Pozornosť venovaná znižovaniu potravinového odpadu v potravinárskom odvetví a v maloobchode predstavuje príležitosti pre zvýšenie potravinovej bezpečnosti, ochranu prírodných zdrojov a zmiernenie nepriaznivých účinkov na klímu. Nespotrebované potraviny dopravované na skládky produkujú metán, ktorý má o 25 % silnejšie účinky ako oxid uhličitý. V celosvetovom meradle sa potravinový odpad podieľa 10 % na celkových emisiách oxidu uhličitého. Najväčšie množstvo potravinového odpadu nevzniká v rámci jednotlivých potravinárskych podnikov, ale je výsledkom vzájomného pôsobenia iných faktorov. V príspevku uvedieme niekoľko konkrétnych príkladov postupov a nápadov zameraných na redukciu potravinového odpadu, ktoré uplatňujú významné potravinárske a maloobchodné potravinárske spoločnosti.
K redukcii potravinového odpadu výrobcovia potravín používajú najmä technologické vylepšenia vo výrobných prevádzkach, biotechnologické inovácie a najmodernejšie obalové materiály, ktoré predlžujú čerstvý vzhľad a trvanlivosť potravín. Ďalšiu možnosť znižovania potravinového odpadu predstavuje darovanie nepredaných potravinárskych výrobkov charitatívnym organizáciám, predaj potravín s blížiacim sa termínom minimálnej trvanlivosti za znížené ceny, sponzorovanie spoločenských podujatí, poskytovanie vzdelávania a poradenstva maloobchodníkom a spotrebiteľom. Veľké potravinárske spoločnosti sa združujú do záujmových organizácií a platforiem, ktorých cieľom je zapojenie všetkých článkov potravinového reťazca (prvovýrobcov, skladovateľov, výrobcov, dopravcov, veľkoobchodníkov, maloobchodníkov, spotrebiteľov) do aktivít cielených na znižovanie potravinového odpadu. Veľké potravinárske korporácie začali uplatňovať najmodernejšie technológie umelej inteligencie s cieľom zlepšovania plánovania objemu výroby na základe rôznych parametrov, stanovovania optimálnej veľkosti skladových zásob, nastavovania najvhodnejších podmienok teploty a vlhkosti v skladoch a v chladiacich dopravných prostriedkoch. Používajú simulačné softvéry pre odhadovanie plánovaného objemu výroby jednotlivých typov potravinárskych výrobkov pre daný odberateľský región s prihliadaním na lehoty trvanlivosti. Pridávaním inovatívnych enzýmov do potravinárskych výrobkov rýchlo podliehajúcich skaze zlepšujú ich kvalitatívne parametre a predlžujú trvanlivosť.
Aplikácie dynamických cien, ktoré používajú potravinové reťazce a on-line obchody s potravinami, pomáhajú znižovať množstvo potravinového odpadu. Počítačové programy stanovujú ceny potravín, ktoré rýchlo podliehajú skaze, na základe čerstvosti. Navrhujú znížiť ceny ovocia, zeleniny, pečiva a ďalších rýchlo sa kaziacich potravín, keď sa blíži dátum trvanlivosti. Výsledkom je väčší objem predaja, spotrebitelia platia nižšie sumy za potraviny a v konečnom dôsledku sa vytvorí menej potravinového odpadu. Významnými príčinami vzniku potravinového odpadu v potravinárskom priemyslu sú pomerne vysoká fluktuácia pracovníkov v odvetví potravinárstva, nedostatočné vyškolenie v oblasti spravovania odpadu, nepredvídateľné správanie odberateľov, zmluvné dohody v dodávateľskom reťazci a očakávania spotrebiteľov na dlhé lehoty čerstvosti a dokonalého vzhľadu potravinárskych výrobkov. K dosiahnutiu cieľa znižovania množstva potravinového odpadu odvážaného na skládky treba aplikovať nové riešenia a technológie, zväčšiť objem darovaných potravín zraniteľným skupinám obyvateľstva a recyklovať formou kompostovania, výroby živočíšnych krmív a výroby alternatívnej tepelnej energie. Poskytnutie daňových stimulov výrobcom a predajcom za darovanie potravín zvyšuje opätovné prerozdeľovanie potravín ľuďom s veľmi nízkymi príjmami. Mnohé nadnárodné potravinárske a obchodné spoločnosti majú vypracované plány trvalej udžateľnosti výroby a obehovej ekonomiky vrátane redukcie objemu potravinového odpadu.