Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Právomoci obcí pri povoľovaní reklamných stavieb po novele stavebného zákona

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Príspevok sa zaoberá právami samosprávy v procese reklamných stavieb, pričom zámerom je poukázať na samosprávne kompetencie a zjednodušený výklad zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „stavebný zákon“). Príspevok objasňuje už účinné právo stavebného úradu prvého stupňa (obce) nepovoliť dodatočné odsúhlasenie (legalizáciu) reklamnej stavby.

Novela stavebného zákona (pozn. autora: zákon č. 292/2014 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 2. januára 2015) upravuje legalizáciu reklamných stavieb a pútačov a práve predmetom tohto príspevku je zákonný pohľad na reklamné stavby v zmysle novelizovaného právneho aktu. Aktuálna novela stavebného zákona (vykonaná zákonom č. 154/2015 Z. z.) je v účinnosti od 7. júla 2015 a obsahuje jedinú významnú zmenu zákona. Stavebník významnej investície, diaľnice, rýchlostnej cesty alebo železničnej dráhy preukazuje, že je vlastníkom pozemku, či má k nemu iné právo pred samotným vydaním povolenia.

Samospráve, ktorú zákon ustanovuje ako stavebný úrad (pôsobnosť tohto úradu je preneseným výkonom štátnej správy), tak priznáva právo na odstránenie nelegálnej stavby a včasné zasiahnutie, ktorého cieľom je minimalizovanie „vizuálneho smogu“ [Pozn. autora: vi­zuálny smog pochádza z anglického smog = smoke (dym) + fog (hmla) a latinského visual (zrakový, zrakom vnímaný) a predstavuje pojem pre zamorenie verejného priestoru agresívnou, nevkusnou, charakteru svojho okolia neprispôsobenou a veľkostne neprimeranou reklamou, umiestňovanou často aj nelegálne bez akéhokoľvek povolenia].

Definícia reklamnej stavby: „Reklamná stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou alebo upevnená strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ na zemi, alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu a ktorej funkciou je šírenie reklamných, propagačných, navigačných a iných informácií viditeľných z verejných priestorov.“

Reklamné stavby sa na účely zákona členia podľa veľkosti informačnej plochy:

  • na stavby, ktorých najväčšia informačná plocha je menšia ako 3 m2 (zákon ich kategorizuje ako jednoduché stavby) alebo
  • na stavby, ktorej najväčšia informačná plocha má veľkosť od 3 m2 do 20 m2,
  • prípadne aj stavby s plochou väčšou ako 20 m2.

V súvislosti s reklamnými stavbami pripomínam, že podľa aktuálnej novely stavebného zákona ich možno zaradiť medzi inžinierske stavby [§ 43a ods. 3 písm. r)

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály