Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vplyv novej legislatívy o ochrane osobných údajov na zákon o slobode informácií

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Právo na slobodný prístup k informáciám patrí medzi základné ústavné práva. Vychádza z ustanovenia Článku 26 zákona č. 460/1992 Zb. Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len "Ústava SR"), ktoré garantuje právo na informácie.

Vplyv novej legislatívy o ochrane osobných údajov na zákon o slobode informácií
JUDr.
Tatiana
Mičudová
Za účelom realizácie ústavného práva na slobodný prístup k informáciám bol v roku 2000 vydaný zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len "zákon o slobode informácií").
Právo na informácie môže obmedziť len osobitný predpis, a to spôsobom, ktorý zákon o slobode informácií ustanovuje. O informá­ciách, ktoré povinné osoby nemôžu sprístupniť a ktoré sú chránené, pojednáva zákon o slobode informácií v § 8 až 11. Z § 9 zákona o slobode informácií vyplýva, že medzi informácie, ktoré sa nesprístupňujú, patria aj osobné údaje.
Dňa 25. mája 2018 nadobudlo účinnosť Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (ďalej len "nariadenie GDPR"), ale aj zákon č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon o ochrane osobných údajov"). Oba predpisy predstavujú novú legislatívnu úpravu v oblasti ochrany osobných údajov.
Nariadenie GDPR je priamo uplatniteľné v právnom poriadku Slovenskej republiky, teda sa stalo priamo súčasťou slovenského právneho poriadku a priamo ukladá subjektom práva a povinnosti, ktoré treba dodržiavať.
Zákon o ochrane osobných údajov je výsledkom zosúladenia slovenskej národnej legislatívy s uvedeným nariadením a tiež sa týmto zákonom upravujú niektoré oblasti, ktoré nariadenie priamo určilo, aby si ich členské štáty upravili vzhľadom na národnú legislatívu.
Ak pôjde o spracúvanie osobných údajov v rámci činnosti prevádzkovateľa, ktorá spadá pod právo EÚ, bude sa na prevádzkovateľa vzťahovať Nariadenie GDPR, uplatňovať sa však bude aj zákon o ochrane osobných údajov, konkrétne bude pre prevádzkovateľa relevantná prvá časť okrem § 2 a § 5 a následne štvrtá až šiesta časť zákona.
Príspevok sa venuje novej právnej úprave ochrany osobných údajov v nadväznosti na zákon o slobode informácií a tomu, či v tejto oblasti nastali zmeny alebo nie.
Povinnosť sprístupňovať informácie
Podľa zákona o slobode informácií majú povinnosť sprístupňovať informácie tzv. povinné osoby. Kategórie subjektov povinných sprístupňovať informácie definuje zákon o slobode informácií v § 2. Podľa § 2 ods. 1 tohto zákona sú povinnými osobami aj napr. všetky obce v Slovenskej republike (vrátane všetkých miest) a v Bratislave a Košiciach aj jednotlivé mestské časti.
Väčšina povinných osôb má informačnú povinnosť v plnom rozsahu. Medzi takéto osoby patria aj obce. Právo na informácie môže obmedziť len zákon, a to spôsobom, ktorý ustanovuje zákon o slobode informácií.
Zákon o slobode informácií? presne ustanovuje kategórie informácií, ktoré nemožno z dôvodu ochrany záujmov štátu alebo práv iných sprístupniť. Povinná osoba v týchto prípadoch sprístupní požadované informácie po vylúčení tých, pri ktorých to ustanovuje zákon o slobode informácií (napríklad tak, že informácie, ktoré nemožno sprístupniť, začierni).
O informáciách, ktoré povinné osoby nemôžu sprístupniť a ktoré sú chránené, sa pojednáva v § 8 až § 11. Z § 9 zákona o slobode informácií vyplýva, že medzi informácie, ktoré sa nesprístupňujú, patria aj osobné údaje a informácie, ktoré sa týkajú osobnosti a súkromia fyzickej osoby, písomnosti osobnej povahy, podobizne, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkajúce sa fyzickej osoby alebo prejavov jej osobnej povahy.
Pojem osobné údaje
Článok 4 ods. 1 nariadenia GDPR ustanovuje, že
"osobné údaje sú akékoľvek informácie týkajúce sa identifikovanej alebo identifikovateľnej fyzickej osoby; identifikovaná fyzická osoba je osoba, ktorú možno identifikovať priamo alebo nepriamo, najmä odkazom na identifikátor, ako je meno, identifikačné číslo, lokalizačné údaje, online identifikátor, alebo odkazom na jeden či viaceré prvky, ktoré sú špecifické pre fyzickú, fyziologickú, genetickú, mentálnu, ekonomickú, kultúrnu alebo sociálnu identitu tejto fyzickej osoby."
Podobne je pojem osobné údaje definovaný aj v zákone o ochrane osobných údajov, a to v § 2.
Zverejňovanie faktúr, zmlúv a objednávok
Podľa zákona o slobode informácií povinné osoby zverejňujú aj objednávky, faktúry a zmluvy. V rámci menovaných dokum
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.