Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Upozornenia k výpočtu dlhovej služby

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Príspevok sa venuje praktickým upozorneniam z oblasti výpočtu dlhovej služby a splátok návratných zdrojov financovania v obciach, a to v čase spracovania záverečného účtu pred jeho schválením obecným zastupiteľstvom, a zároveň na účely zámeru prijatia návratných zdrojov financovania (úverov, pôžičiek a návratných finančných výpomocí). Upozornenia reflektujú už účinný zákon č. 426/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „novela zákona“). Príspevok sa venuje siedmim upozorneniam so zreteľom na splátky úverov, splátky úrokov z úverov, vplyvu návratných zdrojov financovania na výpočet výsledku hospodárenia obce a podobne.

Zapracovanie prehľadu o stave a vývoji dlhu v záverečnom účte obce

Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) stanovuje, že obec má povinnosť uviesť v záverečnom účte za rok 2016 stav dlhu, čo sa určuje v praxi v percentách, a zároveň aj vývoj dlhu. Vývoj dlhu najčastejšie charakterizuje:

  • tendenciu dlhu a jeho výkyvy (pohyb dlhu v porovnaní s minulými rozpočtovými rokmi a rokom nasledujúcim, či rokmi orientačnými a nezáväznými),
  • vývoj splátok podľa jednotlivých rokov s určením výšky nesplatenej istiny v určenom období hodnotenia,
  • finančné plnenie obce (úroky) v percentuálnom porovnaní so splátkami návratných zdrojov financovania a podobne.

Treba teda upozorniť, že okrem stavu dlhu vyjadreného v percentách v čase spracovania záverečného účtu obce a jeho predloženia na schválenie, musí obec zadefinovať aj vývoj dlhovej služby. Obec sa na účely určenia vývoja dlhu (napríklad formou tabuľky alebo objemov súm splátok a nesplatenej istiny) nemusí viazať na dikciu zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy (Pozn. autora: na rok nasledujúci a dva nasledujúce roky, ako v prípade spracovania návrhu rozpočtu.). V praxi sa najčastejšie využívajú grafické znázornenia prehľadu splátok istiny/úrokov na najbližšie roky s určením sumy dlhu obce (vzor č. 1), či grafické znázornenia výšky dlhovej služby za určené a sledované obdobie (vzor č. 2).

Vzor č. 1: Grafické znázornenie prehľadu splátok istiny/úrokov na najbližšie roky (určené obcou) v eurách

Vzor č. 2: Grafické znázornenie výšky dlhovej služby za určené a sledované obdobie

Uplatnenie novely zákona

Upozorňujem na skutočnos

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály