Na začiatku rozpočtového a účtovného roka vám už pravidelne prinášame príspevok venovaný aktuálnej téme – zostaveniu záverečného účtu obce a spracovaniu odborného stanoviska k jeho návrhu zo strany hlavného kontrolóra.
Obec zostavuje záverečný účet v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).
K spracovaniu záverečného účtu obce pristupujú po zostavení riadnej účtovnej závierky, ktorú overujeaudítor; povinnosť overenia účtovnej závierky obce audítorom je ustanovená v troch zákonoch, a to v:
- § 19 ods. 1 písm. c) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“),
- § 9 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“),
- § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje aj hospodárenie obce podľa schváleného rozpočtu a podľa rozpočtu po vykonaných zmenách, hospodárenie obce s ostatnými finančnými prostriedkami, stav a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania.
Ak audítor pri overovaní účtovnej závierky, výročnej správy a hospodárenia obce zistí porušenie povinností vyplývajúcich z príslušných zákonov, je povinný písomne oznámiť tieto skutočnosti Ministerstvu financií SR.
MF SR alebo ním poverená správa finančnej kontroly je oprávnená preveriť tieto sklutočnosti, a to vykonaním následnej finančnej kontroly v obci.
Rozsah povinností audítora je podobný rozsahu povinností hlavného kontrolóra obce, ktorý v súlade s § 18f ods. 1 písm. c) zákona o obecnom zriadení vypracúva odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu obce pred jeho schválením v obecnom zastupiteľstve.
Spracovanie záverečného účtu obce – obsahová náplň záverečného účtu
Obec pri spracovaní záverečného účtu postupuje podľa § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Pri spracovaní vychádza aj z výsledkov účtovnej závierky – z údajov uvedených v účtovných výkazoch, ktorými sú: Súvaha, Výkaz ziskov a strát a Poznámky, ako aj z finančných výkazov, ktoré obec zostavuje podľa opatrenia MF SR č. MF/21513/2012-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy (ďalej len „opatrenie“).
Vysporiadanie finančných vzťahov
Obec finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytla prostriedky svojho rozpočtu. Ďalej usporiada finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu (ŠR), štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov (VÚC).
Finančné vzťahy k ŠR sú podiely na daniach v správe štátu (zabezpečujú sa prostredníctvom daňových úradov), dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy (zabezpečujú sa prostredníctvom správcu kapitoly ŠR, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí výkon štátnej správy, ktorý sa preniesol na obec) a ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok (zabezpečujú sa prostredníctvom Ministerstva financií SR alebo správcu kapitoly ŠR, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí činnosť, ktorá sa má financovať).
Finančné vzťahy k štátnym fondom sú účelové dotácie zo štátnych fondov, napr. zo Štátneho fondu rozvoja bývania,