Záverečný účet obce a odborné stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu záverečného účtu obce

Vydáno: 26 minút čítania

Na začiatku rozpočtového a účtovného roka vám už pravidelne prinášame príspevok venovaný aktuálnej téme – zostaveniu záverečného účtu obce a spracovaniu odborného stanoviska k jeho návrhu zo strany hlavného kontrolóra.

Obec zostavuje záverečný účet v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).

K spracovaniu záverečného účtu obce pristupujú po zostavení riadnej účtovnej závierky, ktorú overujeaudítor; povinnosť overenia účtovnej závierky obce audítorom je ustanovená v troch zákonoch, a to v:

  • § 19 ods. 1 písm. c) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“),
  • § 9 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“),
  • § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje aj hospodárenie obce podľa schváleného rozpočtu a podľa rozpočtu po vykonaných zmenách, hospodárenie obce s ostatnými finančnými prostriedkami, stav a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania.

Ak audítor pri overovaní účtovnej závierky, výročnej správy a hospodárenia obce zistí porušenie povinností vyplývajúcich z príslušných zákonov, je povinný písomne oznámiť tieto skutočnosti Ministerstvu financií SR.

MF SR alebo ním poverená správa finančnej kontroly je oprávnená preveriť tieto sklutočnosti, a to vykonaním následnej finančnej kontroly v obci.

Rozsah povinností audítora je podobný rozsahu povinností hlavného kontrolóra obce, ktorý v súlade s § 18f ods. 1 písm. c) zákona o obecnom zriadení vypracúva odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu obce pred jeho schválením v obecnom zastupiteľstve.

Spracovanie záverečného účtu obce – obsahová náplň záverečného účtu

Obec pri spracovaní záverečného účtu postupuje podľa § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Pri spracovaní vychádza aj z výsledkov účtovnej závierky – z údajov uvedených v účtovných výkazoch, ktorými sú: Súvaha, Výkaz ziskov a strát a Poznámky, ako aj z finančných výkazov, ktoré obec zostavuje podľa opatrenia MF SR č. MF/21513/2012-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy (ďalej len „opatrenie“).

Vysporiadanie finančných vzťahov

Obec finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytla prostriedky svojho rozpočtu. Ďalej usporiada finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu (ŠR), štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov (VÚC).

Finančné vzťahy k ŠR sú podiely na daniach v správe štátu (zabezpečujú sa prostredníctvom daňových úradov), dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy (zabezpečujú sa prostredníctvom správcu kapitoly ŠR, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí výkon štátnej správy, ktorý sa preniesol na obec) a ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok (zabezpečujú sa prostredníctvom Ministerstva financií SR alebo správcu kapitoly ŠR, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí činnosť, ktorá sa má financovať).

Finančné vzťahy k štátnym fondom sú účelové dotácie zo štátnych fondov, napr. zo Štátneho fondu rozvoja bývania,

Související dokumenty

Súvisiace články

Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Postavenie súkromnej umeleckej školy
Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Usmernenie obcí pri výkone dozoru v oblasti hazardných hier
Vnútorná administratívna kontrola v otázkach a odpovediach
Sprístupňovanie informácií povinnými osobami
Sú mestá a obce dobrými podnikateľmi?
Nový zákon o finančnej kontrole a audite v podmienkach územnej samosprávy
Finančná kontrola v roku 2016 v podmienkach územnej samosprávy – základná finančná kontrola
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Hlavný kontrolór obce
Kontrola použitia financií na riešenie situácie marginalizovanej rómskej komunity v obciach
Predbežná finančná kontrola
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce

Súvisiace otázky a odpovede

Kaviareň a spotrebná daň a iné povolenia
Prerušenie alebo zrušenie živnosti a vysporiadanie používania automobilu v podnikaní
Doplnenie otázky ID 3752
DPH a oprávnenie na distribúciu SBL
Spotrebná daň z piva - účtovanie
Víno – veľkoobchod a výroba
Nadobudnutie benzinu v SR z EU
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Spotrebná daň z uhlia
Daňové priznanie k spotrebnej dani z elektriny
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Osobný záujem verejného funkcionára
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Doplnenie otázky - dotácia z PPA (5129)
Účtovanie úveru
Zmluva Spoločný úrad a dodatky k nej
Verejné obstarávanie
Účtovanie transparentného účtu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch