Mestské obchodné spoločnosti

Vydáno: 17 minút čítania

Každá obchodná spoločnosť obce je samostatná právnická osoba, oddelená od obce, ktorá je taktiež právnickou osobou v zmysle platnej právnej úpravy. Spomínaná samostatnosť a oddelenosť obidvoch právnických osôb – obchodnej spoločnosti a obce ­reálne existuje, aj keď môže byť obec jediným zo zakladateľov obchodnej spoločnosti.

Mestskými spoločnosťami chápeme obchodné spoločnosti založené podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“), v ktorých má mesto majetkovú účasť. Obchodné spoločnosti môžu byť s plnou majetkovou účasťoumesta alebo sa na podnikaní mestskej spoločnosti okrem mesta spolupodieľajú aj ďalšie subjekty. Nazáklade toho môžeme obchodné spoločnosti rozdeliť na:

  1. jednoosobové – majú len jedného zakladateľa – v tomto prípade mesto, a
  2. dvoj a viacosobové – majú viac zakladateľov, z ktorých jedným z nich je mesto.

Podľa § 11 ods. 4 písm. l) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je obecnému zastupiteľstvu vyhradené zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie obce a na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich riaditeľov, zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľovať zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj schvaľovať majetkovú účasť obce v právnickej osobe.

Podľa § 25 ods. 4 písm. c) zákona o obecnom zriadení každý z poslancov mestského zastupiteľstva je oprávnený požadovať od riaditeľov obecných podnikov a vedúcich ostatných právnických osôb vysvetlenia vo veciach týkajúcich sa ich činnosti. Na základe tohto ustanovenia môžeme konštatovať, že každý poslanec je oprávnený požadovať vysvetlenia týkajúce sa ktoréhokoľvek podnikateľského subjektu obce. Toto vysvetlenie zákona nemožno chápať ako právo výkonu kontroly hospodárenia, prípadne ako kontrolu činnosti obchodnej spoločnosti.

Právo kontroly obchodnej spoločnosti s majetkovou účasťou obce má hlavný kontrolór obce. Podľa § 18d ods. 2 písm. c) zákona o obecnom zriadení kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce podliehajú aj právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu týkajúcom sa tohto majetku.

Väčšina miest má založené obchodné spoločnosti, ktorým do predmetu podnikania obec vymedzila zabezpečovanie konkrétnych verejnoprospešných služieb a mestá uprednostňujú na zabezpečovanie svojich úloh práve mestské spoločnosti. Výhodou vykonávania úloh obce prostredníctvom mestskej spoločnosti je preto najmä eliminácia administratívy spojenej s výkonom činnosti spoločnosti, ale najmä rozšírené možnosti priamo kontrolovaťvýkon úloh a nakladanie s verejnými prostriedkami, ktoré spoločnosti dostávajú od mesta, aby riadne plnili zverené úlohy. Túto kontrolu môže obec vykonávať prostredníctvom svojich zástupcov – nominantov miest v štatutárnych orgánoch spoločnosti, ako aj prostredníctvom zástupcov v dozorných orgánoch spoločnosti.

Prideľovanie zákaziek svojim mestským firmám má, samozrejme, aj svoje nevýhody. Jednou z nich môže byť absencia súťažného prostredia pri kreovaní ceny za vykonávanie služieb. V tejto cene by mali byť zohľadnené náklady na samostatné vykonávanie úlohy a primeraná odmena za ich vykonanie. Určenie výslednej ceny a jej primeranosti k trhovým cenám za obdobné služby je vždy vecou dohody oboch zmluvných strán, a takýto spôsob určenia ceny za služby musí, samozrejme, spĺňať povinnosť nakladať s verejnými financiami hospodárne a transparentne. Zakladanie mestských spoločností je obsiahnuté v zákone o obecnom zriadení, ktorý v §

Související dokumenty

Súvisiace články

Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Príspevok na prevádzku kancelárie spoločného stavebného úradu platené pozadu (napr. za rok 2017, vyfakturované v roku 2018)
Úprava zápisnice obecného zastupiteľstva
Zmena VZN priamo na zasadnutí
Daň za užívanie verejného priestranstva pri ambulantnom predaji
Zverejňovanie v praxi organizácií samosprávy
Novela zákona o finančnej kontrole – zmena pri výkone základnej finančnej kontroly
Zrážky zo mzdy pri nútenom výkone rozhodnutia
Informačná povinnosť zamestnávateľov voči zamestnancom podľa nariadenia GDPR
Účtovanie transferov rozpočtových a príspevkových organizácií a obcí v praxi
Verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva účtovnej jednotky verejnej správy
Špecifiká miezd a platov zamestnancov štátnej služby
Daň za ubytovanie
Príklad na vyplnenie daňového priznania za rok 2016
Postup pri vyrubení dane z nehnuteľností
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2017
Zverejňovanie faktúr v praxi
Vzor pečiatok na vykonávanie základnej finančnej kontroly
Individuálna účtovná závierka za rok 2017 (2. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Zdanenie podielu na zisku pri verejnej obchodnej spoločnosti
Daň zaplatená v zahraničí
Náklady súvisiace s projektom na získanie finančných prostriedkov z fondov EÚ
Cena pozemku
Reprodukčná obstarávacia cena
Zdanenie podnikového štipendia
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Jednorazová náhrada
Príjem zo zníženia základného imania
Inventarizácia majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)