Vybrané problémy inštitútu nútenej správy a ich možné riešenia

Vydáno: 33 minút čítania

Počas vykonávania podnikateľských aktivít sa pomerne často stáva, že právnická alebo aj fyzická osoba sa dostanú do situácie, že ich záväzky sú v takej výške a štruktúre, že ich splácanie sa stáva nemožným. Zákon v takomto prípade ponúka pre dlžníkov, ako aj pre veriteľov prepracovaný systém riešenia takejto situácie, napríklad vo forme zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o konkurze a reštrukturalizácii"). Čo však v prípade, že sa do takejto situácie dostane samosprávna jednotka, napríklad obec? Vzhľadom na špecifické postavenie obce a jej úlohy pri výkone samosprávnych funkcií a prenesenom výkone štátnej správy nie je možné inštitúty konkurzu či reštrukturalizácie na danú situáciu aplikovať, a to ani analogicky; samotný zákon o konkurze a reštrukturalizácii obec samotnú v § 2 vylučuje zo svojej pôsobnosti.

Počas vykonávania podnikateľských aktivít sa pomerne často stáva, že právnická alebo aj fyzická osoba sa dostanú do situácie, že ich záväzky sú v takej výške a štruktúre, že ich splácanie sa stáva nemožným. Zákon v takomto prípade ponúka pre dlžníkov, ako aj pre veriteľov prepracovaný systém riešenia takejto situácie, napríklad vo forme zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o konkurze a reštrukturalizácii"). Čo však v prípade, že sa do takejto situácie dostane samosprávna jednotka, napríklad obec? Vzhľadom na špecifické postavenie obce a jej úlohy pri výkone samosprávnych funkcií a prenesenom výkone štátnej správy nie je možné inštitúty konkurzu či reštrukturalizácie na danú situáciu aplikovať, a to ani analogicky; samotný zákon o konkurze a reštrukturalizácii obec samotnú v § 2 vylučuje zo svojej pôsobnosti.
Obec má však k dispozícii špeciálne inštitúty ozdravného režimu a nútenej správy, ktoré sú upravené v § 19 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., a to spolu pre obce, mestské časti v postavení právnickej osoby a vyššie územné celky.
Zavedenie nútenej správy je tak poslednou záchranou pre obec v prípade, že počet nesplatených záväzkov presiahol hranicu, ktorú je obec schopná pri svojich príjmoch splácať. V porovnaní s inštitútom konkurzu a reštrukturalizácie vzťahujúcim sa na súkromných dlžníkov, kde zákon upravuje celý proces konkurzu alebo reštrukturalizácie v samostatnom rozsiahlom zákone s 203 paragrafmi (okrem spoločných, prechodných a záverečných ustanovení), je úprava nútenej správy (spolu s ozdravným režimom) mimoriadne skromná a je obsiahnutá v jednom jedinom paragrafe. Takáto strohá právna úprava a minimálne využívanie režimu nútenej správy zo strany obcí (čo môže byť pri počte obcí na Slovensku a ich často svojskom hospodárení snáď aj prekvapením) vyvoláva otázku, či zavádzanie tohto režimu zo strany Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len "MF SR") a v podstate neexistujúca judikatúra majú za následok problémy, ktoré sa v reálom živote obce môžu vyskytnúť v režime nútenej správy (a ktoré sa aj reálne vyskytnú) a ktorých riešenie nie je ani zákonným, ani podzákonným právnym predpisom nijako upravené. (Poznámka autora: Metodická príručka MF SR o ozdravnom režime a nútenej správe z veľkej časti kopíruje znenie zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a neprináša žiadne nové usmernenia pre obce alebo nútených správcov.)
Tento článok tak pojednáva o niektorých praktických problémoch, ktoré sa môžu vyskytnúť na strane obce, ako aj na strane núteného správcu (a v niektorých prípadoch aj na strane MF SR).
 
Hranica na zavedenie ozdravného režimu
Prvým problémom môže byť samotné stanovenie hranice, po prekročení ktorej je obec povinná zaviesť ozdravný režim, ktorý môže, ale aj nemusí viesť k zavedeniu nútenej správy. Touto hranicou je dlh prevyšujúci 15 % skutočných bežných príjmov v predchádzajúcom rozpočtovom roku a neuhradenie aspoň niektorého uznaného splatného záväzku do 60 dní po jeho splatnosti. Treba si uvedomiť, že pri pestrosti obcí, pokiaľ ide o ich majetok, príjmy, počet obyvateľov a podobne, je stanovenie akejkoľvek hranice vždy len arbitrárne a pri niektorých obciach môže byť vysoké, pri niektorých zasa, naopak, nízke.
Vyskytnúť sa môžu dve odlišné situácie. V prípade, že obec rozpočtuje aj príjmy určené pre základnú školu v jej zriaďovateľskej pôsobnosti, jej rozpočtovaný príjem je vyšší ako skutočný príjem používaný na samosprávne účely. Na druhej strane, pri malých obciach môže aj relatívne nízka nesplatená faktúra viesť k prekročeniu tejto hranice, avšak nie k reálnemu vzniku potreby ozdravného režimu

Související dokumenty

Súvisiace články

Zverejňovanie faktúr v praxi
Tlačivo daňového priznania k dani z príjmov za rok 2017
Vysporiadanie schodku rozpočtu za rok 2017
Novela zákona o obecnom zriadení od 1. apríla 2018
Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Konsolidovaná účtovná závierka vo verejnej správe
Nevyčerpané prostriedky z roku 2017 účtované v roku 2018 (2. časť)
Vybrané príklady účtovania pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a obce
Refundácia mzdových nákladov
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
Možnosti sústreďovania príjmov v rozpočtovej organizácii
Použitie prostriedkov z rezervného fondu
Hospodárenie príspevkovej organizácie
Zmeny pracovnej zmluvy
Skončenie pracovného pomeru na základe § 63 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce
Prestávky v práci v súvislosti s dojčením
Poznámky k účtovnej závierke za rok 2017
Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra
Špecifiká účtovania technického zhodnotenia a nákladov na opravy a udržiavanie v obci

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovanie darovaných prostriedkov
Rozpočtová výdavková podpoložka
Účtovanie pôžičky v obci
Nájomná zmluva
Zmena úväzku hlavného kontrolóra
Dotácie obce právnickej osobe
Verejné obstarávanie v prípade odstránenia havarijného stavu
Účtovanie zmenky
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Dotácie poskytované obcou pre fyzické osoby
Nájomná zmluva obce a inflácia
Financovanie školských zariadení obcou
Celoplošné rozmiestnenie síl a prostriedkov hasičských jednotiek
Poslanci a cestovné náhrady
Správa majetku obce a zápis do katastra
Nárok na odchodné pre hlavného kontrolóra
Zriadenie centra sociálnych služieb
Zálohová faktúra a transfer
Pracovná pozícia manželky starostu
Spôsob zaúčtovania obecných insígnií