Povinnosti obce pri zostavení viacročného rozpočtu na roky 2020 – 2022

Vydáno: 14 minút čítania

V príspevku sa venujeme príprave najdôležitejšieho dokumentu, ktorý je základom finančného hospodárenia obce – rozpočtu obce na roky 2020 – 2022. Obce upozorníme na dôležité zákonné povinnosti, ktoré súvisia s procesom zostavenia návrhu viacročného rozpočtu obce na roky 2020 – 2022 (ďalej len „rozpočet“).

Legislatívna úprava

Legislatívnou normou, ktorá upravuje proces zostavenia rozpočtu je:

  • zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., podľa ktorého obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet, ktorý je základom jej finančného hospodárenia;
  • zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), ktorý upravuje postavenie a obsah rozpočtu, členenie rozpočtu obce a rozpočtové pravidlá pri zostavovaní rozpočtu obce;
  • zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“), ktorý upravuje povinnosť uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu,
  • ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti (ďalej len „ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti“), ktorý vymedzuje pravidlá rozpočtovej zodpovednosti, ktoré musí obec pri zostavovaní rozpočtu dodržiavať;
  • „Príručka na zostavenie rozpočtu na roky 2020 až 2022“, ktorú vydalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/009168/2019-411; pre obce je dôležitá najmä príloha č. 1, ktorá obsahuje kódy zdrojov.

K legislatívnym východiskám tvorby rozpočtu ďalej patria najmä:

  • zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
  • nariadenie vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.

Viacročný a programový rozpočet

1. Obec má povinnosť zostaviť rozpočet ako viacročný rozpočet, ktorý budú tvoriť:

  1. rozpočet obce na rok 2020,
  2. rozpočet obce na rok 2021,
  3. rozpočet obce na rok 2022.

Táto povinnosť obci vyplýva z § 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Základnou súčasťou viacročného rozpočtu je rozpočet na rok 2020. Obec pri jeho zostavovaní vychádza z vývoja hospodárenia predchádzajúcich rokov a najmä z predpokladaného výsledku hospodárenia roka 2019. Ďalšou súčasťou viacročného rozpočtu sú rozpočty na roky 2021 a 2022, v ktorých obec zohľadní nielen predchádzajúci vývoj hospodárenia, ale zakomponuje aj ciele zo strednodobých programov, koncepcií a stratégií rozvoja obce.

Pre obec je záväzný rozpočet na rok 2020, čo v praxi znamená, že tento rozpočet schváli obecné zastupiteľstvo. Rozpočet na ďalšie dva rozpočtové roky je orientačný a nemá záväzný charakter. V praxi to znamená, že sa v obecnom zastupiteľstve neschvaľuje, ale ho zastupiteľstvo berie na vedomie.

Vzor uznesenia obecného zastupiteľstva:


UZNESENIE OBECNÉHO ZASTUPITEĽSTVA

Obecné zastupiteľstvo

berie na vedomie:

stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok ......................

Obecné zastupiteľstvo

schvaľuje:

  1. rozpočet obce na rok 2020 v členení:
    1. bežný rozpočet:
      • bežné príjmy,
      • bežné výdavky,
    2. kapitálový rozpočet:
      • kapitálové príjmy,
      • kapitálové výdavky,
    3. finančné operácie:
      • príjmové finančné operácie,
      • výdavkové finančné operácie

a ďalej v členení podľa funkčnej a ekonomickej rozpočtovej klasifikácie – príloha uznesenia zastupiteľstva.

Obecné zastupiteľstvo berie na vedomie:

  1. rozpočet obce na rok 2021,
  2. rozpočet obce na rok 2022.

 (

Související dokumenty

Súvisiace články

Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Účtovanie výsledku hospodárenia v obci
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2020 – 2022
Prenesené kompetencie
Schodok obce – spôsob financovania a finančná kontrola
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly
Zostavenie a tvorba rozpočtu obce
Rozpočtové provizórium
Nevyčerpané prostriedky obce
Prebytok rozpočtu obce
Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2018 – 2020
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Príspevok poskytnutý na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Zostavenie a schvaľovanie rozpočtu obce na roky 2018 – 2020
Poskytovanie finančných prostriedkov z rozpočtu obcí
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2017 až 2019
Legislatívna úprava poskytovania dotácií z rozpočtu obce

Súvisiace otázky a odpovede

Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Použitie kódu zdroja 43
Dotácie obce právnickej osobe
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Účtovanie pôžičky v obci
Financovanie vytvorenia stavebných pozemkov
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Poslanec obecného zastupiteľstva a jeho funkcie
Archeologický výskum
Prenájom alebo služba
Interreg SK - CZ účtovanie
Komisia na ochranu verejného záujmu
Starosta obce - dovolenka
Oznámenia funkcií, zamestnaní, činnosti a majetkových pomerov verejných funkcionárov - bývalí poslanci
Zmena úväzku hlavného kontrolóra
Dotácie z rozpočtu obce
Verejné obstarávanie v prípade odstránenia havarijného stavu