Stratégia EÚ pre udržateľný a obehový textil

Vydáno: 26 minút čítania

Skutočnosť, že Európska únia chce do budúcnosti dávať akcent na zelené verejné obstarávanie deklaruje aj fakt, že vydala novú Stratégiu EÚ pre udržateľný a obehový textil, ktorá v rámci opatrení zavádza Povinné požiadavky týkajúce sa zeleného verejného obstarávania a stimulov členských štátov do roku 2024. Článok sa venuje predstaveniu základných ideí tejto stratégie, ktorá poskytuje praktický prehľad a riešenia využitia textilu v rámci cirkulárneho prístupu k prírodným zdrojom so zníženým efektom na klimatickú zmenu. Stratégia rieši aj otázku rýchlej módy, textilného odpadu a likvidácie nepredaných textilných výrobkov a zabezpečuje, aby sa pri ich výrobe v plnej miere dodržiavali sociálne práva. Zavádza digitálny pas pre textílie založený na povinných požiadavkach na informácie o obehovosti a iných kľúčových environmentálnych aspektoch.

Európska komisia sa venuje rozvoju a aktualizácii 20 kategórií environmentálnych kritérií, z ktorých je 14 kategórií aktuálnych a ďalších 7 je už zastaraných. V blízkej dobe teda môžeme očakávať ich aktualizácie. Kritériá EÚ pre zelené verejné obstarávanie sa vypracúvajú s cieľom uľahčiť začlenenie zelených požiadaviek do súťažných podkladov. Zatiaľ čo cieľom prijatých kritérií EÚ pre zelené verejné obstarávanie je dosiahnuť správnu rovnováhu medzi environmentálnym správaním, zohľadnením nákladov, dostupnosťou na trhu a jednoduchosťou overovania, obstarávateľské orgány sa môžu podľa svojich potrieb a úrovne ambícií rozhodnúť zahrnúť do svojich súťažných podkladov všetky alebo len určité požiadavky. Kategória textilu patrí medzi aktualizované kategórie a k jej zefektívneniu prispieva aj dokument prijatý 30. marca 2022 s názvom Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu, Hospodárskemu a Sociálnemu výboru a Výboru regiónov - Stratégia EÚ v oblasti udržateľných a obehových textílií (ďalej len "Stratégia").
Cieľom Stratégie je vytvoriť ucelený rámec a víziu týkajúcu sa transformácie textilného priemyslu, čím sa zabezpečí, aby
sa textilné výrobky uvádzané na trh EÚ do roku 2030 vyznačovali dlhou životnosťou a recyklovateľnosťou, aby boli do veľkej miery vyrobené z recyklovaných vlákien, aby neobsahovali nebezpečné látky a aby sa pri ich výrobe prihliadalo na sociálne práva a životné prostredie. Spotrebitelia tak budú mať dlhšie úžitok z vysokokvalitných, cenovo dostupných textilných výrobkov, "rýchla móda" vyjde z módy a hospodársky ziskové služby opätovného použitia a opráv sa stanú široko dostupnými. V konkurenčnom, odolnom a inovačnom textilnom priemysle výrobcovia preberajú zodpovednosť za svoje výrobky v rámci hodnotového reťazca, a to aj potom, keď sa stanú odpadom. Obehový textilný ekosystém prosperuje vďaka dostatočným kapacitám slúžiacim na inovačné recyklovanie vlákien, pričom spaľovanie a skládkovanie textílií je obmedzené na minimum.
Stratégia zavádza nový model pre Európu: kľúčové opatrenia v oblasti udržateľných a obehových textílií, a to nasledovne:
1.
Zavedenie povinných požiadaviek na ekodizajn.
2.
Zastavenie ničenia nepredaných alebo vrátených textílií.
3.
Riešenie znečistenia mikroplastmi.
4.
Zavedenie požiadaviek na informácie a digitálny pas výrobku.
5.
Tvrdenia o ekologickosti v záujme skutočne udržateľných textílií.
6.
Rozšírená zodpovednosť výrobcov a podpora opätovného používania a recyklácie textilného odpadu.
 
1. Zavedenie povinných požiadaviek na ekodizajn
Najúčinnejším spôsobom, ako výrazne znížiť vplyv textilných výrobkov na klímu a životné prostredie, je predĺženie ich životnosti. Na tento účel zohráva kľúčovú úlohu koncepčné riešenie výrobku. Nedostatky kvality, ktoré sa týkajú napríklad stálofarebnosti, odolnosti materiálu voči trhaniu alebo kvality zipsov a švov, patria k hlavným dôvodom, prečo spotrebitelia textílie vyhadzujú 1) . Vďaka vyššej trvanlivosti výrobkov budú môcť spotrebitelia nosiť odevy dlhšie, čím sa zároveň podporia obehové obchodné modely, ako je opätovné použitie, prenajímanie a opravy či služby spätného zberu, ako aj maloobchodný predaj použitého tovaru, a to spôsobom, ktorý pre občanov vytvára príležitosti na úspory nákladov.
K ďalším aspektom koncepčného riešenia, ktoré ovplyvňujú environmentálne vlastnosti textílií, patrí ich materiálové zloženie vrátane použitých vlákien a ich spájania alebo prítomnosť látok vzbudzujúcich obavy, ktoré brzdia recyklovanie textilného odpadu, z ktorého sa menej ako 1 % globálne používa ako vstu

Související dokumenty

Súvisiace články

Rozšírená zodpovednosť výrobcov na textil v Holandsku a Maďarsku
Poučme sa pri zavádzaní povinného zberu textilu od Dánska
Povinný triedený zber textilného odpadu na Slovensku už od roku 2024?
Povinný zber textilu od roku 2025
Ako ďalej využiť textil
Záplata na dieru nakladania s textilom vo forme metodickej príručky
Dánsko vyhlásilo druhý ­termín zavedenia povinného zberu textilného odpadu
Triedený zber textilu
Triedený zber textilu a šatstva
Rakúsky model triedeného zberu komunálnych a priemyselných odpadov z obalov ako vzor pre Slovensko?
Transpozícia smernice o znižovaní vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie
Najlepšie dostupné techniky (BAT) pre textilný priemysel a rôzne definície pojmu "textil"
Odpadové hospodárstvo v kontexte schválených plánov a zmien európskej legislatívy
Nová dotácia pre zberné dvory a triedený zber odpadov
100 analýz triedeného zberu
Súhlas na prevádzkovanie zariadenia na zber odpadov a zberného dvora
Ako môže mechanicko-biologická úprava odpadu pomôcť znížiť množstvo skládkovaného odpadu?
Ako dosiahnuť, aby začali ľudia triediť
Možnosti a povinnosti obce pri zbere elektroodpadu a zbere použitých batérií a akumulátorov z územia obce

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Vstup na pozemok suseda
Sankcie pre obec
Poplatok za uloženie nebezpečného odpadu
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Pálenie pneumatík
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?