťou pri vklade do kapitálového fondu.
Obecné obchodné spoločnosti často potrebujú finančné prostriedky na svoj rozbeh alebo na dočasné preklenutie nepriaznivej finančnej situácie. Vhodným prostriedkom na riešenie týchto situácií je vklad obce ako zakladateľa do kapitálového fondu komunálnej obchodnej spoločnosti. V aplikačnej praxi napriek výhodnosti tohto mechanizmu ide o pomerne ojedinele využívaný mechanizmus. Obce a mestá nevhodne siahajú po poskytovaní dotácií vlastným komunálnym obchodným spoločnostiam.
Relevantná právna úprava
-
-
-
-
-
zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone prác vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon o výkone prác vo verejnom záujme“);
-
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“);
-
zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“);
-
zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“);
-
zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“);
-
zákon č.