Príspevok analyzuje možnosti zavedenia triedeného zberu textilu v SR. Uvedenú požiadavku včlenil do oblasti právnej úpravy odpadového hospodárstva slovenský zákonodarca na základe záväzkov vyplývajúcich z európskej legislatívy. Analýza zohľadňuje začlenenie textilného odpadu v rámci komunálneho odpadu a zahŕňa aj potenciál produkcie následných výrobkov textilného recyklátu.
Obce by mali od roku 2025 zabezpečiť triedený zber aj na textil. Zakázať by sa malo tiež ukladanie bioodpadu z obchodov a distribúcie na skládku. Vyplýva to z novely zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odpadoch"), ktorú na jeseň minulého roku schválili poslanci Národnej rady SR. Zákon č. 372/2021 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 372/2021 Z.z."), ktorý predložilo Ministerstvo životného prostredia SR, reaguje aj na problémy aplikačnej praxe, najmä v oblasti nakladania s komunálnym odpadom v obciach. Zakázať by sa malo energetické zhodnocovanie odpadu po dotriedení, ak je možné ho ešte zrecyklovať. [1] Uvedená právna úprava tak bude zásadným spôsobom vplývať na realizáciu hierarchie odpadového hospodárstva a rovnako bude mať vplyv na postavenie územnej samosprávy na Slovensku.
K prijatiu uvedenej právnej úpravy pristúpil slovenský zákonodarca na základe požiadaviek smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/851 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2008/98/ES o odpade (ďalej len "smernica 2018/851). Uvedená smernica zmenila obsah smernice 2008/98/ES (ďalej len "smernica o odpade"). Preambula k smernici 2018/851 uvádza, že smernica o odpade nevystihovala podstatu požiadaviek na zavedenie skutočného obehového hospodárstva. Jej obsah bolo preto potrebné zmeniť nielen v záujme ochrany životného prostredia a zdravia ľudí, ale aj za účelom zabezpečenia rozvážneho, efektívneho a rozumného využívania prírodných zdrojov a zlepšenia využívania obnoviteľných zdrojov energie. Jedným z hlavných politických a ekonomických motívov k prijatiu uvedenej legislatívy bolo zníženie závislosti Únie od dovážaných zdrojov. Únia si tak nielen politicky, ale aj právne uvedomuje povahu odpadu ako suroviny a vidí v ňom priestor pre poskytovanie nových hospodárskych príležitostí a zabezpečenie dlhodobej konkurencieschopnosti európskych trhov. V kontexte uvedených súvislostí tak Únia tvrdí, že doterajšie právne predpisy sa v dostatočnej miere nezameriavali na životný cyklus výrobkov, a to tak, aby chránili zdroje a uzatvárali kruh tohto životného cyklu. Používanie zdrojov efektívnejším spôsobom má zároveň podľa európskych legislatívcov priniesť významné čisté úspory podnikom, verejným orgánom a spotrebiteľom Únie, pričom by sa mohli znížiť aj celkové ročné emisie skleníkových plynov.
Únia tak v podstate kritizovala ciele, ktoré ustanovila smernica o odpade pre oblasť prípravy odpadu na opätovné použitie a recyklácie. Ciele by sa mali posilniť tak, aby lepšie zohľadňovali ambíciu Únie prejsť na obehové hospodárstvo. Ustanovenie čl. 11 ods. 2 písm. a) smernice o odpadoch zakotvilo právny základ pre dosahovanie cieľov recyklácie a opätovného použitia. Podľa uvedeného ustanovenia:
„S cieľom splniť ciele tejto smernice a priblížiť sa k európskej recyklačnej spoločnosti s vysokou úrovňou účinnosti zdrojov členské štáty prijmú príslušné opatrenia zamerané na dosiahnutie týchto cieľov:
a) do roku 2020 sa zvýši príprava na opätovné použitie a recykláciu odpadu z domácností ako papier, kov, plasty a sklo a podľa možnosti z iných zdrojov, pokiaľ tieto zdroje obsahujú podobný odpad ako odpad z domácností, najmenej na 50 % podľa hmotnosti;“
Zároveň európska legislatíva poukazovala na určité rozpory v požiadavkách a pôsobnosti smernice o odpade k osobitným predpisom. Únia mala na mysli predovšetkým smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov (ďalej len "smernica 2018/2001") a taktiež nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 z 18. decembra 2006 o registrácii, hodnotení, autorizácii a obmedzovaní chemických látok (REACH) a o zriadení Európskej chemickej agentúry, o zmene a doplnení smernice 1999/45/ES a o zrušení nariadenia Rady (EHS) č. 793/93 a nariadenia Komisie (ES) č. 1488/94, smernice Rady 76/769/EHS a smerníc Komisie 91/155/EHS, 93/67/EHS, 93/105/ES a
2000/21/ES(ďalej len "nariadenie REACH").
Smernica 2018/2001 predovšetkým pou
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).