V príspevku sa venujeme výpočtu výsledku hospodárenia obce za rok 2024. V procese zostavenia záverečného účtu ide o najdôležitejšiu povinnosť obce, ktorá má vplyv aj na jej hospodárenie v roku 2025. Uvedieme niekoľko praktických príkladov výpočtu výsledku hospodárenia obce.
Súčasťou zostavenia záverečného účtu obce je zistenie výsledku hospodárenia obce. Podľa § 16 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z.z.“) obec má povinnosť usporiadať svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám - podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli prostriedky svojho rozpočtu; ďalej usporiadať finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.
______________________________
Obec v rámci finančného usporiadania svojho rozpočtového hospodárenia zostaví bilanciu príjmov a výdavkov vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe tejto bilancie príjmov a výdavkov obec zistí, ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárila, vypočíta výsledok rozpočtového hospodárenia.
______________________________
Výsledkom hospodárenia obce môže byť prebytok rozpočtu alebo schodok rozpočtu. Pre výpočet výsledku hospodárenia sa do príjmov rozpočtu obce započítavajú len bežné a kapitálové príjmy (bez príjmových finančných operácií) a do výdavkov rozpočtu obce sa započítavajú len bežné a kapitálové výdavky (bez výdavkových finančných operácií).
Prebytok rozpočtu
Prebytkom rozpočtu obce je kladný rozdiel medzi príjmami rozpočtu obce a výdavkami rozpočtu obce. Prebytok rozpočtu je potrebné pre tvorbu peňažných fondov upraviť v zmysle § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z., podľa ktorého ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu (ŠR), z rozpočtu Európskej únie (EÚ) alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. zákona z tohto prebytku vylučujú.
______________________________
Podľa § 16 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.z. má samospráva povinnosť nevyčerpané účelovo určené prostriedky previesť na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradiť do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu, ich použitie na určený účel je výdavkom rozpočtu v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
______________________________
Príklad č. 1:
Rozpočtové hospodárenie obce v tis. €:
Rozpočet obce |
Príjmy |
Výdavky |
Prebytok rozpočtu |
Bežný rozpočet |
20 000 |
18 000 |
2 000 |
Kapitálo |