Obsah rozhodnutia vydaného obcou a jeho podpisovanie

Vydáno: 23 minút čítania
Obce vystupujú ako správne orgány a ich rozhodnutia majú právne dôsledky, ale len vtedy, ak sú vydané a podpísané v súlade so zákonom. Článok podrobne vysvetľuje, čo všetko musí rozhodnutie obce obsahovať, kto ho môže podpísať, ako prebieha dokazovanie a čo platí v konaní pred spoločným obecným úradom či pri správe miestnych daní a poplatkov.
V správnom procese má obec právne postavenie správneho orgánu. O právach, právom chránených záujmoch a právnych povinnostiach obyvateľov obce rozhoduje obec vydaním rozhodnutia. Rozhodnutie obce musí obsahovať jednotlivé obligatórne obsahové súčasti, dané právnou úpravou. Rozhodnutie obce musí byť taktiež doručené účastníkovi správneho konania do vlastných rúk. Primárne môžu rozhodnutia obce v správnom konaní podpisovať starostovia obcí, ale aj nimi písomne poverené osoby.
 
Podklady pre rozhodnutie obce v správnom procese
V súlade s § 32 ods. 1 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len „správny poriadok“) je obec povinná zistiť presne a úplne skutočný stav veci a za tým účelom si obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie. Pritom nie je viazaná len návrhmi účastníkov konania.
Podkladom pre obsah rozhodnutia obce v správnom procese sú jednotlivé dôkazy, ktoré obec nadobudla právne súladným spôsobom. Právnu súladnosť procesu dokazovania požaduje aj § 3 ods. 1 správneho poriadku, na základe ktorého obce postupujú v konaní v súlade so zákonmi a inými právnymi predpismi. Obce ako správne orgány sú povinné chrániť záujmy štátu a spoločnosti, práva a záujmy fyzických osôb a právnických osôb a dôsledne vyžadovať plnenie ich povinností.
V § 34 ods. 2 správny poriadok ustanovuje jednotlivé dôkazy demonštratívnym právnym výpočtom. V tomto prípade teda nejde o taxatívny právny výpočet a je možné, aby obec, ktorá je správny orgán, vykonala aj iné dôkazy, ktoré správny poriadok výslovne neustanovuje, ale ktoré môžu prispieť k objasneniu skutočného stavu veci, ktorá sa prejednáva pred obcou ako správnym orgánom.
Správny poriadok ustanovuje nasledujúce dôkazy:
-
výsluch svedkov,
-
znalecké posudky,
-
listiny,
-
ohliadku,
-
čestné vyhlásenie, pričom v súlade s § 39 ods. 1 správneho poriadku obec môže namiesto dôkazu pripustiť čestné vyhlásenie účastníka konania, pokiaľ osobitný zákon neustanovuje inak.
V rámci dôkazného konania pred obcou sa musí striktne uplatňovať zásada objektívneho zistenia skutočného stavu veci, ktorá je ustanovená v § 3 ods. 5 správneho poriadku a požaduje, aby rozhodnutie obce vychádzalo zo spoľahlivo zisteného skutkového stavu veci, ktorý je výsledkom riadne prebehnutého procesu dokazovania v správnom konaní.
Pritom obce taktiež dbajú o to, a

Související dokumenty

Súvisiace články

Opravné prostriedky proti rozhodnutiu obce podľa § 5 Občianskeho zákonníka
Štádiá správneho konania, príklady
Podklady pre rozhodnutie obce v správnom konaní
Obsah rozhodnutia obce v správnom konaní
Základné pravidlá správneho konania uplatňované obcou
Rozhodnutie o povolení používať miestnu komunikáciu obce na parkovacie účely - vzor
Výpoveď svedka v správnom procese pred obcou
Predvolanie a predvedenie svedka v správnom konaní pred obcou
Rozhodovanie o podanom odvolaní v správnom procese
Obsah a doručovanie rozhodnutia obce v správnom konaní
Procesný postup obce po podaní odvolania
Trovy správneho procesu pred obcou
Vybrané problémy samospráv pri aplikovaní infozákona
Obsah a podklady pre rozhodnutie obce v správnom procese
Posúdenie podania obcou v správnom procese
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (9. časť)
Predpoklady poskytnutia daňovej úľavy obcou
Nedodržanie termínu splatnosti faktúr – penalizácia
Povinnosti obce vyplývajúce z novely zákona o podmienkach predaja na trhových miestach

Súvisiace otázky a odpovede

Denný stacionár - účtovanie
Rozhodnutie o spojení veci
Deň doručenia rozhodnutia
Vyznačenie právoplatnosti na rozhodnutí o prerušení konania
Určenie dane podľa pomôcok na dani z nehnuteľnosti
Uložiť pokutu za oneskorené podanie daňového priznania?
Sankčný úrok za oneskorenú úhradu dane
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Dočasné preradenie administratívneho zamestnanca na pozíciu operátora
Čerpanie dovolenky pred nástupom na materskú dovolenku
Živnostník a s.r.o. ako dodávatelia
Pomoc rodinného príslušníka
Názov otázky
Prepočet dovolenky
Je možné urobiť zmenu úvazku pedagogických zamestnancov aj v priebehu školského roka?
Nárokovateľnosť § 82 ods. 5 zákona č. 138/2019 riaditeľom školy počas jeho funkčného obdobia.
Vymenovanie riaditeľa školy zriaďovateľom na základe návrhu rady školy a jeho reálny nástup do funkcie.
Zverejňovanie dohôd

Súvisiace predpisy

71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)
40/1964 Zb. Občiansky zákonník
305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente)
369/1990 Zb. o obecnom zriadení
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch
563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
447/2015 Z.z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov