Najneskôr do 5. júla 2020 by mali vo väčšine vstúpiť do účinnosti legislatív členských štátov EÚ zmeny ako nové definície, vyššie recyklačné ciele, minimálne požiadavky na systémy rozšírenej zodpovednosti výrobcov, rozšírenie povinného triedeného zberu pre textil do konca roku 2025 či boj s potravinovým odpadom, ktoré prináša tzv. odpadový balík.
Tento odpadový balík tvorí smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/849 z 30. mája 2018, ktorou sa menia smernice 2000/53/ES o vozidlách po dobe životnosti, 2006/66/ES o batériách a akumulátoroch a použitých batériách a akumulátoroch a 2012/19/EÚ o odpade z elektrických a elektronických zariadení; smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/850 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 1999/31/ES o skládkach odpadov; smernica Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2018/851 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2008/98/ES o odpade a smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/852 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 94/62/ES z 20. decembra o obaloch a odpadoch z obalov.
Odpadový balík a ďalšie požiadavky pre "harmonizovanejšiu" implementáciu smerníc
Zmeny tzv. odpadového balíka, ktorý dopĺňa 6 odpadových smerníc, sú známe najmä vďaka transpozíciám do národných legislatív jednotlivých členských štátov. Tie vyvolali vášnivé debaty na všetkých frontoch, od municipalít cez zberové spoločnosti, recyklátorov, organizácie vykonávajúce povinnosti vyplývajúce z rozšírenej zodpovednosti výrobcov, výrobcov vyhradených výrobkov, konzultantov v odpadovom hospodárstve či samotných pôvodcov odpadov. Medzi najdiskutovanejšie v prostredí SR patria povinnosť upravovať odpad pred jeho umiestnením na skládke odpadu, vážiace systémy na zvozových autách či zosúladenie definície komunálneho odpadu. Na druhej strane je tu však otázka informovanosti o všetkých súvisiacich dokumentoch. Tie by mali smernice dotvárať a určovať jednotné postupy ich implementácie do národných legislatív, a tak ich zavedenie do praxe zjednodušiť (napr. bod výpočtu, kedy materiály z komunálneho odpadu vstupujú do činnosti recyklácie či bod merania alebo cieľové a necieľové materiály, a iné). Revidované smernice sa na ne odkazujú spolu s termínmi, kedy mali byť prijaté, ako napríklad v znení:
"Komisia do (termínu) prijme vykonávacie akty...". "Komisia do (termínu) prijme delegované akty s cieľom doplniť túto smernicu...". "Komisia preskúma údaje ...". "Komisia predloží ...". "Komisia zváži stanovenie cieľov...". "Komisia do (termínu) vypracuje usmernenia s cieľom napomáhať a uľahčovať členským štátom...". [1 -4].
Obrázok 1 Časť vykonávacích a delegovaných aktov rámcovej smernice o odpade, ktoré mali byť prijaté do 31. marca 2019 spolu s reálnymi termínmi schválenia
Vykonávací akt o metodike a vykazovaní údajov o opakovanom použití výrobkov v súlade s čl. 9 ods. 7 a čl. 37 ods. 7 smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc, ktorý mal byť zverejnený do 31. marca 2019, bol ešte len 16. júna 2020 navrhnutý ako bod programu
Výboru pre prispôsobenie sa vedeckému a technickému pokroku a implementáciu smernice
2008/98/ES o odpade spadajúceho pod Európsku komisiu, Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie. O tom, či bol a s akým výsledkom prerokovaný, si budeme musieť ešte chvíľu počkať [5].
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) z 5. júna 2019 o znižovaní vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie
(ďalej len "smernica SUP")
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).