V predchádzajúcom čísle časopisu boli uverejnené viaceré otázky z oblasti inventarizácie. V tomto príspevku sa zaoberáme predmetom inventarizácie a jej výsledkov, teda zaúčtovaním inventarizačných rozdielov.
Keďže aj inventarizáciou sa zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva, je táto koncoročná aktivita významnou časťou ukončenie účtovného obdobia. Výsledkom inventarizácie, teda
overenia, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti,
môžu byť tieto inventarizačné rozdiely:-
manko, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a nemožno ho preukázať účtovným záznamom, pri peňažných prostriedkoch a ceninách sa označuje ako schodok,
-
prebytok, ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a nemožno ho preukázať účtovným záznamom.
------------------------------
V procese inventarizácie sú dôležité dva dokumenty ustanovené zákonom č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, a to inventúrny súpis a inventarizačný zápis.
------------------------------
Inventúrny súpis
Inventúrny súpis obsahuje:
-
názov účtovnej jednotky s uvedením sídla,
-
deň začatia inventúry,
-
deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná,
-
deň skončenia inventúry,
-
stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny,
-
miesto uloženia majetku,
-
meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby alebo zodpovednej osoby za príslušný druh majetku,
-
zoznam záväzkov a ich ocenenie,
-
zoznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov,
-
odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov, ak sú takéto skutočnosti známe osobám, ktoré vykonali inventúru,
-
meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
-
poznámky.
Postup zisťovania skutočného stavu: