V príspevku sa venujeme príprave najdôležitejšieho dokumentu, ktorý je základom finančného hospodárenia obce – rozpočtu obce na roky 2020 – 2022. Obce upozorníme na dôležité zákonné povinnosti, ktoré súvisia s procesom zostavenia návrhu viacročného rozpočtu obce na roky 2020 – 2022 (ďalej len „rozpočet“).
Legislatívna úprava
Legislatívnou normou, ktorá upravuje proces zostavenia rozpočtu je:
- zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., podľa ktorého obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet, ktorý je základom jej finančného hospodárenia;
- zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), ktorý upravuje postavenie a obsah rozpočtu, členenie rozpočtu obce a rozpočtové pravidlá pri zostavovaní rozpočtu obce;
- zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“), ktorý upravuje povinnosť uplatňovať rozpočtovú klasifikáciu,
- ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti (ďalej len „ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti“), ktorý vymedzuje pravidlá rozpočtovej zodpovednosti, ktoré musí obec pri zostavovaní rozpočtu dodržiavať;
- „Príručka na zostavenie rozpočtu na roky 2020 až 2022“, ktorú vydalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/009168/2019-411; pre obce je dôležitá najmä príloha č. 1, ktorá obsahuje kódy zdrojov.
K legislatívnym východiskám tvorby rozpočtu ďalej patria najmä:
- zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
- nariadenie vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.
Viacročný a programový rozpočet
1. Obec má povinnosť zostaviť rozpočet ako viacročný rozpočet, ktorý budú tvoriť:
- rozpočet obce na rok 2020,
- rozpočet obce na rok 2021,
- rozpočet obce na rok 2022.
Táto povinnosť obci vyplýva z § 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Základnou súčasťou viacročného rozpočtu je rozpočet na rok 2020. Obec pri jeho zostavovaní vychádza z vývoja hospodárenia predchádzajúcich rokov a najmä z predpokladaného výsledku hospodárenia roka 2019. Ďalšou súčasťou viacročného rozpočtu sú rozpočty na roky 2021 a 2022, v ktorých obec zohľadní nielen predchádzajúci vývoj hospodárenia, ale zakomponuje aj ciele zo strednodobých programov, koncepcií a stratégií rozvoja obce.
Pre obec je záväzný rozpočet na rok 2020, čo v praxi znamená, že tento rozpočet schváli obecné zastupiteľstvo. Rozpočet na ďalšie dva rozpočtové roky je orientačný a nemá záväzný charakter. V praxi to znamená, že sa v obecnom zastupiteľstve neschvaľuje, ale ho zastupiteľstvo berie na vedomie.
Vzor uznesenia obecného zastupiteľstva:
UZNESENIE OBECNÉHO ZASTUPITEĽSTVA
Obecné zastupiteľstvo
berie na vedomie:
stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok ......................
Obecné zastupiteľstvo
schvaľuje:
- rozpočet obce na rok 2020 v členení:
- bežný rozpočet:
- bežné príjmy,
- bežné výdavky,
- kapitálový rozpočet:
- kapitálové príjmy,
- kapitálové výdavky,
- finančné operácie:
- príjmové finančné operácie,
- výdavkové finančné operácie
- bežný rozpočet:
a ďalej v členení podľa funkčnej a ekonomickej rozpočtovej klasifikácie – príloha uznesenia zastupiteľstva.
Obecné zastupiteľstvo berie na vedomie:
- rozpočet obce na rok 2021,
- rozpočet obce na rok 2022.
(