Finančná kontrola v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie

Vydáno: 21 minút čítania

V príspevku sa venujeme vykonávaniu finančnej kontroly v čase mimoriadnej situácie, ktorá bola vyhlásená uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu pandémie na území Slovenskej republiky.

Vyhlásenie mimoriadnej situácie pre subjekty územnej samosprávy znamenalo nutnosť okamžite riešiť výdavky na realizáciu opatrení na znižovanie rizík ohrozenia, na ochranu života a zdravia obyvateľov obce, obmedzenie činnosti úradov územnej samosprávy, čerpanie OČR a PN zo strany zamestnancov obecných úradov, rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií (ďalej len "ROPO"), rozšírené zavádzanie práce z domu pre zamestnancov, u ktorých to ich druh pracovnej činnosti umožňuje. Tieto skutočnosti mali a majú vplyv na vykonávanie finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy.
 
1. Legislatívna úprava vykonávania finančnej kontroly
Základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly upravuje
zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len "zákon o finančnej kontrole").
Ministerstvo financií SR vydalo
Metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/008005/2019-1411 k finančnej kontrole
vykonávanej podľa zákona o finančnej kontrole, ktoré je platné a účinné od 5. apríla 2019.
Ministerstvo financií SR na vyhlásenie mimoriadnej situácie zareagovalo vydaním
Metodického odporúčania sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/010400/2020-1411 k finančnej kontrole
vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "metodické odporúčanie"). Metodické odporúčanie okrem iného upravuje aj vykonávanie finančnej kontroly v čase mimoriadnej situácie. Odporúčanie bolo zverejnené na webovom sídle Ministerstva financií SR na stránke https://www.mfsr.sk/sk/financie/audit-kontrola/financna-kontrola/financna-kontrola.html.
V Národnej rade SR boli schválené
opatrenia v oblasti vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly, a to novelou zákona č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p.
(ďalej len "zákon č. 67/2020 Z.z."). Týmto zákonom sa ustanovujú opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií SR, ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19. Do zákona sa vložila piata časť, ktorá sa týka práve opatrení v oblasti vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly.
Zo schválených opatrení v oblasti vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly (novelou zákona č. 67/2020 Z.z.) sa na subjekty územnej samosprávy vzťahuje len opatrenie prijaté pod § 36b:
"Ak v období pandémie nie je možné z dôvodov hodných osobitného zreteľa získať podpisy zamestnancov, ktorí vykonávali administratívnu finančnú kontrolu alebo finančnú kontrolu na mieste, pri návrhu správy alebo pri návrhu čiastkovej správy podľa osobitného predpisu a pri správe alebo pri čiastkovej správe podľa osobitného predpisu, ich podpis sa nevyžaduje, ak j

Související dokumenty

Súvisiace články

Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Hlavný kontrolór obce počas COVID-19
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (2. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (4. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Hlavný kontrolór obce počas PN a materskej dovolenky
Voľba hlavného kontrolóra počas mimoriadnej situácie
Odmena hlavného kontrolóra
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pracovné cesty konateľa, spoločníka do Nemecka
Cestovné náhrady spoločníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Strava na služobnej ceste hradené firemnou kreditnou kartou
Maďarská Kft. posiela svojich zamestnancov pracovať na územie Slovenskej republiky
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Požičanie motorového vozidla
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Náklady poskytovateľa zdrav. starostlivosti
Pomoc rodinného príslušníka
Cestovné náhrady asistenta ako daňový náklad záujmového združenia PO.
Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO
Komplemenár FO - náklady komanditnej spločnosti
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Náklady pri pracovnej ceste
Cestovné poistenie ako daňový výdavok

Súvisiace predpisy

42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva
357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov
67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
40/1964 Zb. Občiansky zákonník