Práca nadčas vo verejnej službe (II.)

Vydáno: 24 minút čítania
V októbrovom čísle časopisu ste si mohli prečítať 1. časť článku o práci nadčas vo verejnej službe. V jeho pokračovaní sa zameriame na limity a špecifiká práce nadčas, ako aj na plat a náhradné voľno za prácu nadčas.
(dokončenie článku)
 
Limity práce nadčas
V kalendárnom roku možno nariadiť zamestnancovi prácu nadčas v rozsahu najviac 150 hodín. Zamestnancovi, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie podľa osobitného predpisu, možno po dohode so zástupcami zamestnancov nariadiť nad rozsah 150 hodín ďalšiu prácu nadčas v rozsahu najviac 100 hodín v kalendárnom roku.
______________________________
Zamestnanec môže v kalendárnom roku vykonať prácu nadčas najviac v rozsahu 400 hodín. Maximálny rozsah 400 hodín ročne v sebe zahŕňa aj nariadenú prácu nadčas (najviac 150, resp. 250 hodín) aj dohodnutú/odsúhlasenú prácu nadčas.
______________________________
Uvedené maximálne rozsahy platia aj pre zamestnancov, ktorí nastúpili do zamestnania v priebehu roka alebo v priebehu roka pracovný pomer končia.
V praxi sa často stretávame s tým, že zamestnávateľ najskôr eviduje 150 hodín nariadeného nadčasu a po vyčerpaní tohto limitu začne sledovať zvyšných 250 hodín dohodnutého nadčasu do celkového počtu 400 hodín nadčasu ročne. Takýto princíp nie je správny. Už v čase vykonávania práce nadčas musí byť jasné, či ide o nariadenú alebo dohodnutú, resp. následne odsúhlasenú prácu nadčas, a takto sa sleduje aj pre čerpanie limitov. Napr. zamestnanec má v januári 8 hodín dohodnutého nadčasu a 2 hodiny nariadeného nadčasu - vyčerpal 2 hodiny z limitu 150 hodín a 2 + 8 = 10 hodín z limitu 400 hodín.
Do počtu hodín najviac prípustnej práce nadčas v roku
sa nezahŕňa
práca nadčas, za ktorú zamestnanec dostal
náhradné voľno
alebo
ktorú vykonával pri:
a)
naliehavých opravárskych prácach alebo prácach, bez ktorých vykonania by mohlo vzniknúť nebezpečenstvo pracovného úrazu alebo škody veľkého rozsahu podľa osobitného predpisu,
b)
mimoriadnych udalostiach podľa osobitného predpisu, kde hrozilo nebezpečenstvo ohrozujúce život, zdravie alebo škody veľkého rozsahu podľa osobitného predpisu.
V prípade čerpania náhradného voľna za prácu nadčas je dôležité, že práca nadčas sa do limitu 150/400 hodín nezapočíta až po vyčerpaní náhradného voľna za tento nadčas.
Príklad č. 4:
Zamestnanec mal do septembra 140 hodín nariadeného nadčasu, v októbri mu bola nariadená práca nadčas ďalších 10 hodín, pričom je dohodnuté, že za tento nadčas si zamestnanec bude čerpať náhradné voľno v decembri.
Zamestnávateľ nemôže v novembri zamestnancovi nariadiť prácu nadčas, lebo má vyčerpaných 150 hodín nariadeného nadčasu v kalendárnom roku. Zamestnanec si náhradné voľno za októbrový nadčas čerpá v rozsahu 10 hodín 4. 12. a 5. 12. Vyčerpaním náhradného voľna sa týchto 10 nadčasových hodín nezapočíta do (vyjme sa z) limitu 150 hodín, po 5. 12. má teda zamestnanec nariadených len 140 hodín nadčasu z limitu 150 a zamestnávateľ mu po tomto termíne môže znovu nariadiť 10 hodín nadčasu v tomto kalendárnom roku.
V prípade vykonávania nadčasovej práce podľa písmen a) a b), tieto sa hneď od januára do limitov 150/400 hodín ročne nepočítajú. Čiže nejde len o to, že nad rámec 150 a 400 hodín možno vykonávať len nadčasové práce uvedené v písm. a) a b). Napr. ak zamestnanec vykonával v januári 10 hodín nariadenej práce nadčas pri naliehavých opravárskych prácach, nevyčerpal z limitu 150 hodín a 400 hodín ani hodinu.
______________________________
Rozsah a podmienky práce nadčas ur

Související dokumenty

Súvisiace články

Práca nadčas vo verejnej službe
Pracovnoprávne dôsledky skončenia kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa pre verejnú službu
Príplatky za prácu nadčas
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (IV.)
Príspevok na rekreáciu zamestnancov podľa Zákonníka práce a nariadenia GDPR
Príspevok obce na rekreáciu a na športovú činnosť dieťaťa svojho zamestnanca
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (4. časť)
Kontrola vyplácania príspevku na rekreáciu podľa Zákonníka práce
Účtovanie vrátenia alikvotnej časti stabilizačného príspevku zamestnancov sociálnych služieb
Kvalifikačné predpoklady opatrovateľky zamestnanej obcou
Určenie predpokladanej hodnoty zákazky pri ďalších formách poskytovania stravy a iných benefitov zamestnancom
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Odmena hlavného kontrolóra
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (2. časť)
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (3. časť)
Pridelenie vyššej triedy
Práca nadčas, práca vo sviatok a platové zvýhodnenie za ich výkon
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Odmeňovanie zástupcu starostu a zásady odmeňovania poslancov

Súvisiace otázky a odpovede

Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
Práceneschopnosť a doplnkové dôchodkové poistenie
Vymeriavací základ na účely materskej dovolenky
Prihlásenie zamestnanca do SP- Otázka nelegálneho zamestnávania
Zamestnanecké stravovacie karty
Debetné stravovacie karty
Naše interné gastrolístky, resp. ich fakturácia
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Vyplatenie podielu na zisku v s.r.o. za rok 2012 a odvody
Trvanie rodičovskej dovolenky
Daňový bonus a ročné zúčtovanie preddavkov na daň
Študent pracujúci na dohodu po skončení bakalárskeho štúdia
Práca na materskej dovolenke
Správne účtovanie športového klubu - kolektív
Neospravedlnené zameškanie časti pracovnej zmeny
Práca dobrovoľníka pre obchodnú spoločnosť
Zamestnávanie manželky
Odvody do poisťovní
Vymeriavací základ na poistné do Sociálnej poisťovne
Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z ukončenia pracovného pomeru