Najviac potravinového odpadu v EÚ vytvárajú domácnosti

Vydáno: 8 minút čítania
Spoločenské, politické a ekonomické udalosti uplynulých piatich rokov zatienili problematiku potravinového odpadu v krajinách Európskej únie. Zabezpečenie dostatočného množstva kvalitných a cenovo dostupných potravín pre obyvateľov naďalej zostáva jedným zo základných cieľov Spoločnej poľnohospodárskej politiky EÚ. Limity prírodných a finančných zdrojov, pracovných kapacít agrosektora a negatívne účinky klimatickej zmeny spomaľujú rast poľnohospodárskej produkcie v EÚ. Existenčnou nevyhnutnosťou všetkých štátov EÚ je zabezpečiť, aby sa vyprodukované poľnohospodárske suroviny využili na potravinárske, krmovinárske a iné priemyselné účely. Dôležité je, aby vyrobené potravinárske výrobky spotrebitelia skonzumovali a nekončili ako odpad.
Zvýšenie ponuky potravinárskych výrobkov na trhu Európskej únie a pokrytie spotrebiteľského dopytu možno dosiahnuť rastom poľnohospodárskej a potravinárskej produkcie alebo redukciou strát surovín a potravinárskeho odpadu. Zníženie množstva potravinárskeho odpadu v celom potravinovom reťazci prispeje k efektívnemu využitiu prírodných zdrojov (pôdy, vody, fosílnych palív, elektrickej energie) a ochrane životného prostredia.
Program Organizácie spojených národov pre životné prostredie (ďalej len „UNEP“) definuje potravinový odpad ako potraviny a pridružené nejedlé časti, ktoré boli odstránené z potravinového reťazca ľudí. Straty a potravinový odpad nevyhnutne nastávajú v procese zberu úrody poľnohospodárskych plodín, spracovaní jatočných zvierat alebo rýb a v následnom skladovaní a preprave. [1] Straty potravinových zdrojov v etape prvovýroby znamenajú pokles príjmov pre poľnohospodárov a zníženie ponuky poľnohospodárskych produktov na trhu. Zvyšovanie nákupov potravinárskych výrobkov zo strany spotrebiteľov nevyhnutne vytvára väčší objem odpadu, okrem

Související dokumenty

Súvisiace články

Možnosti spracovania biologicky rozložiteľného odpadu v obciach
V rodinnom záhradníctve v Rakúsku už spracúvajú bioodpad na energiu a teplo
Triedením a množstvovým zberom možno platiť za odpady menej
Využívanie odpadov na energetické účely
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Plážový littering
Recyklovanie odpadu v oblasti stavebného priemyslu
Budeme o rok skládkovať už len upravený odpad?
Kuchynský odpad ako vedľajší živočísny produkt
Zvýšila pandémia ochorenia Covid-19 tlak na zodpovedosť jednotlivca a spoločnosti za nakladanie s odpadmi?
Musí byť ekologické aj ekonomické?
Obťažovanie pevnými a tekutými odpadmi
Množstvový zber odpadov - spravodlivá cesta k znášaniu zodpovednosti za tvorbu komunálnych odpadov?
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Blistre, tuby, tégliky
Odpad z viacvrstvových kombinovaných materiálov možno využiť viac
Samosprávy na Slovensku a možnosti využívania potenciálu ZEVO
Môže držiteľ odpadu prekategorizovať odpad pod iné katalógové číslo?

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec