Hlavný kontrolór obce počas COVID-19

Vydáno: 10 minút čítania

Novela č. 73/2020 Z.z. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") s účinnosťou od 9.4.2020 ex lege (priamo zo zákona) predĺžila trvanie funkčného obdobia hlavného kontrolóra obce. Regulácia predĺženia funkčného obdobia hlavného kontrolóra je obsiahnuté v novom ustanovení § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení. Zákonodarcom zvolená zákonná formulácia spôsobuje zásadné výkladové nejasnosti. Článok je reakciou na tieto interpretačne rozdielne prístupy.

Ukončenie funkčného obdobia hlavného kontrolóra naviazala novela na uplynutie zákonnej lehoty po skončení krízového obdobia.
Podľa § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení:
"Funkčné obdobie hlavného kontrolóra, ktoré uplynulo alebo uplynie počas krízovej situácie, sa predlžuje až do uplynutia 60 dní od odvolania krízovej situácie, ak nový hlavný kontrolór nie je zvolený do nadobudnutia účinnosti tohto zákona. Ak obecné zastupiteľstvo zvolí nového hlavného kontrolóra, výkon funkcie doterajšieho hlavného kontrolóra zaniká dňom nasledujúcim po dni, v ktorom bol nový hlavný kontrolór zvolený."
Citovaná právna úprava je extrémne nevhodne formulovaná. Vládny návrh novely zákona bol pôvodne tvorený iba prvou vetou nového odseku šesť. Navrhované znenie bolo legislatívne a interpretačne zrozumiteľné. V priebehu skráteného legislatívneho konania v Národnej rade SR bol však navrhovaný odsek šesť doplnený o druhú vetu. Dikcia druhej vety odseku šesť je však terminologicky nepresná a obsahovo sa dostáva do rozporu s prvou vetou odseku šesť. Zo znenia zákona nie je zrejmé, či na prvú vetu nadväzuje, alebo, naopak, predstavuje vylúčenie prvej vety. Kým prvá veta pojednáva vý

Související dokumenty

Súvisiace články

Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Finančná kontrola v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (2. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (4. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Hlavný kontrolór obce počas PN a materskej dovolenky
Voľba hlavného kontrolóra počas mimoriadnej situácie
Odmena hlavného kontrolóra
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pomoc rodinného príslušníka
Cestovné náhrady, jazykový kurz komplementára
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Spotrebná daň z uhlia
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
Daň z motorových vozidiel a cestovné náhrady
Výdavok za umytie automobilu a pokuta za prekročenie rýchlosti ako neuznaný výdavok
Vyúčtovanie nárokových a nenárokových výdavkov pri použití súkromného vozidla na pracovnú cestu
PHL v jednoduchom účtovníctve
Poistenie ako daňový výdavok
Spotreba PHM
Zdanenie cestovných náhrad
Cestovné náhrady ako daňový výdavok stálej prevádzkarne
Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO
Komplemenár FO - náklady komanditnej spločnosti
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Náklady pri pracovnej ceste
Cestovné náhrady asistenta ako daňový náklad záujmového združenia PO.
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení