Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Článok je informáciou o novelách zákona o podmienkach predaja na trhových miestach schválených a účinných v roku 2014. Vzhľadom na to, že legislatívne úpravy obidvoch noviel zákona o podmienkach predaja na trhových miestach navzájom bezprostredne súvisia, bolo účelné zapracovať ich do spoločného komentára.

Zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p. (ďalej len „zákon o podmienkach predaja na trhových miestach“) bol v prvom polroku 2014 novelizovaný dvoma novelami:

  • zákonom č. 101/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s účinnosťou od 1. júla 2014 (ďalej len „zákon č. 101/2014 Z. z.“),
  • zákonom č. 199/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 9. júla 2014 (ďalej len „zákon č. 199/2014 Z. z.“).

Novela zákona o podmienkach predaja na trhových miestach o zriadení trhového miesta je uvedená v Čl. I zákona č. 101/2014 Z. z. a v Čl. II. zákona č. 199/2014 Z. z.

Cieľom prvej novely zákona je zvýšiť efektivitu činnosti kontrolných orgánov a zabezpečiť spoluprácu a koordináciu všetkých zainteresovaných orgánov pri kontrole bezpečnosti a hygiene predaja na trhových miestach, tržníc a príležitostného trhu. Legislatívna úprava niektorých ustanovení tohto zákona reaguje na vývoj ekonomiky v Slovenskej republike a ostatných členských štátov aj v oblasti predaja na trhových miestach.

Dôležitým zámerom tejto novely je tiež zvýšiť ochranu spotrebiteľa vrátane uloženia sankcií za porušenie podmienok predaja na trhových miestach, spresniť podmienky ambulantného predaja, predaj potravín s dopadom na predávajúceho.

Zámerom druhej novely zákona bolo predovšetkým zrušenie obmedzení ambulantného predaja, ktoré ustanovila prvá novela tohto zákona s cieľom plne využiť rôzne nové druhy ambulantného predaja, napr. predaj z dvora, predaj z automatov alebo prevádzkovanie tzv. farmárskych trhov, ktoré sa v súčasnej dobe rozbiehajú a nadobúdajú svoj význam predajom najmä sezónnych poľnohospodárskych plodín a výrobkov, ale aj ostatných výrobkov.

Kým prvá novela je rozsiahlou novelou zákona, druhou sa len upravujú ustanovenia obmedzujúce ambulantný predaj vybraných druhov potravín, ktoré boli ustanovené prvou novelou. Upozorňujem na najdôležitejšie novelizované ustanovenia zákona:

K § 2 – Základné pojmy

Ust. § 2 upravuje základné pojmy vzťahujúce sa na tento zákon, ktorými sú definícia trhového miesta, tržnice, stánku s trvalým stanovišťom, ambulantného predaja a ďalších pojmov používaných v tomto zákone.

V § 2 ods. 1 písm. d) sa spresňuje príležitostný trh, na ktorom je sústredný predaj vlastných použitých výrobkov.

Znenie § 2 ods. 1 písm. f) upravuje novú definíciu stánku s trvalým stanovišťom, ktorým je stánok s celoročnou alebo sezónnou prevádzkou, ktorý musí spĺňať podmienky zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, tzn., že stánok s trvalým stanovišťom je považovaný za stavbu spojenú so zemou pevným základom umiestnený mimo priestoru trhoviska, na ktorý sa nevzťahuje trhový režim, t. j. je umiestnený mimo trhoviska na vlastnom alebo prenajatom priestranstve predávajúceho.

V § 2 ods. 2 sa rozširuje definícia trhového miesta aj na iné ako verejné priestranstvo alebo nebytový priestor, ktorý nie je prevádzkarňou, v ktorom sa uskutočňuje ambulantný predaj alebo príležitostný trh okrem predaja, ak ide o predaj vystavovateľov na veľtrhu alebo výstave alebo ak ide o predajnú akciu.

K § 3 – Zriadenie trhového miesta a predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály