Rozpočtové provizórium v podmienkach obce

Vydáno: 13 minút čítania

V príspevku sa venujeme problematike rozpočtového provizória, v ktorom sa na začiatku roku 2023 ocitlo viacero samospráv. Upozorníme na povinnosti samosprávy pri hospodárení v rozpočtovom provizóriu a odpovieme na časté otázky spojené s uplatňovaním pravidiel rozpočtového provizória v praxi.

Legislatívne je hospodárenie obce v rozpočtovom provizóriu upravené v
§ 11 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z."). Podľa cit. právnej úpravy, ak nie je rozpočet obce na nasledujúci rozpočtový rok schválený orgánom obce príslušným podľa osobitných predpisov do 31. decembra bežného roka, hospodári obec podľa schváleného rozpočtu obce predchádzajúceho rozpočtového roka, pričom výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória nesmú v každom mesiaci rozpočtového roka prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu obce predchádzajúceho rozpočtového roka. Z uvedeného vyplýva, že ak do konca bežného rozpočtového roka nedôjde k schváleniu rozpočtu na nasledujúci rozpočtový rok, obec hospodári v nasledujúcom rozpočtovom roku v rozpočtovom provizóriu.
Otázka č. 1:
Zastupiteľstvo obce bolo zvolané dvakrát v priebehu decembra 2022, avšak ani raz nebolo uznášania schopné. Malo rokovať o rozpočte, avšak to nebolo možné. Mohol by v tomto prípade schváliť rozpočet obce starosta, keďže obecné zastupiteľstvo nebolo uznášaniaschopné?
Podľa § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet obce, ktorý je základom jej finančného hospodárenia. Obec má povinnosť predložiť rozpočet na schválenie oprávnenému orgánu, ktorým je podľa

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie rezervného fondu, peňažných fondov v obciach a VÚC
Záverečný účet obce
Obstaranie majetku z prostriedkov štátneho rozpočtu z účtovného hľadisk
Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Účtovanie výsledku hospodárenia v obci
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2020 – 2022
Prenesené kompetencie
Schodok obce – spôsob financovania a finančná kontrola
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly
Zostavenie a tvorba rozpočtu obce
Rozpočtové provizórium
Nevyčerpané prostriedky obce
Prebytok rozpočtu obce
Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2018 – 2020
Zostavenie rozpočtu na prelome rokov 2018/2019 v otázkach a odpovediach
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Združené prostriedky obce
Príspevok poskytnutý na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu

Súvisiace otázky a odpovede

Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Použitie kódu zdroja 43
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Doplnenie otázky 5331
Účtovanie vkladu v novovzniknutej s.r.o.
Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Postup vzájomného započítania pohľadávok
Účtovanie pôžičky v obci
Dotácie obce právnickej osobe
Dotácie z rozpočtu obce
Vykonávanie predbežnej a priebežnej finančnej kontroly
Dotácia – zmena rozpočtu obce
Poslanci obecného zastupiteľstva a tvorba rozpočtu
Poskytnutie transferu z rozpočtu
Budovanie kanalizácie
Tvorba rezervného fondu
Úprava rozpočtu
Úprava rozpočtu

Súvisiace predpisy

583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
369/1990 Zb. o obecnom zriadení
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
56/2012 Z.z. o cestnej doprave
493/2011 Z.z. o rozpočtovej zodpovednosti