Rozšírená zodpovednosť výrobcov na textil v Holandsku a Maďarsku

Vydáno: 8 minút čítania
Členské štáty Európskej únie (ďalej len "EÚ") majú za úlohu najneskôr od 1. januára 2025 rozšíriť triedený zber odpadov aj o zložku textil. Prevedenie tejto požiadavky do praxe majú vo vlastných rukách jednotlivé štáty. Zber textilu je špecifický predovšetkým z toho dôvodu, že ide vlastne o zber dvoch zložiek, a to textilu vhodného na opätovné použitie a odpadového textilu. Zároveň je tu aj skutočnosť, že textil na opätovné použitie často opúšťa EÚ. Jeho zmysluplné využitie, opätovné použitie, resp. využitie výrobkov z textilného odpadu v rámci Európy je otázne.
Obyvatelia EÚ vyprodukujú 12,6 ton textilného odpadu ročne. Z toho oblečenie a obuv predstavujú 5,2 milióna ton odpadu. Po prepočte na obyvateľa a rok predstavuje toto číslo až 12 kg. Z toho až 78 % spotrebiteľského textilného odpadu sa spaľuje alebo skládkuje. [1] Tieto množstvá vyprodukovaných textilných odpadov sa navyše stále zvyšujú. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo majú členské štáty EÚ povinnosť rozšíriť triedený zber o zložku textil. Do slovenskej legislatívy, konkrétne do zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. bol zapracovaný najneskorší možný termín, a to od 1. januára 2025.
Európska komisia navrhuje zaviesť povinné a harmonizované systémy rozšírenej zodpovednosti výrobcov (ďalej len "RZV") pre textil vo všetkých členských štátoch EÚ, teda podobne, ako je to v prípade obalov, batérií a akumulátorov a elektrozariadení. [1]
V Európe je RZV pre textil zatiaľ aktívne aplikovaná v troch krajinách, vo Francúzsku, Holandsku a Maďarsku. Prehľad krajín, ktoré zaviedli alebo plánujú zaviesť RZV pre textil, nájdete v tabuľke 1. V niektorých je uvedený aj údaj o poplatkoch v kusoch alebo kilogramoch.

Tabuľka 1

Související dokumenty

Súvisiace články

Stratégia EÚ pre udržateľný a obehový textil
Povinný triedený zber textilného odpadu na Slovensku už od roku 2024?
Poučme sa pri zavádzaní povinného zberu textilu od Dánska
Povinný zber textilu od roku 2025
Najlepšie dostupné techniky (BAT) pre textilný priemysel a rôzne definície pojmu "textil"
Ako ďalej využiť textil
Záplata na dieru nakladania s textilom vo forme metodickej príručky
Triedený zber textilu a šatstva
Dánsko vyhlásilo druhý ­termín zavedenia povinného zberu textilného odpadu
Triedený zber textilu
Transpozícia smernice o znižovaní vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie
Ako dosiahnuť, aby začali ľudia triediť
Nová dotácia pre zberné dvory a triedený zber odpadov
100 analýz triedeného zberu
Súhlas na prevádzkovanie zariadenia na zber odpadov a zberného dvora
Možnosti a povinnosti obce pri zbere elektroodpadu a zbere použitých batérií a akumulátorov z územia obce
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach na Slovensku
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (2.)
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (3.)

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Poplatok za komunálny odpad
Daňové tajomstvo
Dotácia z rozpočtu obce
Sankcie pre obec
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Vstup na pozemok suseda
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Poplatok za uloženie nebezpečného odpadu
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov