Evidencia odpadov a vykazovanie udržateľnosti podnikov

Vydáno: 14 minút čítania
Článok sa venuje problematike povinnej evidencie odpadov na Slovensku a jej súladu s novými požiadavkami na vykazovanie udržateľnosti podnikov podľa európskej legislatívy. Autor analyzuje právne povinnosti držiteľov odpadu podľa zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“) a vykonávacích vyhlášok, pričom poukazuje na limity súčasného systému vedenia evidencie a ohlasovania údajov. Ten síce zabezpečuje štatistické dáta pre štátne orgány, no nepokrýva v plnom rozsahu informácie, ktoré firmy budú musieť povinne zverejňovať v rámci vykazovania o udržateľnosti - najmä údaje o finálnych metódach zhodnocovania a zneškodňovania odpadu. Pôvodca odpadu tieto dáta často nepozná, keďže jeho odpad prechádza cez sprostredkovateľov alebo zberné dvory, kde sa mieša s inými odpadmi. Legislatíva síce umožňuje tieto informácie od odberateľov vyžiadať, no ide o administratívne náročný proces. Nová vyhláška účinná od roku 2026 zavádza podrobnú priebežnú elektronickú evidenciu a nahlasovanie údajov, čo zlepší tok dát smerom k štátu, avšak nezabezpečí plnohodnotnú informovanosť podnikov o finálnom nakladaní s ich odpadom.
Vedenie evidencie odpadov je pre podniky na Slovensku povinnosťou už pomerne dlhú dobu. Táto povinnosť vychádza zo štatistických a regulačných záujmov a vyplýva nám z európskej legislatívy. Firmy teda evidujú priebežne množstvo odpadu, ktorý produkujú a komu ho odovzdávajú. V mnohých prípadoch sa však nedozvedia, kde ich odpad skončil. Môže to byť z rôznych objektívnych aj subjektívnych dôvodov. V prvom rade odberateľ odpadu, ktorý ho zbiera od viacerých subjektov a následne triedi a zhodnocuje alebo likviduje, nemôže s určitosťou povedať, ktorý odpad patrí ktorému dodávateľovi. V druhom rade je to v praxi často aj z dôvodu neochoty prezradiť, čo sa s vyzbieranými odpadmi v skutočnosti deje pod zámienkou ochrany obchodných partnerov. Firmy teda evidenciu z povinnosti vedú, v prípade prekročenia zákonného hmotnostného limitu následne súhrnné údaje ohlásia zodpovednému orgánu, ktorý tieto dáta zbiera a vypracúva z nich celonárodné štatistiky. Informácia o tom, kde a ako skončil odpad každého jedného podniku, sa však často stráca.
S prichádzajúcou novou povinnosťou vykazovania udržateľnosti podnikov teda nastáva priestor pre otázku, či je povinnosť vedenia evidencie odpadov v súčasnej podobe dostatočná aj pre splnenie nových povinností spojených s vykazovaním udržateľnosti podnikov. V tomto článku sa bližšie pozrieme na právnu úpravu evidencie odpadov a rozsah informácií, ktoré musí obsahovať, a rozanalyzujeme, či je aktuálna právna úprava vedenia evidencie odpadov v súlade s požiadavkami na vykazovanie udržateľnosti podnikov podľa prislúchajúcej legislatívy EÚ.
 
Vykazovanie udržateľnosti podnikov podľa nariadenia CSRD
Európsky parlament v roku 2022 schválil smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2464 zo 14. decembra 2022, ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 537/2014, smernica

Související dokumenty

Súvisiace články

Recyklácia plastového odpadu
Možnosti spracovania biologicky rozložiteľného odpadu v obciach
Kedy látka alebo vec prestáva byť odpadom?
Triedením a množstvovým zberom možno platiť za odpady menej
Má sa výkopová zemina považovať za odpad alebo nie?
Prípustné hodnoty hluku pre mobilné zariadenie
Odpad z plastov a betón
Vedci vyzývajú na globálny tlak na odstránenie vesmírneho odpadu
Miera vytriedenia v jednotlivých obciach a jej vplyv na produkciu zmesového komunálneho odpadu
Ako dosiahnuť, aby začali ľudia triediť
Využívanie odpadov na energetické účely
100 analýz triedeného zberu
Odpady z obalov z domácností a odpady z neobalových výrobkov analyzované vo vybraných mestách Slovenska (2.)
Zodpovednosť ľudí za viac ako 90 % svetových ropných škvŕn
Čo sa stane s odpadom po vyčistení ropnej škvrny?
Prinesie váženie odpadov nové čierne skládky?
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Plážový littering

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Miestne dane a poplatky
Opravná položka k nedokončenej investícii
Odovzdanie starých strojov do zberných surovín
Poplatok za komunálny odpad
Fakturácia zahraničnej osobe registrovanej podľa § 5
Režim DPH pri predaji majetku kúpeného ako oslobodeného od DPH
Odpisovanie skládky
Daňové tajomstvo
Miestne dane za náhradné pozemky
Registrácia pre DPH v ČR
Miesto dodania služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť
Dotácia z rozpočtu obce

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
366/2015 Z.z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti
371/2015 Z.z. , ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch