Narušenie hospodárskej súťaže obcou z hľadiska DPH

Vydáno: 15 minút čítania
Orgány verejnej moci majú postavenie zdaniteľnej osoby vždy, keď vykonávajú činnosti, ktoré sú vymenované v prílohe č. 8 zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon o DPH"), a tieto činnosti nevykonávajú v zanedbateľnom rozsahu.
Podľa prílohy č. 8 zákona o DPH ide o nasledujúce činnosti: telekomunikačné služby, dodanie vody, plynu, elektriny a tepla, preprava tovaru, prístavné a letiskové služby, preprava osôb, dodanie nového tovaru vyrobeného na predaj, činnosti pôdohospodárskych sprostredkovateľských agentúr, organizovanie obchodných veľtrhov a výstav, skladovanie, reklamné služby, služby cestovného ruchu, prevádzkovanie predajní a jedální pre zamestnancov, činnosti verejnoprávnej televízie a rozhlasu iné, ako sú uvedené v § 36 zákona o DPH.
______________________________
Podľa Súdneho dvora EÚ zistenie protiprávneho dodania elektrickej energie orgánom verejnej moci je potrebné považovať za dodanie, ktoré nepatrí do rámca činnosti zanedbateľného charakteru, a preto musí podliehať DPH.
______________________________
 
Právny základ
Orgány verejnej moci podľa smernice 
2006/112/ESz 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len "smernica o DPH"). Podľa článku 2 písm. a) smernice o DPH dani z pridanej hodnoty podlieha dodanie tovaru za protihodnotu na území členského štátu zdaniteľnou osobou, ktorá koná ako taká. Zdaniteľná osoba je každá osoba, ktorá nezávisle a na akomkoľvek mieste vykonáva ekonomickú činnosť, odhliadnuc od účelu alebo výsledkov tejto činnosti (článok 9 ods. 1 smernice o DPH).
Ekonomická činnosť je každá činnosť výrobcov, obchodníkov alebo osôb poskytujúcich služby vrátane ťažobných a poľnohospodárskych činností a činností pri výkone slobo

Související dokumenty

Súvisiace články

Refakturácia energie s DPH alebo bez DPH?
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (II.)
Vyvolané investície z hľadiska účtovníctva a dane z pridanej hodnoty
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Novely opatrení pre samosprávu
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (III.)
Dotácie na verejnoprospešné práce a ich vplyv na odpočítanie DPH
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Obec a platenie zrážkovej dane z majetku
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Tvorba rozpočtu obce – legislatívne východiská
Účtovné a daňové odpisy (I.)
Účtovanie v centrách voľného času
Účtovné a daňové odpisy (II.)
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Vyčíslenie DPH na faktúre
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Rovnaký termín doručenia oznámenia o daňovej kontrole a podania dodatočného daňového priznania
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Lehota na vydanie rozhodnutia
Kúpa nepojazdného osobného automobilu
Výpočet nebytového priestoru pre daň z nehnuteľnosti
DPH
Použitie výnosu z poplatku za rozvoj
Daň z nehnuteľnosti a poplatok za odpad
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Miestny poplatok za komunálne odpady
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Rozhodnutie - vyrubenie dane z nehnuteľnosti
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Daň z nehnuteľností a daňové priznanie
Povinnosť používania elektronickej registračnej pokladnice u zahraničných osôb