Vyvolané investície z hľadiska účtovníctva a dane z pridanej hodnoty

Vydáno: 12 minút čítania
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky sa v roku 2023 zaoberal témou vyvolaných investícií a obcí, VÚC v rámci plánovania kontrol zameraných na majetok, hospodárenie subjektov územnej samosprávy. Pri tejto téme spolupracoval s Ministerstvom financií SR a Finančnou správou SR.
Pre investora investícia predstavuje majetok, ktorý nie je určený k priamej spotrebe, ale k tvorbe ďalšieho majetku, ktorý investor ponúka na trhu vo forme tovaru alebo služieb. Investor obetuje finančné prostriedky s cieľom obstarania majetku, ktorý bude dlhodobo investorovi (podniku) prinášať vyššie ekonomické úžitky. Vyvolaná investícia má vo väčšine prípadov charakter hmotnej investície - dlhodobého hmotného majetku.
V účtovníctve investora sú vyvolané investície súčasťou obstarávacej ceny hlavnej investície. To znamená, že pri bezodplatnom prevode vlastníctva vyvolanej investície investor vo svojom účtovníctve neeviduje úbytok hodnoty investície (hlavnej investície a vyvolanej investície), ale ju realizuje na analytickej úrovni, čím dodrží § 8 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len "zákon o účtovníctve").
Subjekt územnej samosprávy ako nový vlastník vyvolanej investície účtuje o nej ako o bezodplatne prijatom dlhodobom majetku a oceňuje ju reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 2 zákona o účtovníctve v zmysle § 25 ods. 1 písm. d) zákona o účtovníctve.
______________________________
Subjekty verejnej správy vrátane obcí, vyšších územných celkov (ďalej len "VÚC") majú povinnosť uvádzať vo svojej zostavenej účtovnej závierke v poznámkach informáciu o vyvolaných investíciách podľa článku VII - 1 Iné aktíva a iné pasíva - písm. e). Táto povinnosť sa týkala zostavenej účtovnej závierky obce, VÚC k 31.12.2023 (opatrenie MF SR z 24. októbra 2023 č. MF/13542/2023-36).
______________________________

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (II.)
Refakturácia energie s DPH alebo bez DPH?
Účtovné a daňové odpisy (I.)
Účtovné a daňové odpisy (II.)
Výstavba elektrickej nabíjacej stanice
Obec a platenie zrážkovej dane z majetku
Novely opatrení pre samosprávu
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (III.)
Dotácie na verejnoprospešné práce a ich vplyv na odpočítanie DPH
Narušenie hospodárskej súťaže obcou z hľadiska DPH
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Posúdenie stavebného pozemku pri zdanení daňou z nehnuteľnosti
Účtovanie v centrách voľného času
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Tvorba rozpočtu obce – legislatívne východiská
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Kúpa nepojazdného osobného automobilu
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Rovnaký termín doručenia oznámenia o daňovej kontrole a podania dodatočného daňového priznania
Vyčíslenie DPH na faktúre
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Lehota na vydanie rozhodnutia
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Výpočet nebytového priestoru pre daň z nehnuteľnosti
DPH
Použitie výnosu z poplatku za rozvoj
Daň z nehnuteľnosti a poplatok za odpad
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Miestny poplatok za komunálne odpady
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Rozhodnutie - vyrubenie dane z nehnuteľnosti
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Odtlačok úradnej pečiatky
Doručovanie úradných písomností
Obec ako správca trhového miesta