Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom

Vydáno: 11 minút čítania

Kontrola bola vykonaná v mestách, ktoré nie sú sídlom okresu, v mestských častiach a v obciach s počtom obyvateľov nad 3 000. Najvyšší kontrolný úrad SR v rámci kontrolnej akcie preveril v 13 subjektoch územnej samosprávy v šiestich mestách, v piatich obciach a v dvoch mestských častiach za obdobie roka 2012 so zameraním na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom, aj financovanie základných škôl s osobitným zreteľom na mzdové prostriedky.

Pri kontrole zostavenia, úprav a plnenia rozpočtov kontrolovaných subjektov sa zistili viaceré porušenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. V niektorých rozpočtoch uplatnená rozpočtová klasifikácia – neviedla sa operatívna evidencia o vykonaných rozpočtových opatreniach, zmeny rozpočtu sa neuskutočnili formou rozpočtových opatrení, nevykonalo sa monitorovanie a hodnotenie plnenia programov, resp. boli vykonané nesprávne alebo nedostatočne. V jednom prípade nebol zostavený programový rozpočet na tri rozpočtové roky, súčasťou rozpočtu nebol rozpočet základnej a materskej školy, v rámci jednotlivých programov neboli rozpísané kapitálové výdavky, rozpočet neobsahoval zámery a ciele programov a dotácie neboli rozpočtované na konkrétnu akciu, úlohu alebo účel použitia prostriedkov.

Porušenie zákona o obecnom zriadení bolo zistené v prípade, keď návrh rozpočtu pred jeho schválením v zastupiteľstve nebol zverejnený spôsobom obvyklým.

Záverečný účet bol vo všetkých prípadoch zostavený v stanovenom termíne ako súhrnný dokument o rozpočtovom hospodárení. Kontrolou procesu zostavenia a úplnosti záverečných účtov za rok 2012 sa zistili porušenia zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, keď došlo k nesprávnemu vyčísleniu prebytku hospodárenia, rezervný fond bol tvorený v nižšej ako predpís

Související dokumenty

Súvisiace články

Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Hlavný kontrolór a majetkové priznanie
Malé obce – kontrola zameraná na evidenciu a nakladanie s pozemkami
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Sú mestá a obce dobrými podnikateľmi?
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (II.)
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Kontrola nakladania s majetkom obcí

Súvisiace otázky a odpovede

Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pomoc rodinného príslušníka
Cestovné náhrady, jazykový kurz komplementára
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Spotrebná daň z uhlia
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
Daň z motorových vozidiel a cestovné náhrady
Výdavok za umytie automobilu a pokuta za prekročenie rýchlosti ako neuznaný výdavok
Vyúčtovanie nárokových a nenárokových výdavkov pri použití súkromného vozidla na pracovnú cestu
PHL v jednoduchom účtovníctve
Poistenie ako daňový výdavok
Spotreba PHM
Zdanenie cestovných náhrad
Cestovné náhrady ako daňový výdavok stálej prevádzkarne
Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO
Komplemenár FO - náklady komanditnej spločnosti
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Náklady pri pracovnej ceste
Cestovné náhrady asistenta ako daňový náklad záujmového združenia PO.