Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pôsobnosť obce na úseku výrubu drevín

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

 Jednou z tém, na ktoré citlivo reaguje verejnosť a venujú jej zvýšenú pozornosť aj médiá, je téma výrubu drevín. Práva a povinnosti pri ochrane drevín upravuje zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v z. n. p. (ďalej len "zákon o ochrane prírody a krajiny"). Podľa § 47 ods. 3 zákona o ochrane prírody a krajiny sa na výrub dreviny vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody. Týmto orgánom je podľa § 69 ods. 1 písm. d) zákona o ochrane prírody a krajiny obec.

Základná zákonná požiadavka na súhlas na výrub dreviny
Základné požiadavky na vydanie súhlasu na výrub dreviny ustanovuje § 47 ods. 3 zákona o ochrane prírody a krajiny. Na výrub dreviny sa vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody, ak zákon o ochrane prírody a krajiny neustanovuje inak. Výnimky stanovuje zákon o ochrane prírody a krajiny v § 47 ods. 4 - teda prípady, keď sa súhlas na výrub drevín nevyžaduje. Súhlas na výrub dreviny sa môže vydať len v odôvodnených prípadoch, a to len po posúdení ekologických a estetických funkcií dreviny a vplyvov na zdravie človeka a so súhlasom vlastníka alebo správcu pozemku, prípadne nájomcu pozemku, ak mu takéto oprávnenie vyplýva z nájomnej zmluvy. Takýto súhlas sa vyžaduje, ak žiadateľom o výrub dreviny nie je vlastník, správca alebo nájomca pozemku. Výrub dreviny je možný len po vyznačení výrubu dreviny podľa § 47 ods. 8 zákona o ochrane prírody a krajiny.
Pôsobnosť obce
Orgánom ochrany prírody príslušným na vydanie súhlasu na výrub dreviny je podľa § 69 ods. 1 písm. d) zákona o ochrane prírody a krajiny obec.
Zákon o ochrane prírody a krajiny však ustanovuje možnosť okresného úradu si túto právomoc vyhradiť. V tomto prípade totiž nejde o samosprávnu pôsobnosť obce, ale o prenesený výkon miestnej štátnej správy. Podľa § 68 písm. h) zákona o ochrane prírody a krajiny si okresný úrad môže vyhradiť pôsobnosť obce vo veciach podľa § 47 a 48, ak sú na to závažné dôvody, najmä, ak sa má činnosť vykonávať na pozemkoch vo vlastníctve obcí, v územiach s druhým alebo tretím stupňom ochrany. V týchto prípadoch si okresný úrad môže vyhradiť pôsobnosť obce pri udeľovaní súhlasu na výrub dreviny, aby bol výkon miestnej štátnej správy objektívny (čo by pri pozemkoch vo vlastníctve obce nemuselo byť splnené), resp., aby boli zabezpečené záujmy štátu na ochranu prírody s vyšším stupňom ochrany.
Podľa § 69 ods. 3 zákona o ochrane prírody a krajiny, ak je na konanie o vydaní súhlasu na výrub dreviny príslušná obec, ktorá je zároveň žiadateľom o vydanie súhlasu na výrub dreviny, okresný úrad určí, ktorá obec vykoná konanie o vydanie súhlasu na výrub dreviny. Na rozdiel od § 68 písm. h), podľa ktorého si okresný úrad môže, ale nemusí, vyhradiť pôsobnosť obce, je v prípade § 69 ods. 3 zákona o ochrane prírody a krajiny okresný úrad povinný určiť inú obec, ktorá bude vo veci súhlasu na výrub dreviny rozhodovať. Účelom uvedeného ustanovenia je eliminácia neobjektívneho rozhodovania v prípadoch, keď žiadateľ o výrub (obec) ako účastník konania by bol rovnaký ako správny orgán, ktorý o výrube rozhodoval (tá istá obec).
Vo všeobecnosti však možno konštatovať, že základným orgánom ochrany prírody a krajiny, ktorý koná vo veci udelenia súhlasu na výrub dreviny, je obec v rámci preneseného výkonu miestnej štátnej správy. Preto je dôležité, aby konanie o vydanie súhlasu na výrub dreviny prebehlo podľa požiadaviek zákona o ochrane prírody a krajiny a ostatných dotknutých právnych predpisov.
Obec, ktorá vykonáva prenesený výkon štátnej správy vo veciach ochrany drevín, nepresadzuje v rozhodovacom procese záujmy uzemnej samosprávy, ale ako orgán ochrany prírody je povinná zabezpečovať a presadzovať celospoločenské záujmy za účelom ochrany drevín. Súhlas na výrub drevín by sa nemal realizovať automaticky len na základe podanej žiadosti, ale len v nevyhnutných prípadoch po posúdení zákonom o ochrane prírody a krajiny stanovených podmienok. Pre rozhodnutie, ktoré sa vydáva formou súhlasu, je charakteristická alternatívnosť jeho obsahu, teda súhlas na výrub drevín môže, ale tiež nemusí byť vydaný. Žiadateľ o výrub drevín nemá na vydanie súhlasu právny nárok. Plánovaná výstavba alebo iná stavebná činnosť na pozemkoch, kde rastú dreviny, nie je automatickým a relevantným dôvodom na súhlas s ich výrubom. Ak by to tak bolo, nebol by potrebný na ich výrub predchádzajúci súhlas orgánu ochrany prírody.
Konanie o vydaní súhlasu na výrub dreviny
Na konanie o vydaní súhlasu na výrub drevín sa vzťahuje zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "správny poriadok"). Správny poriadok sa na toto konanie vzťahuje, pretože zákon o ochrane prírody a krajiny neustanovuje nejaké výnimky, resp. odlišnosti od všeobe
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.