Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce (II.)

Vydáno: 12 minút čítania

V predchádzajúcej časti príspevku som sa venoval inštitútu inkompatibility (nezlučiteľnosti) výkonu funkcie hlavného kontrolóra obce s inými funkciami a činnosťami. Pokračovanie článku je venované druhému odlišnému inštitútu, a to obmedzeniam pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce. Rozdelenie je takto názorné z dôvodu, že oba inštitúty sa v aplikačnej praxi častokrát nesprávne zamieňajú.

Obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce

Od inštitútu inkompatibility funkcie hlavného kontrolóra obce treba odlíšiť inštitút obmedzení pri výkone funkcie hlavného kontrolóra, ktorý podlieha odlišnému právnemu režimu.

Pri výkone funkcie podlieha hlavný kontrolór obce tiež niektorým zákonným obmedzeniam. V zmysle § 18 ods. 1 zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór obce nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť.

K výkonu viacerých činností teda potrebuje hlavný kontrolór predchádzajúci súhlas obecného zastupiteľstva, ide o:

  1. Podnikanie – legálna definícia podnikania je upravená v § 2 ods. 1 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“). Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku. Podnikateľom podľa tohto zákona je osoba zapísaná v obchodnom registri, osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov a fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu. <

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Finančná kontrola v roku 2016 v podmienkach územnej samosprávy – základná finančná kontrola
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Administratívna finančná kontrola a finančná kontrola na mieste v podmienkach územnej samosprávy
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Usmernenie obcí pri výkone dozoru v oblasti hazardných hier
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Pôsobnosť hlavného kontrolóra obce pri kontrole majetku
Odmena hlavného kontrolóra
Príklady z praxe hlavného kontrolóra obce
Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra
Finančné nároky volených funkcionárov miest a obcí

Súvisiace otázky a odpovede

Pomoc rodinného príslušníka
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Spotrebná daň z uhlia
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Jednorazová náhrada
Predaj nehnuteľnosti
Zasielanie zápisnice a uznesení z rokovaní obecného zastupiteľstva
Kontrola dokladov
Nepredloženie dokladov ku kontrole
Prepočítanie platu hlavného kontrolóra
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)